Porsche Cayman GT4
Syv grunner til at dette kan være den beste Porschen hittil
Se opp 911, lillebror er blitt voksen.
1) Det er en Cayman, bare enda mer
Oppskriften på en Cayman – bakhjulsdrift, midtstilt motor og en selvsikker fører i fronten – er en ideell løsning. Porsche har fornuftig nok valgt ikke å rote med denne formelen, og i stedet gått inn for det du kan kalle en altomfattende oppgradering: Mer kraft, mer vinge og masser av deler tatt fra 911 GT3. En Cayman i høyeste potens.
2) Den har motoren fra en Carrera S
Det gikk lenge rykter om at Porsche ville strupe ytelsene til Cayman så den ikke skulle tråkke på tærne til storebror 911. Slik er det ikke lenger. GT4 får den 3,8-liters selvpustende boxermotoren fra Carrera S som yter 385 hester ved hele 7400 o/min. Det er 40 hk mer enn i Cayman GTS, og gjør dette til den kraftigste Cayman-en noensinne.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
3) Den kan kanskje kjøre fra en 911
Porsche hevder at GT4 kan gjøre 0-100 på 4,4 sekunder. Det er muligens en litt beskjeden påstand, men selv da er den et tidel raskere enn 911 Carrera S. Både balansen og egenskapene vil gi Carrera S en skikkelig hodepine rundt enhver bane du kunne tenke deg å kjøre på. Toppfarten er på 295 km/t, noe som sannsynligvis holder på morgenturen til jobben.
4) Den har manuelt gir
Mange hevet øyenbrynene, og skinnhanskekledde hender ble klasket i rattet da Porsche sa at deres neste 911 GT3 ville få syvtrinns PDK girkasse, og ikke engang tilbød manuell som ekstra. Men her finnes ingen automat. Cayman GT kommer bare med én girkasse; en sekstrinns manuell med dynamiske fester. Så da virker det ikke som om biler med tre pedaler er helt ute av bildet ennå.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
5) Den har en enorm vinge
Cayman har alltid vektlagt diskret estetikk, og styrt unna spoilerne og luftinntakene til de mer høyrøstede rivalene. Men GT4 har fått en stor og potent vinge, som står hele tiden, og som øker marktrykket vesentlig. Hele bilen er dessuten 30 mm lavere enn en standard Cayman. Kupeen får et nytt ratt med Alcantara-trekk, og dørhåndtakene er fjernet til fordel for stropper i tekstil. Vekt uten fører? Litt over 1400 kilo.
6) Den blir et monster på banen
Porsche regner med at 80 prosent av GT4-kundene vil bruke den på bane. Og dersom lommeboka tillater det, kan du sette på alle mulige godsaker for banebruk: Karbonkeramiske bremser, bøtteseter i karbon, og Porsches Club Sport-pakke. Dette er ikke bare pyntesaker. For GT4 har allerede rundet Nürburgring Nordschleife på 7:40 minutter, noe som setter den i bås med Mercedes SLS AMG og Ford GT. Dette er superbil-fart, og ikke sportsbil-fart.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
7) Den er et godt kjøp (relativt)
En GT4 vil koste deg minimum 1,4 millioner; en god del penger for en Cayman når en 275 hesters grunnversjon koster 796 000. Men på den andre siden er den litt billigere enn en 911 Carrera S, og mye billigere enn en 911 GT3. Og den vil nok holde seg bra i verdi.
Tall for tall
Porsche Cayman GT4 | Porsche 911 Carrera S | |
Ytelse | 385 hk | 400 |
Dreiemoment | 420 Nm | 440 Nm |
0-100 km/t | 4,4 sek | 4,5 sek |
Toppfart | 295 km/t | 304 km/t |
Egenvekt | 1340 kg | 1415 kg |
Oppgitt forbruk (blandet) | 1,03 l/mil | 0,95 l/mil |
Oppgitt CO2-utslipp | 238 g/km | 223 g/km |
Pris, fra | 1.400.900 kr | 1.561.900 |