Rundlurt av «gratis» nettside

Forbrukerombudet mottar stadig nye klager fra forbrukere som føler seg lurt.

Først publisert

Klagerne har mottatt fakturaer på 399 kroner for det de trodde var en gratis prisvurdering av bilen.

Føler du deg lurt, bør du protesterer mot kravet, anbefaler Forbrukerombudet.

Systematiske lovbrudd
Nettsidene til Bilpris.net skjuler opplysninger om at dette er en betalingstjeneste. Det skjer på en måte som er i strid med både markedsføringsloven og e-handelslovens bestemmelser.

I tillegg tyder klagene til Forbrukerombudet på at selskapet ikke gir forbrukerne nødvendige opplysninger om angreretten.

Vil stanse
Forbrukerombudet jobber derfor for å få stanset markedsføringen fra selskapet, og har blant annet fått Google til å fjerne all markedsføring for nettsiden gjennom sin søkemotor.

Dersom du mener du aldri har inngått noen avtale med selskapet, eller at selskapet har lurt deg inn i en avtale du ikke ville inngå, må du kontakte selskapet og protestere på kravet skriftlig.

Ifølge Forbrukerombudet gjøres det enklest ved å sende en e-post til [email protected] eller [email protected]. Så lenge kravet er omstridt, kan ikke selskapet true med inkasso eller ilegge deg inkassokostnader.

Ugyldig
Avtalen kan være ugyldig etter avtaleloven dersom selskapet bevisst har lurt deg inn i avtalen.

Du vil sannsynligvis også kunne benytte deg av angreretten dersom du har brukt tjenesten på Bilpris.net.

Har du ikke mottatt angrerettskjema eller andre nødvendige opplysninger om angreretten, løper angreretten for slike tjenester i inntil ett år. Klagene til Forbrukerombudet tyder på at Bilpris.net ikke har gitt slike opplysninger til forbrukerne. (ANB)