Så mye koster det egenlig å ha bil
Vil du bli overrasket om vi sier at prisen kan komme opp i over 100 kroner per mil?

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) utarbeider hvert år en rapport som beregner den faktiske totale kostnaden av å kjøpe og bruke en ny bil.
De ser på alle de vanlige kostnadene som verditap, drivstoff, forsikring, årsavgift, service, finanskostnader, dekk og vasking - mens de har holdt utenfor svært varierende kostnader som parkering, bomring og ferjer. De har så tatt utgangspunkt i fem forskjellige bilklasser, for å finne ut hva som vil være normalt kostnadsnivå ut ifra forskjellig kjørelengde.
Det er ille, pluss litt til
- Kostnadene til parkering og bompenger kan være betydelig. I den grad det er mulig å parkere i Oslo etter hvert, koster det jo skjorta - rundt 90 kroner timen. Både parkering og bompenger utgjør en stor kostnad, som kommer på toppen av våre tall, sier Jan Petter Røssevold i OFV til Nettavisen.
- Bensinprisen har også økt med nesten en krone siden vi gjorde beregningene tidligere i år, og kostnadsbildet på drivstoff alene har derfor økt med rundt 1000 kroner i året, legger Røssevold til.
Men om du ikke er fornøyd med de høye drivstoffprisene for tiden, gir OFVs oversikt deg i alle fall én god nyhet: Sett i forhold til de totale kostnadene du må betale per kilometer på bilen din, utgjør drivstoff normalt under 20 prosent av den totale kostnaden for å ha en bil.
- Drivstoff føles veldig direkte når man kjører, og kjører man med venner og familie så snakker man ofte om å spleise på bensinkostnaden, men det er jo en veldig liten del av kostnadsbildet, sier Røssvold og påpeker at det er verdifallet på bilen som er den største kostnaden.
Bileier.no: Har du husket EU-kontroll?
Den faktiske prisen
Men la oss kaste oss rett inn i det: Om du har en relativt god familiebil med dieselmotor, for eksempel en Passat med litt ekstrautstyr, så koster bilen deg 110.146 kroner i året om du kjører 15.000 kilometer - altså rundt 7,34 kroner per kilometer. Og da har de altså ikke tatt med prisen for bomring og parkering.
(Ifølge SSB er gjennomsnittlig kjørelengde for en personbil under 4 år i Norge, 17.119 kilometer i året)
Fordi en bil har til dels store faste kostnader, som årsavgift, verdifall bare av alder, nødvendig vedlikehold, rentekostnader og lignende, varierer kostnadene per kilometer en god del med kjørelengde. På generelt grunnlag blir prisen per kilometer lavere jo mer du kjører, men totalprisen øker naturlig nok.
Under har vi samlet noen av eksemplene OFV bruker i sin oversikt. OFV benytter ikke modelleksempler i sin oversikt, men tar kun utgangspunkt i forskjellige klasser basert på nybilpris. Modelleksemplene er bare ment som en illustrasjon om hva du får i denne prisklassen.
Småbil, nypris 161.000 kroner
Eks: Toyota Aygo eller Hyundai i10
Norske avgifter favoriserer de små bilene ganske klart, og med utgangspunkt i en kjørelengde på 15.000 kilometer i året vil en bensinbil i denne klassen koste deg like under 54.000 kroner - noe som gir en kilometerpris på 3,60 kroner.
Dobler du kjørelengden øker totalprisen til 84.502 kroner - noe som gir en kilometerpris på 2,82 kroner.
NB! Ikke i noen av kategoriene utgjør forskjellen mellom diesel og bensin ekstreme summer. Årsaken er at avgiftssystemet fungerer slik at du gjerne får mer bil for pengene om du velger diesel, men om en tar utgangspunkt i samme nypris, får du primært utslag på blant annet drivstoffpris og en anelse høyere bruktbilverdi. Differansen øker med kjørelengde, hovedsakelig fordi dieselbiler bruker mindre drivstoff og literprisen på diesel er lavere enn på bensin. Vi oppgir derfor differanse mellom diesel og bensin i de forskjellige kategoriene på 10.000-30.000 km/årlig.
Prisforskjell diesel: 3000-5000 kroner.
Kompakt, nypris 244.000 kroner
Eks: VW Polo eller Opel Astra
Ifølge OFV koster en bil i denne prisklassen deg i underkant av 70.000 kroner om du kjøre 15.000 kilometer i året - altså 4,66 kroner per kilometer.
Dobler du kjørelengden er du oppe i 106.000 kroner, med en kilometerpris på 3,53 kroner.
Prisforskjell diesel: 1600-9400 kroner.
Middels familiebil, nypris 365.000 kroner
Eks: Ford Mondeo, VW Passat
På en «gjennomsnittsfamiliebil» må du regne med at 15.000 kilometer i året koster deg over 91.000 kroner - eller sagt på en måte: 6,08 kroner per kilometer før du har begynt å betale for parkering og bompasseringer.
Dobler du kjørelengden, kan du regne med at prisen er like over 136.000 kroner i året - altså 4,54 kroner per kilometer.
Prisforskjell diesel: 3600-12.366 kroner.
Familiebil, nypris 519.000 kroner
Eks: Påkostede utgaver av de over, BMW 5-serie, Volvo V70
Ønsker du en litt mer påkostet familiebil, må du også regne med å betale en del mer. 15.000 kilometers kjøring i året vil koste deg neste 116.000 kroner - eller 7,72 kroner per kilometer.
Blir det dobbelt så mye kjøring, vil du snuse på 170.000 kroner i året - eller rundt 5,65 kroner per kilometer.
Prisforskjell diesel: 3561-12.375- kroner.
OFV har også regnet ut prisen på en litt mer påkostet bil til 749.000 kroner. Ved 15.000 kilometer koster en slik bil 153.150 kroner - altså 10,21 kroner per kilometer pluss bompenger. Til sammenligning er normal kjøregodtgjørelse etter statens takster 3,65 kroner per kilometer.
Bileier.no: Legg verkstedjobben ut på anbud og spar penger!