Prøvekjørt: Hyundai Tucson
Hyundai treffer blinken med rimelig SUV
Santa Fe får en lillebror, en fin lillebror.
Hyundai Tucson er navnet på SUV-en som erstatter ix35. I Norge forventer Hyundai også å konkurrere med bl.a. Mazda CX-5, VW Tiguan og Ford Kuga. Med gjenopplivingen av det opprinnelige navnet, signaliserer Hyundai at de ønsker å koble Tucson til Santa Fe i kundenes hoder. Den skarpe designen minner om en SUV i full størrelse, og ved siden av hverandre ser de svært like ut. Og da virker ix35 plutselig gammeldags.
Større enn ix35
Tucson er bygd på en ny plattform, og er litt større enn ix35 der det teller. Dermed er det helt tydelig mer plass inne i kupeen. De delbare baksetene kan legges helt flate ved hjelp av en knapp, og bagasjerommet har ulike gulvnivåer. Toppmodellen kan fås med elektrisk bakluke.
Foran finner du et nytt dashbord som virker moderne, og du har massevis av myke plastpaneler og fint dempede knapper som bidrar til å heve inntrykket. De fleste versjonene av Tucson i Europa vil komme med en GPS med 8-tommers pekeskjerm som er enkel å bruke.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
2WD eller 4WD
Tucson kom nylig på markedet i Norge, og de mest populære versjonene forventes å bli 1,6 GDi bensin 2WD med Plusspakke til kroner 319 050 kroner og 2,0 CRDi diesel 4WD med Pluss- og Teknikkpakke til kroner 426 000 kroner. En ny turboladet 1,6-liters bensinversjon vil komme med solide 176 hester. For dem som skal trekke tunge ting finnes en 185-hesters 2-liters diesel med firehjulstrekk, som den vi testet her. Den er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge.
Alle kreftene sendes til forhjulene inntil sensorene finner ut at det er på tide at bakakselen jobber litt. Føreren kan også låse fordelingen på 50/50 i inntil 40 km/t for å få hjelp til å komme ut av det sølete jordet som du trodde at du kunne feie gjennom fordi du hadde en SUV.
Tilbake på fast grunn er Tucson en fin altmuligbil. Selv på 16-tommers hjul er kjørekomforten svært bra. Alt dette er kombinert med en solid følelse av at bilen kontrollerer uønskede karosseri-bevegelser under litt røffere kjøring.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kunstig følelse
Men styresystemet utmerker seg av feil grunner. Det har ingen hensikt å aktivisere Sport-modus, siden det reduserer servokraften og gir en merkelig kunstig følelse i rattet. Samtidig er filassisteringssystemet altfor ivrig etter å «hjelpe til» under kjøringen. Men dette systemet kan slås av med en knapp, og er uansett nyttig på motorveiene, hvor Tuscon fordøyer lange avstander på en fin måte.
Legger du alt dette sammen med Hyundais utmerkede garanti, bør andre tilbydere av kompakte SUV-er ane enn viss uro.
Denne saken ble første gang publisert 20/09 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.