Prøvekjørt: Toyota RAV4 2019 - 5. generasjon
Nå kaller RAV4 på smilet igjen
SUV-modellen Toyota RAV4 kommer nå i helt ny utgave. Endelig skiller utseende og egenskaper seg positivt ut fra konkurrentene.
Allerede fra utsiden lover den nye 5. generasjonen av Toyota RAV4 det lille ekstra de to forgjengermodellene har manglet. Jo, det har vært praktiske og fornuftige biler, men i forhold til de to første RAV4 (fra 1995 til 2006) med til dels underholdene egenskaper, har ikke RAV4 vært helt på høyden der de siste årene.
Les også: Dieselbilen har aldri vært bedre
Nye RAV4 minner om Lexus
Det er ikke vanskelig å se at Toyota og Lexus hører til i samme konsern, for bruken av mer skarpe og kantete linjer minner om både Lexus NX og UX, samt den suksessfulle crossover-modellen Toyota C-HR. Nye RAV4 er noe mer tilbakeholden. Det er sikkert smart, med tanke på det vi tipper er en relativt konservativ kundegruppe. Med de nye, mer inspirerte linjene er vårt stalltips at Toyota også vi kunne kapre SUV-kunder som tidligere ikke kunne tenke seg en RAV4.
Les også: Skoda med ny SUV
Alt er nytt på nye RAV4
Den nye Toyota RAV4 er nettopp det – splitter ny og baserer seg på TNGA (Toyota New Global Architecture). Våre erfaringer med andre modeller på TNGA har vært positive, ikke minst på de dynamiske kvalitetene. Strukturen er blitt 57 % stivere enn i forrige RAV4. Dessuten har bilen fått et uavhengig flerarmet bakhjulsoppheng. Et lite stykke ingeniørkunst er det også å øke bakkeklaringen med 1,5 cm, mens bilens tyngdepunkt er senket. Omplassering av bensintanken på langs foran bakakselen samt hybridsystemet på bakhjulene sørger for en riktig balanse i vektfordelingen med 51 % foran og 49 % bak.
Kjører bra
Med lett snøfall under prøvekjøringen i Katalonia og biler med sommerdekk er det begrenset hvor mye vi kan si om veiegenskapene. Men i områdene med bar asfalt virker det som om nye RAV4 er en bil med mer involverende veiegenskaper. Hvordan det blir med røffere norsk asfalt og ruglete vintervei skal vi vente med å si noe bastant om før vi faktisk har testet bilen i Norge. Men antakelsen går i retning av en langt mer velkjørende ekvipasje enn tidligere.
Les også: Slik skal Byton selge biler
Mer moderne interiør
Innvendig er også stilen moderne, uten gå helt av skaftet. Her har du et mer livlig og interessant instrumentpanel enn tidligere, et designmessig konsentrert midtkonsoll med en stor skjerm på toppen. I tillegg kan du få et kamerabasert sladrespeil som «fjerner» hodestøttene i baksetet og strukturene i karosseriet og gir tilnærmet fritt utsyn bakover i de dyreste utgavene. Flere mindre justeringer på karosseri og cockpit gir bedre utsyn forover og til siden. Noen premium-SUV er RAV4 ikke, men også på kvalitetsområdet føler man et løft fra den nokså spartanske forgjengermodellen.
Toyota RAV4 - bagasjerom
Toyota RAV4 har omtrent samme ytre mål som forgjengeren, men har fått hakket større akselavstand (+30 mm) er 10 mm bredere og 5 mm kortere. Likevel sier Toyota de har klemt noe mer plass ut av TNGA-arkitekturen. 40 mm større bredde i baksetet, 60 mm lenger bagasjerom, helt flatt gulv og 79 liter større kapasitet er de viktigste forbedringene, ifølge fabrikken.
Les også: Helårsbåt for et aktivt båtliv
Den utgående modellen hadde bra plass både i baksetet og bagasjerommet i forhold til de viktigste konkurrentene. Vi kan ikke se at det er blitt noe dårligere i den nye, heller tvert om.
RAV4 med ny motor med hybridsystem
Siden forrige RAV4 kom i hybridversjon tidlig i 2016 er det den som selger i Norge. Slik blir det også framover, med en forbedret og sterkere drivlinje enn dagens. Toyotas 4. generasjon hybridsystem debuterer i RAV4. En 2,5-liters, firesylindret rekkemotor gjør jobben sammen med en elmotor på forhjulene. I AWD-i -utgaven drives bakhjulene av en separat elmotor/generator og sørger for firehjulsdrift.
Ved siden av mange detaljforbedringer i drivlinjen, peker to elementer seg ut: Det ene at 30 % mer av dreiemomentet kan overføres på bakhjulene, eller totalt 80 % av dreiemomentet, sier Toyota. Det andre at bilen har et «trail mode» kjøremodus med mulighet for å bremse et spinnende hjul. Det skal gi bedre framkommelighet under vanskelige kjøreforhold.
4WD-systemet i nye RAV4 har «AWD Integrated Management» (AIM). Det justerer automatisk styreassistanse, brems/gasskontroll, gir og momentfordeling ut fra hvilket kjøreprogram du har valgt – Normal, Eco eller Sport.
Tekniske data: Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD
Lengde, cm: 460
Bredde, cm: 186
Høyde, cm: 169 Systemytelse, hk: 222 0-100 km/t, sek: 8,1
Forbruk (NEDC): 0,45 l/mil
Bagasjerom, l VDA: 580
Pris, FWD: Fra 386 000,- Pris, AWD-i: Fra 427 000,- Pris, AWD-i Style: 488 000,-
Vi har likt den lettkjørte komfortfølelsen du får med hybridsystemet i forrige RAV4. Arbeidsforholdene for den trinnløse automatkassen (CVT) har blitt enda bedre og du skal være riktig surmaget for å reagere negativt på måten den gjør jobben. Med moderat gasspådrag får du grei akselerasjon og gir du full gass kjennes bilen småsprek. Toyota oppgir 0-100 km/t på 8,1 sekunder. Skal vi trekke for noe må det være en ganske markert motorlyd når du gir på litt ekstra.
Toyota RAV4 - pris
Totalt sett kjennes den nye drivlinjen harmonisk og kraftfull, mens sportsinnstillingen tilfører RAV4 en type førerengasjement vi har savnet siden 2. generasjon. Vi holder igjen eventuelle laurbær til vi har testet i Norge, men tror vi vil oppleve et merkbart løft i egenskapene til motor, girkasse og firehjulsdrift.
Med velutstyrte versjoner til rundt 500 000 kroner kommer RAV4 helt sikkert til å være en av norske bilkjøperes SUV-favoritter også i 2019.
Denne saken ble første gang publisert 23/01 2019, og sist oppdatert 24/01 2019.