Prøvekjørt: VW Golf R mot Subaru WRX STI
Når den ene er nesten 250 000 kroner billigere, blir valget enkelt
Men da må du greie deg uten legendestatus og vill råskap.
Hva slags biler snakker vi om her?
VW GOLF R: Dette er en Golf, men ikke slik vi kjenner den. R-versjonen er toppmodellen, over GTI, og drevet av en toliters turboladet motor med 300 hester. Kraften overføres til alle fire hjulene via et Haldex-system som kan legge 100 prosent av dreiemomentet til bakhjulene om det skulle trengs.
SUBARU WRX STI: Selv om Subaru WRX STI er grundig omarbeidet med ny hydraulisk styring, oppjustert fjæring og et stivere karosseri, er grunnlaget det samme som det alltid har vært: Permanent firehjulstrekk, manuell differensialsperre, og kraftig turbo-doktorert boxer. Ja, og naturligvis en rå hekkspoiler.
Hva er så tallenes tale?
VW GOLF R: Golf R er ikke kraftigere enn Subaru WRX STI, men i Golfen kan motoren kombinere krefter og effektivitet bedre. Du klarer lett å kjøre på under literen på mila til daglig. Og den er rask: Vi brukte 4,5 sekunder til 100 km/t med en DSG-kasse.
SUBARU WRX STI: På papiret er det ikke store forskjellen. Begge har like kraftige motorer, og Subaruen er bare 39 kg tyngre. Men den 2,5-liters motoren er langt fra så moderne, og har forsinkelser og høyere forbruk. Og girkassen girer tett, men brutalt.
Hvor praktiske er de?
VW GOLF R: Her vinner VW lett. Ikke fordi at den er særlig større, men fordi den er så mye enklere å fungere sammen med. Bakluka gjør Golfen mer allsidig, og den kan kjøpes med eller uten bakdører. Og på innsiden er designen, utførelsen og kvaliteten mye bedre enn hva Subaru kan skilte med.
SUBARU WRX STI: Så lenge du ikke forlanger for mye, har du ingen problemer. Men du kommer ikke unna at en sedan ikke er like allsidig som en bil med bakluke. De største problemene for STI er den lave utvekslingen og veistøyen, som gjør den til en bråkete følgesvenn. Den har også billig plast i et labert designet interiør.
Hvordan er de å kjøre?
VW GOLF R: Den er ikke like rå og responsiv som Subaru, men den er mye bedre balansert, og dermed mer sivilisert. Kjøreegenskapene er røffe til å være en VW, men det oppveies av en utmerket chassiskontroll, flott veigrep og super effektivitet.
SUBARU WRX STI: Subaruen er vill å kjøre. Og når du er i humør til slikt, er bilen underholdende og oppslukende. Men når man ønsker å roe ned, er ikke med på Subaru-en med på notene. Den skjønner ikke rolig kjøring.
Sånn sett er dette en endimensjonal bil. Det holder ikke i 2014.
Oppsummert:
VW Golf R
PLUSS: Flott drivverk, fin balanse, bra finish og utførelse
MINUS: Så polert at den muligens kan mangle litt karisma, syntetisk eksoslåt
DOMMEN: Rask, fokusert og velbalansert. Og morsom. Helt topp, VW
Subaru WRX STI
PLUSS: Grep, chassis med mening og respons
MINUS: Virker utdatert, billig utført kupé, lite raffinement, turboforsinkelse
DOMMEN: Den gjør hva den alltid har gjort, men det holder ikke lenger
Tekniske data: VW Golf R
Motor: 1984 ccm, 4 sylindre, turbo
HK: 300
Dreiemoment: 380 Nm
0-100 km/t: 4,9 sek
Toppfart 250 km/t
Oppgitt forbruk: 0,69 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km
Vekt: 1495 kg
Pris: fra ca 646 000 kroner
Tekniske data: Subaru WRX STI
Motor: 2457 ccm, 4 sylindre , turbo
HK: 300
Dreiemoment: 407 Nm
0-100 km/t: 5,2 sek
Toppfart: 256 km/t
Oppgitt forbruk: 0,84 l/mil
Oppgitt utslipp: 242 g/km
Vekt: 1534 kg
Pris: fra ca 890 000 kroner
Denne saken ble første gang publisert 08/12 2014, og sist oppdatert 26/06 2017.