Prøvekjørt: Audi e-tron

Audi e-tron er en elektrisk fulltreffer

6600 nordmenn har bestilt – her er den første testen.

Når Audi melder seg på i elbil-klassen er det med en fullverdig familie-SUV. Det har ikke gått upåaktet hen i Norge.
Når Audi melder seg på i elbil-klassen er det med en fullverdig familie-SUV. Det har ikke gått upåaktet hen i Norge.
Først publisert Sist oppdatert

Tre år har gått siden Audi viste sin elektriske e-tron for første gang.

Norge fikk, som de første i verden, tilgang til å reservere nykommeren i april 2017. Elbil-hungrige nordmenn lot ikke sjansen gå fra seg. Så langt har mer enn 6600 norske kunder reservert, en bil de ikke har sett, og langt mindre prøvekjørt.

Vi i Broom er blant de aller første som får prøvekjøre den – og det i spektakulære omgivelser i Afrika, nærmere bestemt i Namibia. Her er både saltsletter, ørken og offroadkjøring på programmet.

Når Audi legger lanseringen hit, er det naturligvis for å vise at e-tron takler tøffe utfordringer. Nå er vi spente på å finne ut hvordan det fungerer i virkeligheten.

Hva er dette?

Audi e-tron er altså en helt elektrisk familiebil, en SUV med firehjulsdrift. Størrelsemessig plasserer den seg mellom Audi Q5 og store Q7.

Offroad-egenskaper er viktig for Audi, og quattro-systemet leverer igjen. Det er ingen tvil om at dette er en Audi – selv om den er elektrisk
Offroad-egenskaper er viktig for Audi, og quattro-systemet leverer igjen. Det er ingen tvil om at dette er en Audi – selv om den er elektrisk

De første bilene vil komme til Norge tidlig i 2019 og prisene starter på drøyt 650.000 kroner, for bilen som har en rekkevidde på minst 400 kilometer etter den nye og mer realistiske WLTP-målenormen.

Audi har bevisst valgt å legge seg på en litt konservativ linje, rent designmessig. Nye e-tron er en bil som skal appellere bredt, både til de som har Audi i dag og til nye elbilkjøpere, globalt.

Dette var vårt aller første møte med Audi e-tron i USA

Hvordan er den å kjøre?

Audi er kjent for både gode og litt sporty kjøreegenskaper. Det er én av tingene som gjør at noen av oss er villige til å betale litt mer for deres produkter. Nede i ørkenen er det fristende å blåse støvet av – bokstavelig talt – deres gamle slagord om at forspranget ligger i teknikken.

Audi har lagt ned store ressurser på å utvikle drivlinjen her. Blant annet i form av et veldig avansert bremse- og regenereringssystem. Og ikke minst forplikter quattro-betegnelsen.

Her er e-tron på hjemmebane.
Her er e-tron på hjemmebane.

Audi har definitivt ikke tatt noen snarveier her. Snarere tvert i mot. De har så godt som "funnet opp hjulet på nytt". De har utviklet et svært smart, avansert og ikke minst unik firehjulsdriftsystem til den helelektriske e-tron.

Og de lar oss få teste det skikkelig. Vi grisekjører på grusbane, vi tester i ørkenen, på grusveier og i offroadløyper. Kortversjonen er at det imponerer stort. Vi mener faktisk at dette er den beste drivlinjen som kan leveres i en elektrisk bil per i dag.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Styringen er presis, komforten er god, ergonomien er riktig, betjeningen er intuitiv, følelsen av opplevd kvalitet er god. Den har effekt nok og det er i det hele tatt svært lite å sette fingeren på.

10 ting du bør vite om Audis nye elbil

Bortsett fra girspaken og sidespeilene kjenner vi igjen det meste innvendig fra andre Audi-modeller.
Bortsett fra girspaken og sidespeilene kjenner vi igjen det meste innvendig fra andre Audi-modeller.

Hvordan er plassen?

Innvendig er den romslig og det er ingen tvil om at dette er en fullverdig familiebil. Forsetene byr på god og komfortabel plass alle veier. Materialkvalitet og finish holder den samme gode standarden som vi finner i nye A6 og fra Q8. Fra disse kjenner vi også igjen interiørdesignet som er mer eller mindre identisk.

Også i baksetet er plassen god. Voksne sitter godt og komfortabelt her. Gulvet i e-tron er helt flatt, uten noen forhøyning til mellomaksel, det bidrar til økt plass og romfølelse.

Den lange akselavstanden (tre meter), det lave tyngdepunktet og den gode vektfordelingen gjør e-tron til en veldig stabil og god bil å kjøre. Det at man til enhver tid har flust med effekt tilgjengelig, gjør heller ikke saken dårligere.

