Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D GX

4x4-ikonet er blitt smartere

Mindre mas, mindre støy og lavere pris.

Sist oppdatert

Ikke mange andre SUV-er enn Land Rover Defender og til dels Mercedes Geländewagen og Nissan Patrol (nye modeller ikke lansert i Europa) kan vise til samme 4x4-status som Toyota Land Cruiser. Gjennom sin over 60-årige lange historie har den opparbeidet seg et solid renommé som en tøff og driftssikker firehjulstrekker. Toyota må derfor forvalte arven med omhu, vi snakker tross alt om en modell som har egne entusiastklubber i svært mange land, ikke  minst Norge.

Toyota kan derfor ikke revolusjonere Land Cruiser. Da risikerer selskapet at babyen forsvinner ut med badevannet. Men litt forsiktig endring er påkrevet og det er det Toyota har gjort nå.

For gammeldags

En fornyet Land Cruiser (produktmodell 150) ble lansert på tampen av 2013. Vi testet iden oppfriskede Land Cruiser-en med en 3,0-diesel koblet til en automatkasse med fem trinn (190 hk og 420 Nm). Med 2014 som bakteppe, lot vi oss ikke imponere av verken motoren, automatgiret eller ytelsene. For gammeldags, var dommen.

Men nå kommer Land Cruiser med en ny 2.8 D-4D-motor som erstatter 3,0-literen. Den nye motoren har 177 hk, men et høyere dreiemoment på 450 Nm. Motoren er koblet til en ny sekstrinns automatkasse. Ifølge Toyota innebærer dette både forbedret drivstofføkonomi og kjøreegenskaper. Den firesylindrede motoren har 16 ventiler, og er utstyrt med såkalt "variable nozzle”-turbo og intercooler. Det skal sikre et høyt dreiemoment ved lavere turtall.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRØVEKJØRT: Vi har prøvekjørt Toyota Land Cruiser med en helt ny motor. FOTO: Martin Jansen
PRØVEKJØRT: Vi har prøvekjørt Toyota Land Cruiser med en helt ny motor. FOTO: Martin Jansen

Slik er den å kjøre

Og det virker. Den nye sekstrinns girkassa gir bilen et noe større register å spille på. Det merkes primært på motorveien. Forskjellen er ikke astronomisk, men kjøreopplevelsen føles noe mindre masete med mindre støy enn med den gamle femtrinnskassa. Med 2,8-motoren er Land Cruiser er noe tregere fra 0-100 km/t enn 3,0-literen, men den drar fint fra lave turtall. Noen venstrefilskonge er den uansett ikke.

Som 2013-modellen har den Adaptive Variable Suspension (AVS) - et variabelt fjæringsoppsett som gir føreren mulighet til å velge hardheten på dempingen ­- med innstillingsvalgene «Normal», «Comfort» og «Sport». Sport? Ikke akkurat. Man styrter ikke inn i svingene med en Land Cruiser. AVS-systemet styrer kun demperkarakteristikken, ikke gassrespons eller rattmotstand. Vi merker uansett ikke veldig stor forskjell mellom Sport og Comfort.

Gjerrigere motor

Men den nye motoren skal Land Cruiser greie 0-100 km/t på 12,7 sekunder, og ha en topphastighet på 175 km/t. Gjennomsnittlig drivstofforbruk og CO-utslipp er redusert med ni prosent, ifølge Toyota. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til  0,74 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 194 g/km.

Etter rundt 20 mil med variert kjøring på Island, i by (som bety Reykjavik), motorvei og grusvei, viser kjørecomputeren et forbruk på 1,06 liter per mil. (Vi skal teste forbruket mer eksakt i Norge).

Når vi inkluderer flere mil med offroad-kjøring øker forbruket til rundt 1,2 liter per mil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KRABBE: Ikke mange andre personbiler kan måle seg med Land Cruisers terrengegenskaper. FOTO: Martin Jansen
KRABBE: Ikke mange andre personbiler kan måle seg med Land Cruisers terrengegenskaper. FOTO: Martin Jansen

Krabbe i elven

Og det er offroad-egenskapene som virkelig kjennetegner Land Cruiser. Vi krysser elver (Land Cruiser skal tåle en vanndybde på opptil 70 centimeter), kryper opp og ned bratte heng og krabber over fjellpartier med sylskarp lavastein. Land Cruiser greier brasene på helt vanlige Bridgestone Dueler H/T-sommerdekk.

