Audi RS6 Avant

Rattet forteller deg når du bør gire

Rattet er utstyr med LED-lys som forteller deg når det er best å gire.

Først publisert Sist oppdatert

Dersom man blir fortalt at en bil har 730 hestekrefter vil man som oftest regne med at det er snakk om en superbil. Og ikke hvilken som helst superbil, men én som har flere hestekrefter enn en Lamborghini Aventador.

Men det er ikke tale om en trang og upraktisk superbil som man knapt kommer seg inn og ut av, og som har minimal sikt bakover. Tvert imot. Det dreier seg om en praktisk stasjonsvogn med firehjulstrekk. Men ikke hvilken som helst stasjonsvogn.

Spesialist på Audi

Audi RS6 Avant er superversjonen av Audi A6, med 560 hk. Den tyske Audi- og VW-spesialisten ABT synes imidlertid potensialet i bilen var uforløst og har hentet ut hele 730 hk og et dreiemoment på maksimalt 920 Nm.

Den 320 km/t-raske bilen vises på frem på bilutstillingen i Essen (se bildegalleri), Europas største bilutstilling for selskaper som har spesialisert seg på å trimme og style biler.

ABT RS6-R er modellnavnet på superstasjonsvogna fra ABT.

- R-en står ikke for rå eller røff, men racing, sier Hans-Jürgen Abt, daglig leder i ABT. Selskapet ABT Sportsline GmbH ble stiftet i 1991.

- Som med den vanlig RS6 representerer vår bil det ypperste innen komfort, nytte og overdådighet, uttaler Abt.

Konstruert for ekstrem belastning

For å øke ytelsene til RS6 har selskapet benyttet en egenutviklet motorkontrollenhet, samt software. Et spesialkonstruert eksosanlegg skal gi bilen et distinkt og massivt lydbilde. I stedet for to store eksosrør, har ABT-modellen fire eksosrør.

For å øke de sportligste kjøreegenskapene har ABT utstyrt bilen med understell med høyderegulering og 22-tommers lettmetallsfelger, kledd med Dunlop-dekk spesialkonstruert for høye hastigheter og ekstrem belastning.

Lys forteller når du skal gire

Utstyr som frontleppe, luftstyringselementer, innsug, sideskjørt, diffuser og spoiler har elementer i rød karbon.

Også innvending er bilen pyntet med detaljer som forteller passasjerene at de sitter i en ABT-versjon. Sikkert greit dersom de skulle være i tvil.

Noe mer omfattende inngrep omhandler girhendler i karbon, samt ratt med LED-lys som indikerer når det optimale girskifte skal tas.

Prisen for doningen som det kun skal lages 25 eksemplarer av er 187.250 euro for full pakke, altså rundt 1,7 millioner kroner, før norske avgifter.