Pioner 60 år

En tradisjonell norsk suksesshistorie

Det går jevnt og trutt, uten dramatikk og store fakter. Men småbåtene fra Pioner har tatt nordmenn trygt på sjøen i 60 år. Det er litt av en prestasjon. Les om historien og se bildene her.

Pluss ikon
<b>PIONERS LILLE RØDE:</b> Klassikeren Pioner 8. Slepejolle, robåt, badebåt. Den lille røde dukker opp på netthinnen straks noen sier Pioner. 
PIONERS LILLE RØDE: Klassikeren Pioner 8. Slepejolle, robåt, badebåt. Den lille røde dukker opp på netthinnen straks noen sier Pioner. 
Først publisert Sist oppdatert
<b>EN SIKKER BÅT:</b> Det var slagordet i mange år, nå er det enkelt båtliv som gjelder. Bildet på denne 70-talls brosjyren gjenspeiler godt hvilke verdier Pioner ville fremheve i sine båter. 
EN SIKKER BÅT: Det var slagordet i mange år, nå er det enkelt båtliv som gjelder. Bildet på denne 70-talls brosjyren gjenspeiler godt hvilke verdier Pioner ville fremheve i sine båter. 

Sier du «Pioner» til en nordmann med bare en ørliten tilknytning til båt og båtliv, vil umiddelbart bildet av en rød, liten båt flimre over netthinnen. Robuste småbåter for et enkelt båtliv.

Det er jo ikke så merkelig, for ser man på gamle bilder og brosjyrer er det jo nettopp den lille, røde Pioner-jolla som dominerte de første 10–15 årene etter at båtproduksjonen startet opp i 1959.

Det var Lars Ringdal, en av de kjente pionerene i utviklingen av plastprodukter her i Norge, som sto bak Pioner-båtene. Han startet Bakelittfabrikken i 1946 og utviklet rotasjonsstøping som produksjonsmetode.

<b>TIDLIGE DAGER:</b> Slips var viktigere enn flytevest på 60-tallet. De første båtene hadde en innvendig stålramme som avstivning. 
TIDLIGE DAGER: Slips var viktigere enn flytevest på 60-tallet. De første båtene hadde en innvendig stålramme som avstivning. 

Gjennombrudd i 1966

I starten ble båtene støpt med enkelt skrog og hadde en innvendig stålramme som avstivning. I 1966 fikk Ringdal til et teknisk gjennombrudd. Da klarte man å støpe båter med dobbelt bunn i ett stykke og den første moderne Pioner-jolla var et faktum. De ble en stor suksess og på det meste produserte man rundt 7000 slike i året.

På slutten av 60-tallet startet Bakelitt­fabrikken AS også lisensproduksjon flere steder i verden. Nøkkelferdige fabrikker ble solgt til Østerrike, Romania, Iran, Canada, Australia og Sør-Afrika. I tillegg ble det etablert egne fabrikker i Seattle, USA i 1972 og i Neumünster i Vest-Tyskland i 1976. I løpet av disse årene er det blitt godt over 350 000 båter, et tall som stiger jevnt og trutt. I 2018 ble det produsert rundt 2500 Pioner-båter.

<b>PIONER 8:</b> Til en forandring en blå Pioner 8 fra en svensk brosjyre på tidlig 70-tall. Vi elsker at den matcher fargen på bilen, der den ligger på taket av en Taunus 12M.
PIONER 8: Til en forandring en blå Pioner 8 fra en svensk brosjyre på tidlig 70-tall. Vi elsker at den matcher fargen på bilen, der den ligger på taket av en Taunus 12M.
<b>GODE MINNER:</b> Pioner 8 var «badebåten» for mange som vokste opp på 70-tallet. Kunne fylles med vann, veltes, snus på rett kjøl. Og «myk­plasten» gjorde at det ikke var noe å skade seg på heller. 
GODE MINNER: Pioner 8 var «badebåten» for mange som vokste opp på 70-tallet. Kunne fylles med vann, veltes, snus på rett kjøl. Og «myk­plasten» gjorde at det ikke var noe å skade seg på heller. 

Kjente designere

<b>LAGET FOR BILTAKET:</b> Pioner 7 var en liten robåt, laget med enkel transport for øyet. 
LAGET FOR BILTAKET: Pioner 7 var en liten robåt, laget med enkel transport for øyet. 

Midten av 80-tallet representerte også et viktig veiskille i Pioner-historien. Da ble det nemlig introdusert en helt ny generasjon plastmateriale med vesentlig bedre egenskaper for båtproduksjon. Pioner kunne nå produsere langt stivere, og dermed lettere og større båter. Dessuten ble bestandigheten mot ytre påvirkning forbedret.

