Regjeringen øker avgiften på Norges mest effektive ikke-elbil
Budsjettavtale virker mot sin hensikt.

I helgen ble de fire samarbeidspartiene enige om et nytt statsbudsjett, og blant endringene fra tidligere er at engangsavgiften på nye biler endres.
Endringene som er ment å stimulere til en mer miljøvennlig bilpark. Eller som det står i avtalen som overskrift for endringene:
«Omlegging av engangsavgiften i grønn retning».
Norges mest effektive får 9000 kroners straff
Resultatet er derimot at den soleklart mest effektive ikke-elbilen på markedet i dag, 4. generasjon Toyota Prius, settes opp i avgift med rundt 2500 kroner.

Før avtalen mellom samarbeidspartiene var klar, var planen en avgiftsreduksjon på 6500 kroner. Det betyr at bilen kommer rundt 9000 kroner dårligere ut.
Samtidig reduseres avgiften for ladbare hybridbiler med svært kort rekkevidde, og reelt høyt forbruk, i noen tilfeller med over 100.000 kroner.
Tester Side3 tidligere har gjort, viser at en Prius er mer effektiv enn en ladbar BMW 2-serie på avstander over ca fire mil - forutsatt at den ladbare bilen faktisk er ladet opp. Hvis ikke, er Prius omtrent dobbelt så effektiv.
Les også:
- Test avslører: Ingen bruker mindre bensin
- Test: Toyota Prius 4. generasjon
- Test: BMW 2-serie Active Tourer 225xe e-Drive iPerformance
Målrettet straff til Toyota
Årsaken til at den mest effektive bilen på markedet nå får en smekk, er at en i budsjettavtalen målrettet har valgt å øke avgiften på Toyotas hybridbiler. Selskapet selger nemlig 95% av vanlige hybrider i Norge.
Avgiftsfordelen for tradisjonelle hybrider halveres sammenlignet med tidligere, ved å kutte vektfradraget fra 10 til 5 prosent.
Økningen i avgiftene skal i stedet brukes for en panteordning til blant annet motorsykler, fritidsbåter, campingvogner og varebiler.
Toyota: - Sjokkert
- Vi er sjokkert over at regjeringen og samarbeidspartiene ønsker å straffe vanlige hybrider gjennom økte avgifter, samtidig som ladbare hybrider får beholde sine store fordeler. Dette er stikk i strid med det en samlet bransje har spilt inn gjennom Bilimportørenes Landsforening, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Han viser til at bransjens ønske om forutsigbarhet og et teknologinøytralt avgiftssystem – og at dette er helt det motsatte.
- Det er svært uheldig at engangsavgiften blir formet gjennom politisk hestehandel i siste time, sier han.
Over nyttår kommer riktignok nye Prius i en ladbar utgave. Prisen på denne er ennå ikke kjent, men det er forventet at dette blir markedets mest effektive ladbare hybrid med en ren elektrisk rekkevidde på fem mil.
- Les også: Snart slutt på årsavgift for bil