Kupp
Prisen per meter blir ikke så verst
En av landets mest spesielle limousiner er blitt billigere.
For en stund siden skrev vi om denne Chrysler-limoen, som var til salgs i Oslo for 1,2 millioner kroner. Ingen bør bli overrasket over at markedet for en slik bil er temmelig begrenset i Norge. Men for den som faktisk er i kjøpergruppen, gir nettopp det noen fordeler.
Det er den gamle regla om tilbud og etterspørsel igjen, går vi ut fra. For prisen er nå «justert» - med ikke mindre enn 100.000 kroner. Hvordan man enn regner det, er det en røslig rabatt.
Les også: "Midnight Rider" - dette er verdens aller største limousine!
Synes ekstra godt i trafikken
Blar du opp 1,1 millioner kroner får du altså en bil som skiller seg ut. Alle limoer synes godt i norsk trafikk, men limoer bygget på Chryslers Mercedes-beslektede «gangsterbil» gjør det i enda større grad.
Mest «vanlig» på limomarkedet i Norge er - som i USA - stretchede Lincoln Town Cars.
Den digre, svært tradisjonelle bilen på Ford-konsernets gamle rammebaserte Panther-plattform har gjennom flere årtier vært selve definisjonen på en stretch-limo. Men etter at siste Panther-bil ble produsert for et par år siden er næringen i forandring.
Selvbærende og moderne
Chrysleren på disse bildene er, om den foreløpig er ganske uvanlig i Norge, en av de nye limo-konstruksjonene som har fått ganske godt fotfeste hjemme i USA. Ikke alle har plass til eller lyst på en SUV-basert Cadillac Escalade- eller Lincoln Navigator-limo, og dermed må det nødvendigvis bygges på litt mindre biler enn den gamle Town Car´en.
I hvertfall var det slik inntil nylig, og helt klart i 2007, da denne bilen ble bygget, som du altså nå kan kjøpe på Skedsmo ved Lillestrøm.
Nå begynner det å dukke opp limoer bygget på Cadillacs nye storbil XTS. Det er faktisk også en ny og enda større Caddy på gang, og hardnakkede rykter vil ha det til at også Ford-konsernet - som var ganske klare på at så store biler hørte fortiden til da de gravla Panther-plattformen - savner det gode salget av disse bilene så sterkt at de også faktisk har en ny fullsize-bil på trappene.
Kanskje er altså ikke det tradisjonelle, amerikanske «flaket» helt dødt likevel. Men i mellomtiden vil vi nok også få se flere slike litt slankere og mer «moderne» limoer her i landet.
250 hester under panseret
Mens de gamle rammebilene var forholdsvis enkle å forlenge, må det tas noen flere hensyn når man sveiser inn noen ekstra meter på midten av en moderne, selvbærende konstruksjon, slik denne Chrysleren er.
Les også: Cadillac XTS - den (foreløpig) største amerikanske sedanen
Ifølge de som har kjørt dem gjør det at kjøreegenskapene også blir marginalt «skarpere» enn på de gamle rammebilene. Men vi bruker anførselstegn - med buesofaen full av feststemte mennesker og i sakte fart nedover en eller annen paradegate merkes det nok fint lite, på samme måte som i 100 km/t på motorveien til og fra en eller annen flyplass.
Vi tipper vel også at 3,5 liters V6-motoren på 250 hester føler at den har fått mer å gjøre i denne bilen enn den egentlig hadde takket ja til da den ble installert under panseret på det som i utgangspunktet var en vanlig 300 C. Hemi-V8en, som ble levert i toppmodellen av 300 C, hadde kanskje vært mer passende, men igjen - her handler det ikke mye om aksellerasjon og hastighet uansett.
En ny yrkeskarriere?
Har du minibussførerkortet i lomma og lyst på en karriere i biltslys-regnet, kan altså dette være sjansen til å skaffe seg en bil som - i hvertfall foreløpig - skiller seg ut blant de andre limoene i Norge. Så er spørsmålet om du skal slå til nå, eller ha is i magen og se om den blir enda billigere.
Det er som nevnt ikke så mange som er i markedet for å kjøpe en slik bil i Norge. På den annen side er det ikke mange slike biler til salgs, heller…
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no. Les også:
Denne vant designkonkurransen - kan bli Putins president-limo
Denne skal 5.000 nordmenn kjøpe
Egentlig stygg - men kan bli fin...
Snart fyller klassikeren 80 år
Denne saken ble første gang publisert 15/07 2014.