Prøvekjørt: Bugatti Chiron

24 timer med 1500 hk

Regn, tåke og null grader. Selvsagt er været akkurat slik den dagen jeg får kjøre 30-millionerkronersbilen Bugatti Chiron.

Pluss ikon
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>HESTEKREFTER:</b></strong></span> Den som ikke gir gass, blir forbikjørt. Noen ganger holder det med to hestekrefter.   
HESTEKREFTER: Den som ikke gir gass, blir forbikjørt. Noen ganger holder det med to hestekrefter.    Foto: TOM SALT
Først publisert Sist oppdatert

Gi full gass. Fra null til 100 km/t i løpet av mindre enn 2,5 sekunder. Oppleve hvordan 1500 hk og 1600 Nm river kjøttet av skjelettet.

De venter på det, alle sammen: Vennene, naboene, sønnene, tannlegen og plageånden på treningsstudioet. Idet de setter seg inn i passasjersetet, har de frydefullt røde kinn og gliser bredt. Helt til beltet klikker inn i låsen, motoren starter og sjåføren tråkker på gass­pedalen.

Tjue hjerteslag senere er ansiktene deres askegrå og blikket er uskarpt. Det kjennes fra øye­vippene til tåneglene. Ka farsken var det som skjedde nå?

LES OGSÅ: Bugatti lager spesialversjon av Chiron. Prisen er helt vill!

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>GUTTEDRØM:</b></strong></span> «Når jeg blir stor og tar over for Manuel Neuer, skal jeg også kjøpe en slik. Men den skal være rød.»
GUTTEDRØM: «Når jeg blir stor og tar over for Manuel Neuer, skal jeg også kjøpe en slik. Men den skal være rød.» Foto: TOM SALT

Teoretisk 450 km/t

Lufta holder to grader, og asfalten er fuktig og kald. Dekkene er ikke skikkelig varme, til tross for launch control. Det er ikke rart at magen føles underlig.

Elektronikken er heftig opptatt med å holde styr på Bugattien med åttelitersmotoren. Ferrari, Lamborghini Aventador SVJ, Porsche 918 og resten av mega-hk-gjengen har bare én ting å gjøre: Stille seg bak Chiron.

DEKKTRYKK: De spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup2-dekkene er ikke helt kompatible med to varmegrader og regn.
DEKKTRYKK: De spesiallagde Michelin Pilot Sport Cup2-dekkene er ikke helt kompatible med to varmegrader og regn. Foto: Tom Salt
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>BLÅTT TIL LYST:</b></strong></span> Den blå bryteren til venstre på rattet er sentral. Flere ganger redder den frontspoileren vår ved å løfte bilen litt. På autobahn legger den Chiron nærmere asfalten, og etter midnatt slipper den villdyret løs.
BLÅTT TIL LYST: Den blå bryteren til venstre på rattet er sentral. Flere ganger redder den frontspoileren vår ved å løfte bilen litt. På autobahn legger den Chiron nærmere asfalten, og etter midnatt slipper den villdyret løs. Foto: Tom Salt

Halv gass gir 250 km/t

Halv gass er nok til å nå 250 km/t. 300 km/t er bare en overgangsfase. Ved 350 km/t spør man seg om når dette autobahnpartiet fikk svinger.

PRØVEKJØRT: BMW M5 Competition - BMW-en som redder ekteskapet

Den som tilfeldigvis har en flyplass eller en diger testbane til rådighet, kan akselerere til 420 km/t. Teoretisk toppfart er 450 km/t, men det finnes ikke dekk som tåler det. Hvert gram gummi ville over tid blitt flerret opp av fire kilo sentrifugalkraft.

LES OGSÅ: Bugatti Devon - luksussportsbil til 50 millioner

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>KONTROLL:</b></strong></span> Bildet er arrangert, men fire ganger på en dag havnet vi i politikontroll. Ingen politimenn ville sitte på.
KONTROLL: Bildet er arrangert, men fire ganger på en dag havnet vi i politikontroll. Ingen politimenn ville sitte på. Foto: Tom Salt
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>OPPSTAND:</b></strong></span> Fremmed fugl på vei mot sentrum. Hold på hunder, barn og hatten.
OPPSTAND: Fremmed fugl på vei mot sentrum. Hold på hunder, barn og hatten. Foto: Tom Salt

Sosiale medier

Chiron passer like godt i byen som en fuglehund i et bur. Bilen er altfor bred. Dødvinkelen på skrå bakover overlater deg til et syltynt håp om nåde fra medtrafikantene dine. Kanter og hull i asfalten stiller krav om lynrask reaksjonsevne fra sjåføren.