600 liter bagasjerom underbygger at dette er en fullverdig familiebil.
600 liter bagasjerom underbygger at dette er en fullverdig familiebil.

Bagasjerommet svelger unna rause 600 liter og over 1.700 om man slår ned baksetene. Dessuten har den et 60 liters bagasjerom foran, som er praktisk til blant annet ladekabler.

Ett spørsmål mange norske kunder har stilt er om den leveres med tilhengerfeste? Svaret er ja! Den kan trekke tilhenger med en vekt på 1.800 kilo. Like mye som en Tesla Model X og det dobbelte av hva en Jaguar I-Pace klarer.

Disse to er akkurat nå de nærmeste konkurrentene til e-tron, men bak neste sving venter Mercedes EQC som nok også blir en arg konkurrent.

Forbrukerrådet advarer: Her er fellene du bør passe deg for

Det er rikelig med anledning til å teste hva bilen er god for. Og det er ikke småtterier...
Det er rikelig med anledning til å teste hva bilen er god for. Og det er ikke småtterier...

Går den bra?

Audi e-tron har to motorer. En foran og en litt kraftigere bak. De har en samlet effekt på 300 kW, eller 408 hestekrefter, om vi skal holde oss til gamle og kjente begreper. Mens den byr på massive 664 Nm i dreiemoment.

Vi tester launch-controlen ute på en saltslette. Inn med bremsen. Full gass. Slipp bremsen og bilen formelig skyter avgårde i en sky av støv. Her har man fullt moment fra første sekund, det er ingen turbo-forsinkelse og ingen girskift som tar tid. Ei heller noen motorlyd. 0-100 km/t går unna på 5,7 sekunder og toppfarten er 200 km/t.

Så – ja, selv om den ikke er Tesla-rask, så går den mer enn bra nok. Det er en familie-SUV med firehjulsdrift vi snakker om.

Batteripakken er på 95 kWh og kan lades til 80 prosent på ca. 30 minutter, om man bruker 150 kW DC hurtiglader.

Audi e-tron veier ca 2.400 kilo. Batteripakken utgjør nesten 700 av disse kiloene. Den er 34 cm tykk og er plassert midt i bilen, under gulvet/baksetet. Det gir en vektfordeling på nær 50/50 prosent mellom for- og bakaksel.

Les mer om de nye Audi-"speilene" her

Ryddig, romslig og pent. Slik kan interiøret oppsummeres veldig kort.
Ryddig, romslig og pent. Slik kan interiøret oppsummeres veldig kort.

Finest utenpå eller inni?

Dette er veldig Audi. Både utenpå og inni. Designmessig har de holdt en relativt lav profil. Bilen er både pen og harmonisk.

Video-sidespeilene er litt uvante, da man må flytte blikket noe ned for å se på skjermene som er plassert på innsiden av døren. Men ut over det er det meste trygt, forutsigbart og kjent.

Audi har ikke tatt noen sjanser på å teste ut andre sprell og nyvinninger her.

Audi får rekordbot etter dieseljuks

… og konklusjonen er?

Dette er tysk grundighet, satt i system. Bilen er veldig viktig for Audi nå som de skal inn i et helt nytt og elektrisk segment. De har ikke verken råd eller tid til å gjøre noe feil med denne bilen, som kanskje er en av de viktigste i den drøyt 50 år gamle Audi-historien.

Det bærer bilen preg av. e-tron er veldig universal. Den er lett å like, både utenpå og inni, den har grei rekkevidde, den har effekt nok. Teknisk sett er den svært avansert. Den har god plass, god framkommelighet, god komfort og kan være litt rampete også, om du får horn i panna.

Det eneste vi kan sette et lite spørsmålstegn ved, er rekkevidden. Audi har bekreftet at den er på mer enn 400 kilometer (WLTP), men ikke hvor mye. Kan de ha en "kanin i hatten" her?

Vi tviler ikke et øyeblikk på at dette blir Norges mest solgte Audi neste år. Vi tror også at denne bilen vil appellere til flere enn en elbil-frelste nordmenn. Dette er en elektrisk fulltreffer fra Audi – intet mindre.

Les også: Reiser i fire dager – for å kjøre Audi ned et fjell

Audi e-tron

  • Motor: Elektrisk, to motorer.
  • Batteri: 95 kWh
  • Effekt: 408 hk / 664 Nm.
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Rekkevidde: "Mer enn 400 kilometer" (WLTP)
  • Toppfart: 200 km/t.
  • Lengde/bredde/høyde: 490/194/162 cm.
  • Bagasjerom: 660/1.700 liter
  • Vekt: 2.400 kilo.
  • Pris fra: 651.900 kroner

Video: Se mer fra vår test av Audi e-tron her:

Artikkelen er først publisert på broom.no.