Planlegger 40 nye strekninger med fotobokser
Statens vegvesen er strålende fornøyd med gjennomsnittsmåling.

I helgen kunne Nettavisen fortelle at det var betydelig færre som ble tatt på fersken av fotobokser i fjor.
Les også: Mange færre tas i fotobokser
Men samtidig som reduksjonen var betydelig i vanlige fotobokser, viser tallene at det er stadig flere som blir tatt i såkalt streknings-ATK - eller fotobokser med gjennomsnittsmåling om du vil. Over 20 prosent flere fikk en ubehagelig melding i fjor enn året før etter å ha passert en slik strekning.
Vil ha mange flere
Dette er nå i ferd med å få konsekvenser. Klikk.no melder at Statens vegvesen er svært fornøyd med gjennomsnittsmålingene.
- Streknings-ATK har vist seg som en kjempeeffektiv måte å få ned farten og minske ulykkesrisikoen på. Jeg håper derfor vi får bygge ut flere strekninger med gjennomsnittsmåling, sier Arild Ragnøy, sjefingeniør i Statens vegvesen til nettstedet.
I dag er det fire aktive strekninger med S-ATK, men det tallet skal betydelig opp. Vegvesenet håper at det i løpet av de neste to til tre årene vil komme opp til 40 nye strekninger.
- Vi oppnår opp mot tre ganger større fartsreduksjon med streknings-ATK enn med tradisjonelle fotobokser, sier Ragnøy.
Her kommer de nye boksene
Nettstedet melder at det i løpet av vinteren trolig vil åpne ni nye strekninger med gjennomsnittsmålinger. En tiende strekning på E8 i Troms var planlagt, men en har i stedet valgt å bygge midtdelere gjennom dødsveien i Lavangsdalen. En har også droppet kontroll på Fv 57 i Hordaland.
Dette er strekningene som du snart må regne med å være ekstra forsiktig på gassen fremover.
- Rv 653 Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal.
- E6 Helltunnelen i Sør-Trøndelag.
- E39 Byfjordtunnelen i Rogaland.
- Tromsøysundtunnelen.
- Rv 23 Oslofjordtunnelen.
- Rv 475 Flekkerøytunnelen, Vest-Agder.
- E16 Lærdalstunnelen, Sogn og Fjordane.
- Rv 25 Elverum-Trysil, Hedmark.
- Rv 4 Stryken – Grua, Oppland.
Hvor resten av de 40 strekningene vil kunne komme er ikke klart.
Omstridt
Særlig sistnevnte strekning har vært omdiskutert. Strekningen det skal måles på hadde tidligere 90-grense, men er senere nedjustert til 80-grense. Strekningen var tidlig på 2000-tallet rammet av flere ulykker, noe som har lagt grunnlaget for fotoboksene, men det er hevdet at ingen av ulykkene skal ha skyldtes høy fart.
Da det ble gjennomført fartsmåling i forbindelse med avgjørelse om å sette opp fotobokser, kom det frem at gjennomsnittsfarten var tre kilometer lavere enn det som var fartsgrensen på veien tidligere.
Les også: Her kommer det ny fotoboks med snittmåling