Flere anerkjente norske båtdesignere har satt sitt preg på de ulike Pioner-båtene opp gjennom årene. Eivind Amble har for eksempel stått bak Pioner 235 og Pioner Multi. Helge Duus (Ibiza Boats) var mannen bak Pioner 15 og Pioner Viking, mens Svenn Axel Nilsen (Nidelv) tegnet Pioner 17 Supersport.

<b>UTVIKLING:</b> På 80-tallet laget den anerkjente båtkonstruktøren Eivind Amble Pioner 235, en videreutvikling av den klassiske Pioner-jolla. 
UTVIKLING: På 80-tallet laget den anerkjente båtkonstruktøren Eivind Amble Pioner 235, en videreutvikling av den klassiske Pioner-jolla. 

Pioner har ikke bare hatt tradisjonelle småbåter på programmet. Det har vært nok av spesielle produkter – biltak-jollen Pioner 7, eller den bitte lille vindskjermmodellen Pioner Junior. Det var Pioner 10 kombi med seil, kano, kajakk og pedalbåten Pioner Tamaran – for å nevne noen. Men den første båten som virkelig brøt med tradisjonen og skapte et navn helt på egen hånd kom i 1994:

<b>EN LITEN REVOLUSJON:</b> Eivind Amble var også mannen bak Pioner Multi, denne ikoniske arbeids- og nyttebåten som debuterte i 1994 og fortsatt er i produksjon.
EN LITEN REVOLUSJON: Eivind Amble var også mannen bak Pioner Multi, denne ikoniske arbeids- og nyttebåten som debuterte i 1994 og fortsatt er i produksjon.

Modige Multi

Pioner Multi lignet egentlig ikke på så mye annet. Et bredt, trifoilaktig skrog og aller mest spesielt den brede, nedfellbare luken i baugen. I starten var det en viss skepsis til å ha «hull» forut, men det praktiske aspektet virket overbevisende. Det gjorde båten enkel å komme om bord og i land for rullestolbrukere, det var lettvint for dykkere, eller om man skulle ha oljelenser eller fiskeredskap inn og ut av båten. Fasongen gjør jo også at det er masse plass og god lasteevne. At Pioner Multi fortsatt lever videre, nå i sin tredje versjon er vel bevis nok på at den fyller et behov på båtfronten.

<b>PIONER MULTI:</b> Nå i sin tredje versjon og fortsatt populær som innsatsbåt i mange profesjonelle sammenheng. Her hos brannvesenet i Porsgrunn. 
PIONER MULTI: Nå i sin tredje versjon og fortsatt populær som innsatsbåt i mange profesjonelle sammenheng. Her hos brannvesenet i Porsgrunn. 

De siste ti årene har det kommet nye og forbedrede modeller i en jevn strøm. I 2009 debuterte Supersport-modellen (nå kalt Flexi) som er den største og raskeste Pioner-modellen. Designmessig en slags kombinasjon av RIB og konsollbåt, med høyere fartspotensial og sportsligere egenskaper enn noe annen Pioner-modell. Med største motor på 75 hk gjør den i overkant av 30 knop.

<b>KOMBIBÅT:</b> På slutten av 70-tallet var det populært med kombibåter for årer, seil og motor. Noen skarpseiler var Pioner 10 kombi ikke, men et sted å lære alle aspekter ved sjølivet. 
KOMBIBÅT: På slutten av 70-tallet var det populært med kombibåter for årer, seil og motor. Noen skarpseiler var Pioner 10 kombi ikke, men et sted å lære alle aspekter ved sjølivet. 
<b>KORTVARIG:</b> På 80-tallet var Pioner som snarest innom glassfiberbåter, med denne 14-foteren signert Eivind Amble. Men var snart tilbake i rotasjonsstøpen igjen. 
KORTVARIG: På 80-tallet var Pioner som snarest innom glassfiberbåter, med denne 14-foteren signert Eivind Amble. Men var snart tilbake i rotasjonsstøpen igjen. 

Utvikler gradvis

I 2012 var det tid for Pioner 14 Active, en moderne tolkning av det klassiske landstedsbåt-konseptet som stadig færre båtprodusenter bryr seg om. Med ulike versjoner – blant annet en egen fiskeversjon er det blitt en viktig bærebjelke i modellprogrammet.

