Range Rover Sport PHEV

Endelig kan den lades

Kommer som ladbar versjon med 404 hk og en prislapp under millionen.

Først publisert

Range Rover Sport får et lite ansiktsløft, og samme lekre dashbord og betjeningspanel som Velar. Langt mer interessant er det at den nå kan fås som plug in-hybrid. Det gjelder også Range Rover Vogue

Range Rover Sport PHEV ( plug-in hybrid electric vehicle) kombinerer en firesylindret bensinmotor på 300 hk med en elmotor på 85 kW/104 hk. Den totale effekten er 404 hk, og systemet produserer et dreiemoment på 640 Nm.

Det er forventet at Range Rover Sport PHEV vil koste rundt 950 000 kroner. Det er billigere enn den rimeligste dieselversjonen med 2,0-liters diesel på 240 hk som koster 1 039 900 kroner.

Tung, men rask

Batteripakken gjør at RR Sport blir nesten 400 kilo tyngre enn dieselversjonen SD4. Likevel skal den rundt 2471 kilo tunge plug in-hybriden greie 0-100 km/t på 6,7 sekunder og en toppfart rundt 220 km/t. Det er kraftigere ytelser enn den kompressormatede V6-versjonen. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,28 l/mil (EU-syklus), med et CO2-utslipp på 64 g/km.

LADBAR: Også storebror Range Rover Vogue kan fås som plug in-hybrid.
LADBAR: Også storebror Range Rover Vogue kan fås som plug in-hybrid.

Oppgitt rekkevidde på kun strøm er 51 kilometer, noe som etter alt å dømme betyr enn reell rekkevidde på mellom 30 og 40 kilometer avhengig av sesong. Du kan lade batteriet fullt på drøyt syv timer i hjemmekontakten, avhengig av strømforsyningen. Dersom du kjøper en såkalt veggboks reduseres ladetiden med to-fem timer, ifølge Land Rover Norge.

Bedre i terrenget

RR Sport PHEV blir den første ladbare SUV-en med lavserie, altså "traktorgir" for offroad-kjøring. Den har samme vadedybde på 85 cm, og samme bakkeklaring på drøyt 21 cm, som RR Sport uten batteripakken. Produsenten mener at den ladbare versjonen sågar vil ha enda bedre evner i terrenget på grunn av det ekstra dreiemomentet fra elmotoren i lave hastigheter.

Land Rover Norge håper å selge 200 ladbare Range Rover Sport PHEV neste år. Det er betydelig mer enn de 29 versjonene som er solgt så langt i år. (Det ble solgt 244 stykker i lanseringsåret 2014). Importøren håper også å selge 100 eksemplarer av storebror Range Rover Vogue PHEV som vil koste 1 355 950 kroner, omtrent det samme som rimeligste dieselversjon med 258 hk.

N YTT: Range Rover Sport kommer med samme betjeningspanel og samme brukergrensesniitt som Range Rover Velar.
N YTT: Range Rover Sport kommer med samme betjeningspanel og samme brukergrensesniitt som Range Rover Velar.