Porsche 718 Boxster
Dropper norgestilpasset motor
Blir ikke lenger å få med 211 hk.
De fleste Porsche-modellene finnes med en spesialtilpasset «norgesmotor» på 211 hk. Både Cayman, Boxster, Panamera, Macan og Cayenne kan fås med en slik nedtunet motor. Det norske avgiftssystem som har straffet hestekrefter hardt har vært årsaken til den norgesvennlige tilpasningen. Men i statsbudsjettet for 2016 er den såkalte effektkomponenten (hk-avgift) halvert. Den skal være fjernet helt om to år.
Med det nye avgiftsregimet har Porsche bestemt seg for å droppe 211-hesteren på nye Boxster, noe som neppe var en tøff avgjørelse. Hovedsetet i Tyskland har ikke vært veldig begeistret for avgiftstilpasningen. 211 hk høres antakelig litt for spinkelt ut.
Nye Boxster blir dermed å få med minimum 300 hk. Men selv om antall hestekrefter øker, så er slagvolumet blitt mindre. Boxsteren kommer nå med turboladet firesylindret boksermotor i steden for sekssylindret bokser. Dermed har den fått navnet 718 Boxster etter den midtmotoriserte, firesylindrede Porsche 718 som vant flere løp på 50- og 60-tallet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Dyrere å bli Boxster-eier
En ulempe med at 211-hesteren ikke lenger står på programmet i Norge, er at det blir dyrere å tilegne seg Boxster. Prisen på forgjengeren startet rundt 734 000 kroner (med 211 hk), med 265 hk kostet den cirka 804 000 kroner. For å få 718 Boxster med 300 hk må du ut med 815 000 kroner. Fordelen er at du nå får mer krefter for pengene. Nye 718 Boxster S med 350 hk vil koste fra 1 009 000 kroner med PDK, omtrent samme pris som forgjengeren med «kun» 315 hk.
- Vi regner med å ha de første bilene på plass i april, opplyser Morten Scheel, daglig leder hos den norske Porsche-importøren.
VTG-teknologi
Sentralt i den nye Boxster-serien er den nyutviklede firesylindrede boksermotoren med turbo. 718 Boxster har en toliters motor, mens S-versjonen har en 2,5-liter. I S-modellen sitter en turbolader med variabel turbingeometri (VTG) som endrer effekten i turboen kontinuerlig. Det skal gi minimal eller ingen turboforsinkelse. Porsche hevder de er den eneste bilprodusenten som har VTG-teknologi på bensindrevne produksjonsbiler, både i 911 Turbo og i 718 Boxster S.
718 Boxster har ny karosseridesign og chassiset skal være ytterligere forbedret noe som skal gi enda mer dynamiske kjøreegenskaper i svingene. Den elektromekaniske styringen er justert til å være mer direkte (10 prosent strammere) enn hos forgjengeren.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
718 Boxster PDK | med manuelt gir | 718 Boxster PDK | med manuelt gir | |
Motorvolum | 4 syl 2,0 | 4 syl 2,0 | 4 syl 2.5 | 4 syl 2.5 |
Gir | 7-trinns | 6-trinns | ||
Hk | 300 | 300 | 350 | 350 |
Dreiemoment | 380 Nm | 380 Nm | 420 Nm | 420 Nm |
0-100 | 5,1 sek | 4,9 sek (4,7 sek Sport Chrono) | 4,6 sek | 4,4 sek (4,2 sek Sport Chrono) |
Toppfart | 275 km/t | 275 km/t | 285 km/t | 285 km/t |
Forbruk (EU) | 0,69 l/mil | 0,74 l/mil | 0, 73 l/mil | 0,81 l/mil |
CO2-utslipp (EU) | 158 g/km | 168 g/km | 167 g(km | 184 g/km |
Pris: | 815 000 kr | 819 900 kr | 1 009 000 kr | 1 011 000 kr |