Test: Porsche Macan

Lure-SUV

Den kan minne om en SUV, helt til du begynner å kjøre. Nå kommer Porsche Macan også i en rimeligere bensinutgave.

Pluss ikon
Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det nærmer seg treårsdag for Porsche Macan, ingen høy alder for biler generelt og Porsche-modeller spesielt. Likevel har gutta i Stuttgart-Zuffenhausen gjort noen små justeringer på bilen. Ikke nok til at det kan kalles en facelift i vanlig forstand, samtidig tilstrekkelig til at du merker og ser forskjell.

Når du gjør ting med frontlysene på en bil, er det nemlig vanskelig å overse ute på veien. LED-lysene gir bilen de samme firepunkt-kjørelysene du finner i de andre nye Porsche-modellene. I tillegg følger justeringer på grill, luftinntak og tåkelys. Innvendig stiller Macan med siste utgave av PCM (Porsche Communication Management) med blant annet Apple CarPlay og 7-tommers berøringsskjerm.

Den største nyheten for Norge er imidlertid ikke ny i Macan-sammenheng. Nå finner du nemlig en ny innstegsmodell på prislisten. Den rimeligste Porsche Macan koster fra 860 000 kroner og under panseret har den en toliters, firesylindret bensinturbomotor på 252 hk.

Denne varianten har vært i salg en stund allerede, blant annet i Kina, men nå har motoren også funnet veien til våre breddegrader. Og hvis du synes tallene virker kjente, så ja – du får den samme motoren blant annet i nye Audi A4.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TO KRYSS: Luftfjæring og PASM (Porsche Active Suspension Management) til 27 600 kroner gir bilen et stort register å spille på – her kan du faktisk få komfort og nesten ekstrem sportslighet under samme tak.
TO KRYSS: Luftfjæring og PASM (Porsche Active Suspension Management) til 27 600 kroner gir bilen et stort register å spille på – her kan du faktisk få komfort og nesten ekstrem sportslighet under samme tak. Foto: Petter Handeland

Sprekere OG rimeligere

I forhold til andre Macan-modeller er det penger å spare; ca. 40 000 kroner i forhold til diesel på 211 hk, rundt 90 000 hvis dieselen har 258 hk og snaut 250 000 kroner på neste bensinutgave. Det er riktignok en V6 med 340 hk, men i dagens dieselfiendtlige klima er det sannsynligvis god latin å ha en bensinmodell som både er sprekere og rimeligere enn den billigste dieselutgaven.

Testdata:

  • 60–100 km/t, 5. gir:            8,9
  • 60–100 km/t, kickdown:    4,1
  • 80–120 km/t, kickdown:    5,1
  • Støy tomgang, dBA:            42,0
  • Støy 50 km/t, dBA:              63,2
  • Støy 80 km/t, dBA:              67,2
  • Støy 100 km/t, dBA:            69,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,86

Uansett hvordan du snur og vender på det, det er ikke mye “innsteg” og “billig” når en godt utstyrt Macan står foran deg. Bilen gir et heltøft sportslig inntrykk, samtidig er den fortsatt røff nok til at det er et snev av SUV – i alle fall rent designmessig.

Og om du tror Mercedes og BMW er råflotte på ekstrautstyrsprisene, er ikke Porsche noe dårligere.

Vår testbil har utstyr for ikke ubetydelige 337 000 kroner. Nå er riktignok importørenes demonstrasjonsbiler ofte unødvendig godt utstyrt, men ikke bli overrasket om du havner på 150–200 000 kroner i ekstrautstyr, der noe (for eksempel dørmatter, DAB-radio og oppvarmede forseter) i anstendighetens navn burde være standard i 2016.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KOSTBART UTSTYR: Om du tror Mercedes og BMW er råflotte på ekstrautstyrsprisene, er ikke Porsche noe dårligere. Testbilen har utstyr for den nette sum av 337 000 kroner.
KOSTBART UTSTYR: Om du tror Mercedes og BMW er råflotte på ekstrautstyrsprisene, er ikke Porsche noe dårligere. Testbilen har utstyr for den nette sum av 337 000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

Velg PASM

En av de tingene vi uten å reflektere et nanosekund ville krysse av for er luftfjæring og PASM (Porsche Active Suspension Management) til 27 600 kroner. Det gir bilen et stort register å spille på – her kan du faktisk få komfort og nesten ekstrem sportslighet under samme tak.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1984
  • Effekt, hk ved o/min: 252/5000-6800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 370/1600-4500
  • Egenvekt, kg: 1845
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 468/192/161
  • Bagasjerom, liter: 500–1500
  • Standard dekkdimensjon: F: 235/60-18 Y B: 255/55-18 Y
  • Forbruk, NEDC l/mil: 0,73
  • CO₂-utslipp, g/km: 168
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,7
  • Toppfart, km/t: 229
  • Pris fra, kr: 859 900
  • Pris testbil, kr: 1 196 200

Og komforten er der på tross av testbilens kostbare giganthjul (21-tommere til 46 100 kroner). Resultatene i våre støymålinger (se tabell for testdata) er bedre enn på mange sammenlignbare biler, og heller ikke fjæringskomforten i landeveisfart klarer 265/40-21 foran og 295/35-21 bak å spolere.

Smetter du PASM-systemet i et sportslig modus kjennes veigrepet utenomjordisk. Selv når vi trykker ordentlig på, viker ikke bilen en millimeter fra valgt kurs. Noe som får oss til å tenke at du ikke nødvendigvis MÅ ha bilen med 21-tommers hjul.

Et sted mellom der og 18-tommere (standard) kan gi et enda bedre kompromiss mellom komfort og veiegenskaper. Du skjønner tegninga: Det eneste SUV-aktige med Porsche Macan ligger dermed i designet. I veiegenskaper, sittestilling og cockpitlayout heller det mer i retning av en svært sportslig stasjonsvogn.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KREFTER NOK: Under panseret har den en toliters, firesylindret bensinturbomotor på 252 hk. Det gjør Macan mer enn sprek nok.
KREFTER NOK: Under panseret har den en toliters, firesylindret bensinturbomotor på 252 hk. Det gjør Macan mer enn sprek nok. Foto: Petter Handeland

Kjapp og fleksibel

Hvordan fungerer så de sportslige egenskapene sammen med en toliters firer? Riktignok med 252 hk fra 5000–6800 o/m og 370 Nm mellom 1600–4500 o/m, men også ganske betydelige 1845 kg egenvekt med fører å dra på.

Svaret vil preges en smule av hvor du kommer fra: La oss si at du har eid en toliters diesel-SUV og prøver Porsche Macan for første gang. Da vil du bli overveldet av det store turtallsspennet, den kjappe akselerasjonen og fin, stille gange.

Kommer du fra en SUV med treliters sekssylindet diesel, vil du – i alle fall i starten – savne den dype, buldrende gangen og det massive bunndraget. Men etter hvert innse at Macan er omtrent like kjapp i forbikjøringene og ikke bruker så mye mer drivstoff.

Resultatet i vår faste testrunde på 200 km med varierte kjøreforhold ble 0,86 l/mil og forteller at motoren må jobbe litt i motbakkene. Fasit: Til vanlig norsk bruk føles bilen mer enn sprek nok. Og med sportsknappen inne, er ikke motor- og eksoslyden så verst når det kommer til stykket …