Nissan Pulsar 1,2 DIG-T Tekna, 2014
Plassen i baksetet er virkelig enorm
Beinplassen bak er nærmest dekadent. Og tre unger og et stort barnesete var null problem.
Nissan har manglet en klassisk kompaktbil med forbrenningsmotor en god stund. Til gjengjeld har elbilen Leaf og crossoveren Qashqai vært alternativer som har solgt meget godt i Norge.
Nå har Nissan fått en helt fersk kompaktbil på plass. Pulsar skal bare selges i Europa, i et marked der konkurransen er hard. I Norge og Nord-Europa er det VW Golf som er høvdingen i denne bilklassen. Andre eksempler er Ford Focus, Mazda 3, Honda Civic, Toyota Auris og Peugeot 308, og slik kunne vi fortsatt litt til.
Nissan legger vekt på at Pulsar skal være en rommelig og komfortabelt kompaktbil. Det kan vi stadfeste at den er. Dermed blir spørsmålet om den innfrir på andre områder.
Testbilen har 1,2-liters bensinturbomotor med 115 hk. Du kan også få Pulsar med 1,5-liters dieselmotor med 110 hk. Det skiller 10.000 kroner i pris, og bensinbilen er billigst.
Kjøreegenskaper: 4
Mange biler i kompaktklassen har kjøreegenskaper på svært høyt nivå. Det er i denne bilklassen det er enklest å finne en bil det er morsomt å kjøre til en noenlunde fornuftig pris.
Pulsar er ikke blant kompaktbilene med den skarpeste styringen og det mest avanserte understellet. I stedet framstår det som om Nissan har lagt seg i selen for få gjøre kjøreopplevelsen ekstra lett og likandes.
Alt er lett: Styringen, girskiftene og pedalene. Ingenting krever krefter, og du trenger sjelden lete for å finne det instrumentet eller den bryteren du skal bruke. Så får det være at vi opplever styringen som litt vag.
Bak har Pulsar torsjonsaksel. Dette er en løsning som kan gi litt vagging og tendenser til litt mer merkbare slag bak, men det er det trolig bare understellsfeinschmeckere som vil feste seg ved. Tilsvarende løsning brukes blant annet i utgaver av VW Golf med relativt svake motorer.
I testperioden var det stadig rundt null grader og varierende føre. På glatta har Pulsar et antiskrenssystem som trår tidlig inn og holder bilen i tømme. Det synes vi er helt fint i en familieorientert kompaktbil.
Motor: 5
Denne nye motoren kom først i kompakt-SUV-en Qashqai, men vi synes den egner seg enda bedre i Pulsar.
1,2-literen yter 115 hk og har et dreiemoment på 190 Nm. Den er svært stillegående – du skal ikke ha mye volum på radioen før du må sjekke turtelleren for å finne ut om motoren er i gang.
Girindikatoren var på bærtur i den større og tyngre Qashqai, men i Pulsar funker den greit. Motoren har tilstrekkelig kraft til å holde farta ved forbløffende lave turtall. Vi ble flere ganger overrasket over hvor langt ned i fart høye gir fortsatt var kjørbare.
Men vent ingen nevneverdig akselerasjonsevne fra lavt turtall. Det må du gire ned for å få. Gjerne flere trinn, for motoren liker seg på høyt turtall.
Ytelser: 4
Pulsar 1,2 DIG-T yter omtrent som forventet for en liten turbomotor med 115 hk. 6,6 sekunder for tredjegirsakselerasjonen fra 60 til 100 km/t gir deg nok krefter til trygge forbikjøringer.
Motoren er litt tregere enn Peugeots like nye 1,2-litersturbo, som vi har testet i 308 SW. Vi ser særlig at Pulsar blir hengende etter i høye gir, noe som bekrefter følelsen av at Nissan-motoren er litt slappere fra lavt turtall enn enkelte av konkurrentene.
Eksteriør: 3
Først, bare så det er sagt: Delkarakteren for utvendig design teller veldig lite når totalkarakteren for en familieorientert kompaktbil skal settes.
Når det er sagt, synes vi Pulsar har former og linjer som igjen og igjen får oss til å spørre om hvorfor designerne ikke valgte, eller ikke fikk til, å legge den nærmere den småtøffe Qashqai i stil og framtoning.
Kanskje er det fordi Pulsar er såpass høy som 152 cm, og dermed er den flere centimeter høyere enn kompakte kombikupeer flest (den er faktisk høyere enn Mercedes GLA, som Mercedes kaller en SUV). Eller kanskje er det fordi selv 17-tommershjul ser ganske små ut under de ganske brede metallsidene.
Nissan beskriver designen som aggressiv, atletisk, dynamisk og oppmerksomhetsvekkende. Det er ikke det vi tenker når vi ser den. I stedet tenker vi industridesign med asiatiske røtter.
Interiør: 4
Vi tror det er lurt av Nissan å gi Pulsar et felt den er ekstra dyktig på. Mens mange andre kompaktbiler profilerer seg på sportslighet, kan Pulsar skryte av plassforholdene.
Beinplassen i baksetet er nærmest dekadent. Undertegnede, som er 1,87 cm høy, har grei plass til knærne selv når forsetet er skjøvet så langt bak som det går an. Når jeg justerer forsetet etter min egen størrelse, er det formidabel avstand mellom knær og forseterygg når jeg sitter i baksetet.
Bredden i baksetet er også grei.
Vi har kjørt bilen mange mil med tre barn (det ene i plasskrevende barnesete) som er vant til en større bil, og ingen av dem klagde på at det var trangt. Tvert imot, de likte seg godt.
