Prøvekjørt: Porsche 911 Carrera GTS

Den beste Porschen i 911-serien

Valuta for pengene og midt i blinken når det gjelder ytelse og egenskaper.

Først publisert Sist oppdatert

Porsche er ikke kjent for å lokke med store rabatter, men dette er så nær de kan komme priskutt. Denne bilen har rikelig med ekstrautstyr – pluss noen saker som ikke engang finnes på listen over ekstrautstyr.

Og den koster «bare» ca. 270 000 mer enn en standard 911 Carrera S (1.475.900 kroner). Dermed fortsetter GTS-en trenden som startet med den første 911 GTS fra 2011.

Ikke bare gir den valuta for pengene, den er også midt i blinken når det gjelder ytelse og egenskaper – faktisk den beste i hele 911-serien.

GTS-en er ikke like rask som en 911 Turbo. Den ligger heller ikke like klistret til banen som en GT3, men den er den mest tilfredsstillende hverdags-Carreraen som finnes.

Den har det brede karosseriet til Carrera 4, 30 hk ekstra (430 hk) og et velvalgt utvalg av godsaker fra delelageret. GTS er designet for å ligge et hakk over S og litt under utsolgte GT3, og den blir en permanent del av bilserien fra nå av.

MANUELT GIR, TAKK: Nå som manuelle kasser forsvinner fra superbilene, er det fint å se at Porsche lar oss få et godt alternativ. Det er faktisk bortimot sjokkerende hvor bra den er å bruke. FOTO: Porsche
MANUELT GIR, TAKK: Nå som manuelle kasser forsvinner fra superbilene, er det fint å se at Porsche lar oss få et godt alternativ. Det er faktisk bortimot sjokkerende hvor bra den er å bruke. FOTO: Porsche

Med eller uten firehjulsdrift

Du vil få den med to- eller firehjulsdrift, med eller uten kabriolettak i tekstil, og du kan velge mellom en PDK eller manuell kasse. Det frister kanskje å gå for en C4 med PDK, men ikke tenk på å kjøpe en GTS Cabriolet, for det blir feil her. Må du ha en kabriolet, bør du heller velge en standard S.

Det aller beste valget er den grunnleggende C2 GTS-modellen med en syvtrinns manuell kasse.

Med disse spesifikasjonene føles 911GTS litt som en gammel 911 – masse tilbakemelding fra styringen fra et oppjustert elektromekanisk system, nesten på grensen til å være litt urolig på ujevn veibane. Masse grep hvis du bruker gassen riktig, og med akkurat nok sikkerhetssystemer hvis du ikke gjør det. Og en generell lett følelse som har manglet litt i serien fram til nå.

Vi ville valgt manuell

Vårt valg av manuell framfor PDK-giret er helt bevisst. Porsche har gjort et solid stykke arbeid med girskiftene i den syvtrinns kassa. Det er faktisk bortimot sjokkerende hvor bra den er å bruke.

Nå som manuelle kasser forsvinner fra superbilene, er det fint å se at Porsche lar oss få et godt alternativ.

Forrige gang måtte vi vente til slutten av serien for å få den aller beste modellen. Det trenger vi ikke denne gangen.

FIREHJULSDRIFT: Carrera GTS kan fås med firehjulsdrift. FOTO: Porsche
FIREHJULSDRIFT: Carrera GTS kan fås med firehjulsdrift. FOTO: Porsche

Tekniske data Porsche 911 Carrera GTS

Motor: 3800 ccm 6-syl, bakhjulsdrift

Dreiemoment: 439 Nm

Forbruk: 1,14 l/mil

Utslipp: 223 g CO2/km

0–100 km/t: 4,2 sek

Effekt: 430 hk

Toppfart: 304 km/t

Vekt: 1425 kg

Pris: Fra kr 1 747 000 med PDK-girkasse (Porsche Doppelkupplung ). Med manuelt gir blir den noen tusen kroner dyrere fordi CO2-utslippet øker

DOMMEN:

En C2 manuell er kanskje ikke den raskeste 911-versjonen. Men den er den mest autentiske.

RS: Foreløpig siste skudd på 911-serien, er 911 GT3 RS. Den har en sekssylindret fireliter som yter 500 hk og 460 Nm. Dette er den største (volum) og kraftigste av de selvpustende motoren med direkteinnsprøytning i 911-familien. GT3 RS gjør 0-100 på 3,3 sekunder og 0-200 km/t på 10,9 sekunder. Pris: 2 659 000 kroner. FOTO: Porsche
RS: Foreløpig siste skudd på 911-serien, er 911 GT3 RS. Den har en sekssylindret fireliter som yter 500 hk og 460 Nm. Dette er den største (volum) og kraftigste av de selvpustende motoren med direkteinnsprøytning i 911-familien. GT3 RS gjør 0-100 på 3,3 sekunder og 0-200 km/t på 10,9 sekunder. Pris: 2 659 000 kroner. FOTO: Porsche