Prøvekjørt: Range Rover 1992 fra Kingsley
Vellykket oppussingsobjekt
God, gammel årgang blir bedre enn ny.
Dette er ikke en Range Rover Classic. Vel, det er jo det, men bare på samme måte som en Singer er en Porsche. Det er en modifisert bil, med mer vekt på restaurering enn modifisering.
Du tar med deg den gamle Range Roveren din til Kingsley Cars, eller lar dem finne en for deg, og de setter så i gang med å gjøre bilen bedre enn den var da den forlot fabrikken, og mer tilpasset dagens krav til fart, kjøreegenskaper og bremsing.
Bilen tas fullstendig fra hverandre. Karosseriet separeres fra chassiset, og alle spor av rust og råte fjernes. Det monteres ekstra fester for fjæring hvis det trengs, tykkere krengningsstag, nytt styresystem, nye bremser, en 4,8-liters V8, nye interiørdetaljer, nye hovedlys… og slik fortsetter det. I bunn og grunn kan du få gjort så lite eller mye som du vil. Prisen vil bli deretter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ekte entusiaster
Denne er det gjort en god del med – 2000 arbeidstimer totalt. Men uansett hvor du ser, og uansett hvor dypt du går, kan du konstatere at jobben er gjort av ekte entusiaster og eksperter med blikk for detaljer.
Alt er glitrende tilpasset og en bredere sporvidde hever inntrykket. Og fra innsiden er sikten uvanlig god. Det virker som om panseret er på nivå med knærne. A-bjelkene er som piperensere, og bilen virker ganske… utdatert. Og kjørestillingen er… merkelig. Dette er slik det en gang var, og innebærer at bilen føles svært ulik en mer moderne bil. Det er artig nok, men jeg regner med at du i hvert fall ville ønsket deg en skikkelig girkasse (den gamle er en skikkelig gjørmete firetrinns affære).
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Får deg til å smile bredt
Men ikke tro at kjøreopplevelsen er fra gamle dager. Den er raffinert, og de store hjulene og godt oppsatte demperne, betyr at
kjøreegenskapene er bedre enn i mange moderne SUV-er. Modifiseringen av fjæringen har ryddet opp i krengningskontrollen. Styringen er forbløffende direkte, og den svinger med godt grep og mye mer målrettet enn da den var ny. Jeg følte meg trygg da jeg kjørte den – det hadde jeg ikke ventet.
Den sterkt oppussede Rangie-en er en bil du kunne kjørt hver dag hvis du ville. Kanskje bare på grunn av lyden. V8-eren er av typen vill, rumlende og gurglende motor som får deg til å smile og le, og ikke bry deg filla om bensinutgiftene. Den får deg til å føle deg bra, og slikt er det ikke lett å sette en prislapp på.
DOMMEN:
Fullstendig forbedret. Sinnrikt og eksakt utført arbeid av første klasse.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data:
Range Rover Classic 4.8i SE Automatic (1992)
Modifisert av Kingsley Cars Ltd
Pris: Ca 1,25 mill kr (i England)
Motor: 4800 ccm, V8 bensin
Hk: 274
Dreiemoment: 407 Nm
0–100 km/t: 8 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk: Ikke oppgitt
Vekt: 1880 kg