Porsche Cayman GT4

Syv grunner til at dette kan være den beste Porschen hittil

Se opp 911, lillebror er blitt voksen.

PORSCHE: Med GT4 begynner Cayman for alvor å yppe med storebror 911. FOTO: Produsent
PORSCHE: Med GT4 begynner Cayman for alvor å yppe med storebror 911. FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

1) Det er en Cayman, bare enda mer

Oppskriften på en Cayman – bakhjulsdrift, midtstilt motor og en selvsikker fører i fronten – er en ideell løsning. Porsche har fornuftig nok valgt ikke å rote med denne formelen, og i stedet gått inn for det du kan kalle en altomfattende oppgradering: Mer kraft, mer vinge og masser av deler tatt fra 911 GT3. En Cayman i høyeste potens.

2) Den har motoren fra en Carrera S

Det gikk lenge rykter om at Porsche ville strupe ytelsene til Cayman så den ikke skulle tråkke på tærne til storebror 911. Slik er det ikke lenger. GT4 får den 3,8-liters selvpustende boxermotoren fra Carrera S som yter 385 hester ved hele 7400 o/min. Det er 40 hk mer enn i Cayman GTS, og gjør dette til den kraftigste Cayman-en noensinne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

3) Den kan kanskje kjøre fra en 911

Porsche hevder at GT4 kan gjøre 0-100 på 4,4 sekunder. Det er muligens en litt beskjeden påstand, men selv da er den et tidel raskere enn 911 Carrera S. Både balansen og egenskapene vil gi Carrera S en skikkelig hodepine rundt enhver bane du kunne tenke deg å kjøre på. Toppfarten er på 295 km/t, noe som sannsynligvis holder på morgenturen til jobben.

4) Den har manuelt gir

Mange hevet øyenbrynene, og skinnhanskekledde hender ble klasket i rattet da Porsche sa at deres neste 911 GT3 ville få syvtrinns PDK girkasse, og ikke engang tilbød manuell som ekstra. Men her finnes ingen automat. Cayman GT kommer bare med én girkasse; en sekstrinns manuell med dynamiske fester. Så da virker det ikke som om biler med tre pedaler er helt ute av bildet ennå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

5) Den har en enorm vinge

Cayman har alltid vektlagt diskret estetikk, og styrt unna spoilerne og luftinntakene til de mer høyrøstede rivalene. Men GT4 har fått en stor og potent vinge, som står hele tiden, og som øker marktrykket vesentlig. Hele bilen er dessuten 30 mm lavere enn en standard Cayman. Kupeen får et nytt ratt med Alcantara-trekk, og dørhåndtakene er fjernet til fordel for stropper i tekstil. Vekt uten fører? Litt over 1400 kilo.

6) Den blir et monster på banen

Porsche regner med at 80 prosent av GT4-kundene vil bruke den på bane. Og dersom lommeboka tillater det, kan du sette på alle mulige godsaker for banebruk: Karbonkeramiske bremser, bøtteseter i karbon, og Porsches Club Sport-pakke. Dette er ikke bare pyntesaker. For GT4 har allerede rundet Nürburgring Nordschleife på 7:40 minutter, noe som setter den i bås med Mercedes SLS AMG og Ford GT. Dette er superbil-fart, og ikke sportsbil-fart.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

CAYMAN: Porsche Cayman GT4. FOTO: Produsent
CAYMAN: Porsche Cayman GT4. FOTO: Produsent

7) Den er et godt kjøp (relativt)

En GT4 vil koste deg minimum 1,4 millioner; en god del penger for en Cayman når en 275 hesters grunnversjon koster 796 000. Men på den andre siden er den litt billigere enn en 911 Carrera S, og mye billigere enn en 911 GT3.  Og den vil nok holde seg bra i verdi.

Tall for tall

  Porsche Cayman GT4 Porsche 911 Carrera S
Ytelse 385 hk 400
Dreiemoment 420 Nm 440 Nm
0-100 km/t 4,4 sek 4,5 sek
Toppfart 295 km/t 304 km/t
Egenvekt 1340 kg 1415 kg
Oppgitt forbruk (blandet) 1,03 l/mil 0,95 l/mil
Oppgitt CO2-utslipp 238 g/km 223 g/km
Pris, fra 1.400.900 kr 1.561.900

 

911: Porsche 911 Carrera S. FOTO: Produsent
911: Porsche 911 Carrera S. FOTO: Produsent