Resten, og da snakker vi både om opplevd materialkvalitet og bagasjeplass, er på et gjennomsnittlig nivå for en kompaktbil. Testbilens skinnseter har som vanlig for mange rimeligere biler et visst skaipreg (10.000 kroner ekstra, vi hadde droppet dem). Pekeskjermen er litt liten, ser litt traust ut og har litt små berøringspunkter når man skal finne noe i fart.
Som vanlig i kompaktbilsammenheng er ryggekameraet en lite forseggjort sak som blir dekket av skitt på rekordtid i typisk østlandsk tidligvintervær. Da savner vi vanlige ryggesensorer.
Dashbordet går det tretten på dusinet av, men også her finnes fin funksjonalitet: Hanskerommet er uvanlig stort.
Komfort: 5
Nissan Pulsar oppleves som overraskende støysvak. Som nevnt er motoren stillegående, men også hjulstøy og vindsus ligger i et behagelig leie.
Støymålingene våre bekrefter at den er temmelig stille både ved tomgang, i 50 og i 80 km/t, mens Pulsar er på gjennomsnittlig nivå for kompaktbiler med piggfridekk i 100 km/t.
Vi synes Nissans ingeniører har funnet fram til et passende fjæringsoppsett. Det er på den myke siden i dagens ganske faste og ganske sportslige kompaktbilunivers, men uten at bilen blir deigete og uten substans.
Lettkjørtheten vi nevnte under delkapittelet for kjøreegenskaper er definitivt med på å gi en fin komfortopplevelse.
Pulsar den har noe understellsstøy på rufsete underlag. Bilen er dessuten lav under fronten og kan subbe nedi over eksempelvis fartsdumper.
Sikkerhet: 5
Nissan Pulsar er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og kom ut av det hele med fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er vanlig at viktige modeller fra de store merkene greier fem stjerner.
TEKNISKE DATA
Motor, cm3: 1197
Effekt, hk ved o/min: 115/4500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 190/2000
Egenvekt, kg: 1265
Tilhengervekt, kg: 1200/632
Lengde/bredde/høyde, cm: 439/177/152
Bagasjerom, liter: 385-1395
Standard dekkdimensjon: 195/65 R16
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
CO2-utslipp, g/km: 117
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,7
Toppfart, km/t: 190
Pris fra, kr: 218 000 (Tekna fra 265 000)
Pris testbil, kr: 298 000
Delkarakteren ligger på et typisk nivå for folkelige kompaktbiler. Sikkerheten for voksne er vurdert til 84 prosent, og for barn til 81 prosent. For sikkerhetssystemer får den 68 prosent, mens fotgjengersikkerheten er satt til 75 prosent.
I testbilens toppustyrsversjon kalt Tekna har Pulsar automatisk kollisjonsvarsling og nødbrems, blindsonevarsling og filskiftsvarsling. Hele denne pakken kan ikke fås i rimeligere versjoner.
Pris/utstyr: 5
I en bilklasse med hard konkurranse tilbyr mange merker kompaktbilmodeller som gir mye bil for pengene. Nissan Pulsar 1,2 DIG-T er blant dem. Ikke minst gjelder det for de bilkjøperne som finner at Pulsars styrker passer deres behov.
Fraprisen er 218.000 kroner, men da handler det om en bil som i dag har ganske lite utstyr. For 22.000 kroner ekstra fås utstyrspakken Acenta, mens toppversjonen Tekna koster fra 265.000 kroner (uten leveringskostnader).
Som Tekna ligger den nær for eksempel Mazda 3 i toppversjonen Optimum i pris. Det er en bil vi har skrytt mye av fordi totalprisen med utstyr er gunstig sammenlignet med andre biler.
Vi synes ikke at Pulsar framstår som like attraktiv og forseggjort i en direkte prissammenligning. Da ligger den nærmere Ford Focus 1,0 EcoBoost, mens den med klar margin er rimeligere enn en noenlunde likt utstyrt VW Golf.
Bruktbilpris for en helt ny modell er vanskelig å anslå.
Forbruk: 4
Nissan Pulsar 1,2 DIG-T har et oppgitt forbruk på 0,5 liter per mil. I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, får vi 0,59 l/mil som resultat.
TESTDATA
60-100 km/t, 3. gir: 6,6
60-100 km/t, 4. gir: 9,2
80-120 km/t, 3. gir: 7,8
80-120 km/t, 4. gir: 10,3
80-120 km/t, 5. gir: 14,2
Støy tomgang, dBA: 37,8
Støy 50 km/t, dBA: 60,9
Støy 80 km/t, dBA: 65,5
Støy 100 km/t, dBA: 69,3
Testforbruk, l/mil: 0,59
Kompaktbiler vi har testet med sammenlignbar motor, har nesten uten unntak havnet mellom drøyt 0,5 og knapt 0,6 l/mil i denne testrunden. Pulsar ligger altså noen små dråper over gjennomsnittet.
Den er for øvrig et godt stykke bak en bil vi tror Nissan gjerne vil at Pulsar skal konkurrere mot. Toyota Auris Hybrid greide seg med 0,46 l/mil i den samme runden (i stasjonsvognutgave).
Med diesel kan det gå enda rimeligere. Honda Civic 1,5 i-DTEC er den gjerrigste bilen med forbrenningsmotor vi har testet.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Nissan Pulsar er en ujålete kompaktbil med ekstra god beinplass i baksetet. Bensinturbomotoren passer godt til bilen og er med på å gjøre den lettkjørt.
På mange andre områder er Pulsar på gjennomsnittlig i en bilklasse med høyt nivå.
Denne saken ble første gang publisert 04/12 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.