LES OGSÅ: Gladiatorinspirert luksusyacht til fire milliarder kroner

Dessuten må du være en djevel til å følge med på alle med smarttelefon som tyter fram på alle kanter for å ta bilde av bilen. Og til å huske at enhver lyskrysspurt postes på sosiale medier sekunder etter. En bensinfylling blir til en utspørring.

Ja, ved full gass er tanken tom igjen etter elleve minutter. Nei, det trengs ikke lenger en egen nøkkel for å kjøre i toppfart. Og jo, du får den billigere i Lego-versjon.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>DYRT:</b></strong></span> Skal du manøvrere i byen, bør du ha god dekning på betalings­kortet. Et vinterdekk med felg koster nærmere 80 000 kroner.
DYRT: Skal du manøvrere i byen, bør du ha god dekning på betalings­kortet. Et vinterdekk med felg koster nærmere 80 000 kroner. Foto: Tom Salt
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>MÅTEHOLD:</b></strong></span> Det kanskje mest krevende med Chiron er å holde seg i skinnet. 
MÅTEHOLD: Det kanskje mest krevende med Chiron er å holde seg i skinnet.  Foto: Tom Salt

Blandet mottakelse

Lyden fra V16-motoren får folk til å rynke pannen. Den er ikke brutal nok, høy nok, for lite markant til å komme fra en motor med 1500 hk. Jo, det er riktig - og feil.
I Chiron kommer lyden i flere båndbredder. Fra 2000 o/min er det to turboer som mjauer bilen fram. Fra 3800 o/min jager to overladere til i gang.

Bøller har ofte mer av unna-vei-her-kommer-jeg-janitsjar. Men hør heller på duetten til motor og avgassanlegg, på halvgass-trykket og turtallshvinet, på girskiftdetonasjonene og trommehvirvlene på tomgang. Du får unnskylde, hestekreftene har tatt kontroll over hjernen.

Uansett: Om du dunker gasspedalen til bunns i tettbygde strøk, vil reaksjonene være blandet. Noen vil snu seg bort mens de rister oppgitt på hodet. Andre vil risikere hud og hår for å få tatt en selfie med Chiron.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>DRØM:</b></strong></span> Garasje­besetning av en annen verden. Men bare for en natt.
DRØM: Garasje­besetning av en annen verden. Men bare for en natt. Foto: Tom Salt
<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>MINIMALISTISK:</b></strong></span> Betjeningen i cockpit minner til tider mer om kunst enn instrumenter. Men kunsten er begripelig og fungerer. 
MINIMALISTISK: Betjeningen i cockpit minner til tider mer om kunst enn instrumenter. Men kunsten er begripelig og fungerer.  Foto: Tom Salt

Utdatert

Utenfor dagligvarebutikken stilner latteren når det viser seg at Chiron har plass til helgehandelen. Under panseret foran er det plass til to trillebager, nok til en skikkelig langhelg. Mindre tilstrekkelig er ventilasjonen av den påkostede cockpiten. Tåke ute bør ikke bli til tåke inne.

LES OGSÅ: Gjermund møtte eksklusiv biltrio i Norge

Betjeningen kan derimot knapt bli enklere: Det utdaterte navianlegget vil du ikke gidde å bruke, og den som heller vil høre på radio enn V16, er det intet håp for. Setene klemmer her og der på hoftespekket, men i superbilsammenheng er Bugattien for bekvem å regne.

Tekniske data: Bugatti Chrion

Motor: 16 sylindre, midtmontert på langs, fire turboer
Sylindervolum: 7993 cm3
Effekt: 1500 hk ved 6700 o/min.
Dreiemoment: 1600 Nm ved 2000 o/min.
Drivlinje: Firehjulsdrift, sjutrinns dobbeltclutchkasse L/B/H: 454/204/121 cm
Akselavstand: 271 cm Sporvidde: 175 cm foran, 166 cm bak
Dekkdimensjon foran/bak: 285/30 R20 355/25 R21
Bremseskiver, foran/bak: 420/400 mm
Egenvekt: 2070 kg 0-100/200/300/400: 2,5/6,1/13,1/32,6 sek
Toppfart: 420 km/t Forbruk: 2,25 l/mil CO2: 516 g/km
Pris: Fra 2 856 000 euro (mer enn 28 millioner kroner, før norske avgifter)
Norsk pris nå: Cirka 50 millioner kroner

Om du velger handling-modus, aktiveres automatisk en «easy to drift»-funksjon. En og annen hekksladd er garantert. Den godt skjulte «ESP off»-tasten er derimot tabu denne gangen. Godt er det, for noe av det jeg trenger minst, er en reparasjonsregning på en Bugatti Chiron.