Pioner 60 år
En tradisjonell norsk suksesshistorie
Det går jevnt og trutt, uten dramatikk og store fakter. Men småbåtene fra Pioner har tatt nordmenn trygt på sjøen i 60 år. Det er litt av en prestasjon. Les om historien og se bildene her.
Sier du «Pioner» til en nordmann med bare en ørliten tilknytning til båt og båtliv, vil umiddelbart bildet av en rød, liten båt flimre over netthinnen. Robuste småbåter for et enkelt båtliv.
Det er jo ikke så merkelig, for ser man på gamle bilder og brosjyrer er det jo nettopp den lille, røde Pioner-jolla som dominerte de første 10–15 årene etter at båtproduksjonen startet opp i 1959.
Det var Lars Ringdal, en av de kjente pionerene i utviklingen av plastprodukter her i Norge, som sto bak Pioner-båtene. Han startet Bakelittfabrikken i 1946 og utviklet rotasjonsstøping som produksjonsmetode.
Gjennombrudd i 1966
I starten ble båtene støpt med enkelt skrog og hadde en innvendig stålramme som avstivning. I 1966 fikk Ringdal til et teknisk gjennombrudd. Da klarte man å støpe båter med dobbelt bunn i ett stykke og den første moderne Pioner-jolla var et faktum. De ble en stor suksess og på det meste produserte man rundt 7000 slike i året.
På slutten av 60-tallet startet Bakelittfabrikken AS også lisensproduksjon flere steder i verden. Nøkkelferdige fabrikker ble solgt til Østerrike, Romania, Iran, Canada, Australia og Sør-Afrika. I tillegg ble det etablert egne fabrikker i Seattle, USA i 1972 og i Neumünster i Vest-Tyskland i 1976. I løpet av disse årene er det blitt godt over 350 000 båter, et tall som stiger jevnt og trutt. I 2018 ble det produsert rundt 2500 Pioner-båter.
Kjente designere
Midten av 80-tallet representerte også et viktig veiskille i Pioner-historien. Da ble det nemlig introdusert en helt ny generasjon plastmateriale med vesentlig bedre egenskaper for båtproduksjon. Pioner kunne nå produsere langt stivere, og dermed lettere og større båter. Dessuten ble bestandigheten mot ytre påvirkning forbedret.
Flere anerkjente norske båtdesignere har satt sitt preg på de ulike Pioner-båtene opp gjennom årene. Eivind Amble har for eksempel stått bak Pioner 235 og Pioner Multi. Helge Duus (Ibiza Boats) var mannen bak Pioner 15 og Pioner Viking, mens Svenn Axel Nilsen (Nidelv) tegnet Pioner 17 Supersport.
Pioner har ikke bare hatt tradisjonelle småbåter på programmet. Det har vært nok av spesielle produkter – biltak-jollen Pioner 7, eller den bitte lille vindskjermmodellen Pioner Junior. Det var Pioner 10 kombi med seil, kano, kajakk og pedalbåten Pioner Tamaran – for å nevne noen. Men den første båten som virkelig brøt med tradisjonen og skapte et navn helt på egen hånd kom i 1994:
Modige Multi
Pioner Multi lignet egentlig ikke på så mye annet. Et bredt, trifoilaktig skrog og aller mest spesielt den brede, nedfellbare luken i baugen. I starten var det en viss skepsis til å ha «hull» forut, men det praktiske aspektet virket overbevisende. Det gjorde båten enkel å komme om bord og i land for rullestolbrukere, det var lettvint for dykkere, eller om man skulle ha oljelenser eller fiskeredskap inn og ut av båten. Fasongen gjør jo også at det er masse plass og god lasteevne. At Pioner Multi fortsatt lever videre, nå i sin tredje versjon er vel bevis nok på at den fyller et behov på båtfronten.
De siste ti årene har det kommet nye og forbedrede modeller i en jevn strøm. I 2009 debuterte Supersport-modellen (nå kalt Flexi) som er den største og raskeste Pioner-modellen. Designmessig en slags kombinasjon av RIB og konsollbåt, med høyere fartspotensial og sportsligere egenskaper enn noe annen Pioner-modell. Med største motor på 75 hk gjør den i overkant av 30 knop.
Utvikler gradvis
I 2012 var det tid for Pioner 14 Active, en moderne tolkning av det klassiske landstedsbåt-konseptet som stadig færre båtprodusenter bryr seg om. Med ulike versjoner – blant annet en egen fiskeversjon er det blitt en viktig bærebjelke i modellprogrammet.
I 2014 lanserte man nyeste utgave av Pioner Multi og i 2016 kom to klassiske Pioner-modeller i nyversjon: Pioner 10 Classic og Pioner 12 Maxi. Og i løpet av jubileumsåret 2019 kommer det en helt ny 15-foter som 2020-modell. Den får en meget viktig jobb med å erstatte dagens Pioner 15. En bestselger gjennom mange år.
– Det er viktig at de nye modellene tar et steg videre på egenskaper og teknologi sier Erling Riise, salgs- og markedsansvarlig for Pioner. – Ønsket fra mange kunder har vært en båt som tåler røffere forhold og mer last, i tillegg til selvlensende egenskaper. Samtidig er det viktig at vi husker hvem vi er og ikke gjør for store krumspring i forhold til hva båtkundene forventer av Pioner, sier Riise.
Mer enn nye produkter
Men utvikling handler ikke bare om nye modeller: Det handler også om distribusjonen (80 forhandlere over hele Norge) og muligheten til mer individuell konfigurasjon av båtene med tanke på utstyr og funksjoner. For ti år siden var det vel ikke så mange som trodde at Pioner skulle selge 12-fotere med konsoll og innebygd kartplotter, men det er realiteten i dag. Det mest fremtidsrettede grepet Pioner har gjort de siste årene er likevel en velfungerende og populær «bygg din båt»-løsning på nett.
Kanskje det ikke er slik at suksess i båtverdenen handler om å vekke størst oppmerksomhet, koste mest mulig penger eller gå fortest. Kan det være at god kvalitet, stødig utvikling og produkter for et enkelt båtliv er viktigere? Den kan virke slik
– i lengden.
Denne saken ble første gang publisert 19/04 2019, og sist oppdatert 19/04 2019.