sniktitt: Rolls-Royce cullinan
Bli med inn i verdens dyreste SUV i Norge
534 cm lang og 2,7 tonn tung: Rolls-Royce Cullinan skal være keiseren blant SUV-ene.
Rolls-Royce følger trenden og har bygd en SUV med en kantete og funksjonell design. Den skal by passasjerene på overdådig luksus, også i terrenget. En særegenhet er bakdører som er hengslet bak. Lyktedesignen er ny, og Cullinan har fått laserlys.
Fremdriften er det en V12-motor med to turboer som står for. Motoren er kjent fra Phantom og har sylindervolum på 6,75 liter. Effekten er 571 hk, mens dreiemomentet er 850 Nm. Det skal holde til å sende den store bilen opp i 100 km/t i løpet av kun 5,2 sekunder.
Skanner underlaget
Firehjulsdrift og firehjulsstyring skal bidra til egenskapene utenfor allfarvei. Cullinan er bygd på en nyutviklet aluminiumsplattform som også brukes i Phantom. Men i Cullinan er den kortere og høyere. Den nye arkitekturen inkluderer adaptiv luftfjæring. Rolls-Royce lover at bilen skal være velegnet i terrenget uten at komforten skal lide.
Et kamera i frontruten skanner underlaget foran bilen og tilpasser understellet. Sensorer sjekker kontinuerlig dekkenes grep. Om et hjul mister bakkekontakten, vil det automatisk bli trykket nedover.
Isofix
Rolls-Royce sier at Cullinan har større vadedybde enn noen annen SUV, med inntil 54 cm. Kanskje regner Rolls-Royce da bare med den ekstreme luksusklassen for både Toyota Land Cruiser og G-klasse har vadedybde på rundt 70 cm.
Den store overraskelsen er i rad to: Et bredt baksete, men du trenger ikke bli urolig dersom du som hadde sett for deg en Cullinan med kjøleskap midt mellom to enkeltseter bak. Rolls-Royce tilbyr nemlig den konfigurasjonen også. Med vanlig baksete er det bekvem plass for tre. Beinplassen er, typisk for merket, mer enn tilstrekkelig. Isofix-fester for barneseter finnes også, pent gjemt under glidelåser.
Ikke avtrykk, takk!
I hekken finnes en nyhet: Cullinan har todelt bakluke. Luka åpnes, som alt annet, elektrisk. Innenfor luka er lastevolumet 600 liter i versjonen med vanlig baksete.
Mer plass får du om du legger ned bakseteryggen, og det skjer naturligvis elektrisk via taster i bakluka eller bakdørene. Hodestøttene i baksetet kjøres opp når ryggen felles – her skal det ikke bli avtrykk i sitteputa. Maksimalt lastevolum er 1886 liter. Det blir en høydeforskjell mellom bagasjeromsgulvet og den nedfelte ryggen. Det kan Rolls-Royce ikke være bekjent av, så med et nytt tastetrykk dekkes glippa og bagasjeromsgulvet løfter seg til flaten er jevn.
Dette koster Rolls-Royce Cullinan
Og hva så med prisen? Jo, du må regne med at prisen på verdens dyreste SUV raskt havner et sted på mellom fem og seks millioner kroner.
Denne saken ble første gang publisert 31/01 2019, og sist oppdatert 31/01 2019.