Så langt går egentlig elbilene du kan kjøpe i dag
Tallene du blir presentert om elbiler er rene fantasitall.

Side3 har tidligere skrevet om rekkevidden opp mot pris til norske elbiler.
Les også: Pris vs. rekkevidde: Så langt går alle elbilene på markedet i Norge
I saken nevnte vi at de offisielle rekkeviddetallene til bilene er langt på vei totalt urealistiske, fordi standarden EU har satt for rekkeviddetester (NEDC) på ingen måte stemmer med virkelig kjøring. Det er altfor lave hastigheter, ingen varme, ingen aircondition og ikke minst skjer det på høye temperaturer når batteriene er på sitt aller mest effektive.
Dette er et velkjent problem, og når Renault for eksempel snakker om rekkevidde på sin oppgraderte Zoe, er de nøye med å påpeke at «jo da, den er målt til 400 km, men på sommeren kan du regne med 300 km og på vinteren 200 km».
Rekkevidden er altså halvparten under norske forhold - noe Side3s egen rekkeviddetest har bekreftet.

Mer realistiske tall finnes
I løpet av året innføres en noe mer realistisk testløsning kalt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), men dette trenger vi ikke å vente på: I USA har de i lang tid hatt et langt mer realistisk testregime - den såkalte «EPA-testen».
Erfaringsmessig viser disse tallene hva du normalt sett kan kunne regne med å oppnå hvis du bruker bilen normalt under værforhold av typen vår, vinter og høst. Skrur du opp varmeapparatet kraftig og hamrer løs på motorveien er dog også disse tallene totalt urealistiske.
Vi har ikke mange testresultater for WLTP, men for Ampera-e er resultatet identisk for WLTP og EPA.
Ekstreme forskjeller
Vi har derfor sammenlignet NEDC-tallene med EPA-tallene, og oversikten viser at det er svært stor forskjeller mellom hvor langt de to testene beregner.

Minst forskjell finner vi på den minste Model X-utgaven fra Tesla, der den europeiske testen «bare» oppgir 10 prosent lenger rekkevidde.
Test: Tesla Model X P90D Ludicrous 6-seter
BMWs oppgraderte i3 kommer derimot åpenbart altfor godt ut i den europeiske testen: NEDC-tallene er 71 prosent høyere enn den amerikanske testen.