Rekkevidde og pris på elbil: Her får du den fulle oversikten

Det er enorm forskjell på hvor mye rekkevidde du får for pengene.

Alle bilene er hentet ut med billigste utgave fra databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken, og leveres ofte i betydelig mer påkostede utgaver. Nye Nissan Leaf leveres foreløpig bare i én toppspekket lanseringsutgave. Basisprisen er trolig 65.000 kroner lavere.
Publisert

Det er ikke lenger noen særlig tvil om at fremtiden er elektrisk, og Side3 har igjen tatt en titt på elbilmarkedet for å se hva du har å velge mellom.

Det er enorme forskjeller på både pris, rekkevidde og kvalitet på bilene du kan kjøpe. Samtidig er det ikke lenger noen klar sammenheng mellom pris og rekkevidde etter hvert som den nye generasjonen elbiler er i ferd med å rulles ut.

For eksempel går en Renault Zoe over 2,5 ganger så langt som en Peugeot iOn, men koster bare 34 prosent mer.

Kamp om rekkevidden

Tesla har fortsatt på seg ledertrøya for rekkevidde på sine toppversjoner, men konkurransen begynner etter hvert å bli sterk fra flere fronter.

Om det hadde vært mulig å oppdrive biler, hadde Opel Ampera-e trolig vært markedets aller beste bilkjøp for tiden.

Opel Ampera-e har klart å smette inn mellom Tesla-modellene på rekkevidde, og vi forventer også at nye Nissan Leaf vil klare det samme når den etter hvert lanseres med en større batteripakke. Renault puster også Tesla i nakken med sin oppgraderte Zoe.

Renault Zoe er bilen som gir deg mest rekkevidde for pengene.

Så vil noen helt sikkert påpeke at de offisielle rekkeviddetallene ikke er direkte pålitelige, men det er foreløpig det mest sammenlignbare vi har. Franske biler testes ikke etter den mer realistiske amerikanske EPA-standarden, og den nye WLTP-testen som skal erstatte dagens NEDC-standard er foreløpig helt i startgropa.

Mest rekkevidde for pengene

Med et stadig bedre utbygget hurtigladernettverk, er det et åpent spørsmål om hvor viktig rekkevidden på nye elbiler kommer til å være fremover - men det er ingen tvil om at rekkevidde fortsatt er et av de viktigste momentene for en elbil. Selve batteriet er også kanskje det dyreste elementet i en elbil.

Hvis man kun skal kjøpe elbil ut fra hva som gir deg mest rekkevidde for pengene, viser Side3s oversikt at den nye generasjonen elbiler ganske enkelt utkonkurrerer de eldre modellene.

Nye Nissan Leaf selger allerede i bøtter og spann.

I toppen troner nå tre nye biler, Renault Zoe 40 kWh, Opel Ampera-e og den nye generasjonen Nissan Leaf.

Under har vi samlet en ren matematisk liste over bilene som gir deg lavest pris opp mot oppgitt rekkevidde.

Alle bilene er hentet ut med billigste utgave fra databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken, og leveres ofte i betydelig mer påkostede utgaver. Nye Nissan Leaf leveres foreløpig bare i én toppspekket lanseringsutgave. Basisprisen er trolig 65.000 kroner lavere - og vil presse bilen opp til en 2. plass på listen.

Det kan være greit å påpeke at en slik liste i seg selv er litt irrelevant, da forskjellen i praktisk nytteverdi og opplevd kvalitet mellom en Tesla Model X P100D og en Renault Zoe er som natt og dag. Men det er også prisen.