Predator 357-SSR
Den er faktisk helt norsk
Den debuterte på Miami Boat Show, men Predator 357-SSR er laget i Arendal.
Kanskje er dette den ultimate "skjærgårdsjeepen". 35 fot lange Predator 357-SSR er den første båten fra Arendal-baserte Predator Boats som er bygget for utenbordsmotorer. Da den første versjonen av walkaround-modellen med senterkonsoll ble vist frem på Miami Boat Show, var det med tre 400-hesters Mercury Racing-motorer på akterspeilet. Da er det neppe noe i veien med ytelsene.
Les også: Test av BMW X5 30D XDrive
Men først og fremst er dette en luksusbåt for nytelse på sjøen. Om bord finner vi et digert J&L Marine-lydanlegg og setetrekk i Silvetex med broderier. Predator Boats bygger imidlertid på bestilling så kunden kan få det som vedkommende måtte ønske når det gjelder motorisering og innredning. Byggematerialene som er benyttet er vinylester - en form for hard plast som skal ha bedre holdbarhet og tåle vann bedre enn polyester. I tillegg er det benyttet hybrid kevlar, karbonfiber og divinycell – et PVC-basert materiale.
Skroget er konstruert av Andree Bakkegaard. Han har gått i lære hos Nor-Tech, den norske båtbyggeren som ble etablert på 80-tallet av kameratene Trond Schou og Nils Johnsen. Tidlig på 90-tallet flyttet Nor-Tech til North Fort Myers i Florida. Der jobbet Bakkegaard i flere år med motorbygging, rigging, båtmesser og testkjøringer mens drømmen om å starte selv ble foredlet.
Han dro hjem til Arendal, og på ren hobbybasis ble en Predator 1.0 realisert. Men noen ville kjøpe båten, og plutselig var det som startet med GH 10 med 9,9-hester og drømmer om high performance-båter blitt en forretning med kompisen Preben Sørensen med på laget.
Les også: De viktigste bobil-nyhetene i 2019
Første båt ut fra den nyetablerte "verftet" var 10,36 meter lange Predator 337 og 337 Supersport. Deretter ble den 14 meter lange fartsmaskinen 447 bygget. Etter over 6000 arbeidstimer ble båten sjøsatt i slutten av juli 2016 med to diagonalt stilte 9.0-liters Mercury Racing-motorer som hver produserer 1350 hk.
Denne saken ble første gang publisert 11/01 2019, og sist oppdatert 11/01 2019.