volvo NH16 750
– Den som ler sist, ler best
Siden november 2021 har Ole Gunnar Tuft (50) og sønnene tilbrakt hver eneste kveld og hver eneste helg i garasjen. Prosjektet ble dømt nord og ned, men familien gjorde spådommene til skamme.
Dette er en bearbeidet versjon av en lengre sak som står på trykk i Transportmagasinet. Klikk her for å lese hele saken hos Tungt.no (krever abonnement).
Det er andre pinsedag i Åsane, nord for Bergen. Verkstedsgrå fingre griper tak i en trekant av en kjøpepizza som ligger på bakskjermen. Den andre hånden fikler med det siste baklyset som skal finne plassen sin.
Ole Gunnar Tuft og sønnene Ole og Even legger siste hånd på verket. Om bare noen timer faller dommen hos Statens vegvesen. Bestått eller ikke bestått. Skilt på, eller hjem igjen for å skru mer.
Hele denne historien startet i fjor høst, med en tegning av en Volvo FH med snute, som dukket opp på internett.
– En sånn skal jeg bygge, sa Ole Gunnar Tuft til seg selv og sønnene hjemme i sofaen.
Siden har ingen av dem sett seg tilbake. En pent brukt, men fullspekket FH16 750 ble kjøpt inn. Det dreiet seg altså om Volvos kraftigste lastebilmodell med 750 hestekrefter, og den ble rygget rett inn i garasjen hjemme i Åsane. Der ble den en stund.
Kappløp
Tuft sitt prosjekt var ambisiøst. Ikke minst fordi han skulle lage snute på bilen. Ikke mange ukene etter at Tuft og sønnene hadde startet på sitt prosjekt, fikk de greie på at den nederlandske spesialisten Vlastuin hadde lignende planer for en FH16.
Dermed var kappløpet i gang på sosiale medier. Hvem ville lansere den første Volvo 16-literen med snute?
Les også: (+) Elbil-favoritter møtes i iskald test-duell
Kommentarene
Underveis har han holdt kortene tett til brystet. Bare TransportMagasinet har fått skrive om prosessen. I tillegg er noen teasere lagt ut på sosiale medier.
– Den som ler sist, ler best, flirer Tuft og sikter til kommentarene som dukket opp på sosiale medier underveis.
Kommentarer fra nettroll har vært mange og til dels stygge. Mange dømte prosjektet nord og ned.
– Jeg bare lo av det. Det gikk nok mer inn på sønnene mine, sier Tuft.
Han har uansett aldri vært i tvil om at de ville komme i mål og få bilen akkurat slik den var tenkt.
Han har hatt tett dialog med Statens vegvesen underveis slik at bilen skulle oppfylle alle krav og regler.
– Det vi ikke har fått til på første forsøk, har vi fått til andre eller tredje. Panseret og fronten gjorde vi fire forsøk på før jeg var fornøyd. Jeg brukte tre uker på å høvle av de siste to centimeterne for å få linjene til å treffe. Til slutt var jeg så lei at jeg holdt på å spy, innrømmer han.
I dag kan de gå med hevet hode. Familiebedriften Tuft Customservice har nok en gang vist at de kan bygge spesielle biler ut av ingenting.
Her kan du lese flere saker om tungtransport: TransportMagasinet PLUSS - Tungt
Da bilen var ferdig, dro Tuft og sønnene rett til Truckshow Ciney i Belgia (Se lastebilen 4:18 ut i videoen). Der ble bilen kåret til Trophy of Merit, en pris som henger veldig høyt i denne sammenhengen.
Ville kjøpe
Allerede før bilen var ferdig, tikket den første forespørselen om salg inn på mailen. En stor transportbedrift i Skottland ønsket å kjøpe. Ole Gunnar takket nei.
– Det blir ikke aktuelt å selge bilen i år uansett. Men til slutt selger jeg alle bilene jeg bygger opp. Det er slik jeg finansierer neste prosjekt, forklarer han.
Men hva om noen ringer og ber ham bygge en tilsvarende bil?
– Det blir i hvert fall ikke denne vinteren, men tanken er ikke helt fremmed. Nå har jeg funnet ut av systemene og formen til panseret har jeg liggende. Jeg kunne nok levd godt av en slik jobb også, men det er lastebilkjøring jeg vil jobbe med i overskuelig fremtid.
Mye tyder med andre ord på at et nytt prosjekt er i gjære, men foreløpig holder han altså kortene tett til brystet.
Les også: Stig er ikke som andre millionærer ...
NB: Dette er en bearbeidet versjon av en lengre sak som står på trykk i Transportmagasinet. Klikk her for å lese hele saken (krever abonnement).
Her kan du lese flere saker fra Tungt.no: TransportMagasinet PLUSS - Tungt
Denne saken ble første gang publisert 27/07 2022, og sist oppdatert 10/08 2022.