I elven benytter vi oss av lavgirserien og crawl-kontrollen som gjør at Land Cruiser krabbekjører automatisk i lav hastighet med stabilt moment. Vi låser også senterdifferensialen som øker fremkommeligheten i vanskelig terreng.

Både AVS og den elektronisk styrte luftfjæringen bak har skreddersydde offroad-innstillinger, som Toyota kaller Multiterrain Select-system. Med et hjul i konsollen kan du velge mellom blant annet steinete eller løst underlag, gjørme eller sand. Land Cruiser har med andre ord det meste som skal til for å ta seg frem på vrient underlag. Her mangler omtrent bare portalakseler.

Kan trekke 3,5 tonn

Land Cruiser kan som før trekke tre tonn, men med et Arctic Trucks-utviklet hengerfeste kan den trekke opptil 3,5 tonn. For Land Cruiser med luftfjæring koster hengerfestet cirka 19 000 kroner. Uten luftfjæring koster det 27 400 kroner, som inkluderer nye dempere bak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

2013-MODELLEN: Endringene i interiøret sammenlignet med 2013-modellen (bildet) er ikke store. FOTO: Petter Handeland
2013-MODELLEN: Endringene i interiøret sammenlignet med 2013-modellen (bildet) er ikke store. FOTO: Petter Handeland
LITT FINERE: 
Land Cruiser blir nå tilgjengelig med et nytt to-tone skinninteriør i brunt og sort, og dessuten med nye interiørdetaljer i børstet aluminium. FOTO: Martin Jansen
LITT FINERE: Land Cruiser blir nå tilgjengelig med et nytt to-tone skinninteriør i brunt og sort, og dessuten med nye interiørdetaljer i børstet aluminium. FOTO: Martin Jansen

Konkurrenter?

Det finnes ikke så mange direkte konkurrenter til Land Cruiser, men noen finnes. Over 90 prosent av Land Cruiser-salget er varebiler, altså på grønne skilter. I denne kategorien er Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery og Hyundai Grand Santa Fe de største konkurrentene.

Dette koster de:

Toyota Land Cruiser DLX som varebil koster fra 478 800 kroner, mens GX varebil (høyeste utstyrsgrad) koster fra 639 100 kroner. Toyota Land Cruiser GX som syvseter koster fra 971 700 kroner. Sammenlignet med 3,0-literen er den i snitt 20 000 - 30 000 kroner billigere.

Land Rover Discovery (3,0 L TDV6 Diesel automat 211 hk) koster fra 614 900 kroner som varebil  (laveste utstyrsnivå). Som personbil med høyeste utstyrsnivå (HSE) koster den fra  1 080 900 kroner.

Land Rover Defender 110 koster  fra 471 900 kroner som varebil (med 2,2 liters diesel på 122 hk og manuell girkasse). Fra 916 900 kroner som 5-dørs.

Hyundai Grand Santa Fe koster fra 479 950 kroner (med 2,2-liters diesel med 197 hk og automatgir). Fra 697 950 kroner som personbil.

Vi tar også med en Mercedes GLE for sammenligningens skyld. En GLE 250d 4Matic med 204 hk koster fra 798 900 kroner. Da får du nitrinns automatgir. Du må plusse på 21 640 kroner for offroad-pakke (inneholder blant annet manuell modus på girkassen, 100 prosent differensialsperre på senter-, front og bakdifferensial med adaptive 4ETS, Off-Road reduksjonsgir og beskyttelsesplate) Men for å få offroad-pakka må du også ha Comand Online-pakke 30 750 kroner og Airmatic adaptivt dempersysten 19 480 kroner)

Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted på Island. Toyota betalte for reisen.

I ELVER: Land Cruiser skal tåle en vanndybde på opptil 70 centimeter.
I ELVER: Land Cruiser skal tåle en vanndybde på opptil 70 centimeter. Foto: FOTO: Martin Jansen

Denne saken ble første gang publisert 02/10 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også