<b>PIONER FØR SABELTANN:</b> Tjuttavika i Dyreparken var befolket med fargerike Pioner-båter lenge før den Sorte Dame seilte inn. Og Julius er selvsagt med. 
PIONER FØR SABELTANN: Tjuttavika i Dyreparken var befolket med fargerike Pioner-båter lenge før den Sorte Dame seilte inn. Og Julius er selvsagt med. 

I 2014 lanserte man nyeste utgave av Pioner Multi og i 2016 kom to klassiske Pioner-modeller i nyversjon: Pioner 10 Classic og Pioner 12 Maxi. Og i løpet av jubileumsåret 2019 kommer det en helt ny 15-foter som 2020-modell. Den får en meget viktig jobb med å erstatte dagens Pioner 15. En bestselger gjennom mange år.

– Det er viktig at de nye modellene tar et steg videre på egenskaper og teknologi sier Erling Riise, salgs- og markedsansvarlig for Pioner. – Ønsket fra mange kunder har vært en båt som tåler røffere forhold og mer last, i tillegg til selvlensende egenskaper. Samtidig er det viktig at vi husker hvem vi er og ikke gjør for store krumspring i forhold til hva båtkundene forventer av Pioner, sier Riise.

<b>PIONER JUNIOR:</b> En ordentlig båt for barna, med vindskjerm og rattstyring. Vi ønsker oss 80-tallet i retur. 
PIONER JUNIOR: En ordentlig båt for barna, med vindskjerm og rattstyring. Vi ønsker oss 80-tallet i retur. 
<b>BRØDRENE DAL:</b> Det er nesten så vi ser brødrene Dal seile nedover Overfloden på et av sine mange eventyr. Og liker den tidsriktige Renault 12 som brukes til å frakte kanoen til nye vassdrag. 
BRØDRENE DAL: Det er nesten så vi ser brødrene Dal seile nedover Overfloden på et av sine mange eventyr. Og liker den tidsriktige Renault 12 som brukes til å frakte kanoen til nye vassdrag. 
<b>DEN RASKESTE:</b> Pioner Supersport, nå Flexi ble konstruert av en mann med raske Nidelv-daycruisere på samvittigheten: Svenn Axel Nilsen, som nå lager redningsbåter hos Norsafe. 
DEN RASKESTE: Pioner Supersport, nå Flexi ble konstruert av en mann med raske Nidelv-daycruisere på samvittigheten: Svenn Axel Nilsen, som nå lager redningsbåter hos Norsafe. 

Mer enn nye produkter

Men utvikling handler ikke bare om nye modeller: Det handler også om distribusjonen (80 forhandlere over hele Norge) og muligheten til mer individuell konfigurasjon av båtene med tanke på utstyr og funksjoner. For ti år siden var det vel ikke så mange som trodde at Pioner skulle selge 12-fotere med konsoll og innebygd kartplotter, men det er realiteten i dag. Det mest fremtidsrettede grepet Pioner har gjort de siste årene er likevel en velfungerende og populær «bygg din båt»-løsning på nett.

Kanskje det ikke er slik at suksess i båtverdenen handler om å vekke størst oppmerksomhet, koste mest mulig penger eller gå fortest. Kan det være at god kvalitet, stødig utvikling og produkter for et enkelt båtliv er viktigere? Den kan virke slik
– i lengden.

<b>ERSTATTES:</b> Ibiza-gründer Helge Duus laget Pioner 15, en salgssuksess i snart 20 år. Den får en etterfølger i løpet av jubileumsåret. 
ERSTATTES: Ibiza-gründer Helge Duus laget Pioner 15, en salgssuksess i snart 20 år. Den får en etterfølger i løpet av jubileumsåret. 
<b>HISTORIEN PÅ VEGGEN:</b> Pioner satser utelukkende på produksjon i Norge. I lokalene på Bjørkelangen henger historien bokstavelig talt på veggene, mens nye båter støpes i rommet i bakgrunnen. 
HISTORIEN PÅ VEGGEN: Pioner satser utelukkende på produksjon i Norge. I lokalene på Bjørkelangen henger historien bokstavelig talt på veggene, mens nye båter støpes i rommet i bakgrunnen. 
<b>LANGE LINJER:</b> John Grasmo (nærmest) er produksjonsarbeider med 43 års fartstid i bedriften. Her viser han gamle brosjyrer til Carl Fredrik Kleppe, salgssjef og Jo Erling Riise (til venstre), salgs- og markedsansvarlig i Norge. 
LANGE LINJER: John Grasmo (nærmest) er produksjonsarbeider med 43 års fartstid i bedriften. Her viser han gamle brosjyrer til Carl Fredrik Kleppe, salgssjef og Jo Erling Riise (til venstre), salgs- og markedsansvarlig i Norge.