Prøvekjørt: Dodge Challenger

Interiøret er den største åpenbaringen

Likevel finner du massevis av referanser til den opprinnelige bilen

Sist oppdatert

Siden Dodge Charger SRT Hellcat med sine 717 hester har sugd til seg medieoppmerksomhet, er det lett å overse at Challenger-serien er fornyet til 2015. Dermed er det ikke dumt å bruke litt tid for å se på hva annet som er nytt.

Det er V6-modellene som gjerne utgjør mer enn halvparten av Challenger-salget, og her finnes det mange gode nyheter. Den nye 310-hester Pentastar-motoren blir videreført fra den forrige modellen, men den er nå koblet til en åttetrinns automatkasse som gjør den raskere, mer økonomisk og kjappere fra startstreken.

Motoren veier hele 136 kilo mindre enn den store åtteren, så styringen er kjappere og mer presis. Det kompenserer for muligheten til å styre med gassen. Det er blitt ryddet opp i stylingen, så den ligner mer på en Challenger fra 1971.

Og V6-bilene med delt grill og en slankere silhuett er de vakreste av dem; spesielt i hvitt med de 20-tommers Super Track Pack-hjulene.

Moderne, med referanser til det opprinnelige

Men det er interiøret som er den største åpenbaringen. Challenger-utgavene har alltid vært store og komfortable biler, men interiøret (som stammer fra tiden da DaimlerChrysler kuttet vilt i kostnader) var slett ikke noe særlig.

Sånn er det ikke nå. Med en stor oppdatering har muskelbilen til Dodge gått flere hakk opp med helt nytt instrumentpanel, midtkonsoll, seter og betjeningsknapper.

SE VIDEO: Da vi var med i Miami Vice-modus med Dodge Challenger SRT8

Interiøret viser at Dodge Challenger er blitt en moderne muskelbil. Den har blant annet 8,4-tommers touchscreen. FOTO: Produsent
Interiøret viser at Dodge Challenger er blitt en moderne muskelbil. Den har blant annet 8,4-tommers touchscreen. FOTO: Produsent

I stedet for å se ut som noe fra en leketøysfabrikant, ser interiøret i 2015-modellen ut slik som det skal se ut i en moderne muskelbil. Likevel finner du massevis av referanser til den opprinnelige bilen, presentert i morsomme, høyteknologiske materialer og lettbetjente instrumenter.

Hjertet slår nok mest for Hellcat

Det eneste som kan gjøre bilen bedre, er å ha en V8-er i stedet for en V6-er foran i bilen. Og det finnes muligheter i den nye serien.

Utover den 6,2-liters kompressormatede åtteren som sitter i Hellcat, finnes det en 377- eller 380-hesters 5,8-liters Hemi V8 til R/T-modellene. Og så har du en 492-hesters 6,4-liters Hemi V8 i en Scat Pack og i SRT 392-modellene.

Det som lokker mest, er en R/T Scat Pack som tilbyr ganske grunnleggende trimming med alle de riktige oppgraderingene og den kraftige motoren, en god del rimeligere enn en Hellcat. Og den er ikke så mye tregere. Hjertet ditt slår sikkert mest for Katta, med hodet ditt vil velge denne.

DOMMEN:

Stor oppgradering sender Challenger-serien fram til fronten av muskelbilene. Foreløpig.

Vi har prøvekjørt Dodge Challenger med V6-er. V8-eren frister mer. FOTO: Produsent
Vi har prøvekjørt Dodge Challenger med V6-er. V8-eren frister mer. FOTO: Produsent

Tekniske data

Dodge Challenger

Motor: 3604 ccm 6 syl, bakhjulsdrift

HK: 310

Dreiemoment: 363 Nm

0-100 km/t: 6,0 sek

Toppfart: 195 km/t

Oppgitt forbruk: 1,10 l/mil

CO2-utslipp: ikke oppgitt

Vekt: 1790 kg

Pris: Fra 26 995 dollar

Dodge Challenger og Dodge Challenger SRT (t.v.) FOTO: Produsent
Dodge Challenger og Dodge Challenger SRT (t.v.) FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2014, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også