Nye nissan leaf

Over 1500 nordmenn har kjøpt bilen basert kun på tekst og bilder

Bilen kommer først neste år, men i løpet av tre uker har over 1500 nordmenn bestilt bilen.

Først publisert Sist oppdatert

Tidlig neste år komme nye Nissan Leaf. I første omgang kommer den med en 40 kWh-batteripakke med en oppgitt rekkevidde på 378 kilometer, 150 hk og 320 Nm. Pris: 283 900 kroner.

Mot slutten av 2018 kommer også en versjon med større batteripakke på 60 kWh, men den vil Nissan foreløpig ikke si mye om. Med tanke på at det kommer en versjon med større batteripakke, er det kanskje noe overraskende at interessen for 40-kWh-versjonen er så vidt stor.

Nylig ble Leaf Europa-lansert, et arrangement som ble lagt til Oslo. Det forteller sitt om betydningen Norge har fått for elbilmarkedet takket være avgiftspolitikken som begunstiger de elektriske bilene. Hittil i år er det registrert 19 413 nye nullutslipp personbiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er 4544 flere (+30,6 %) enn i samme periode i 2016. Hittil i år har nullutslippsbilene en markedsandel på 18,9 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 14,6 prosent. Bestselgeren er e-Golf med 4531 solgte biler. Deretter følger BMW i3 med 3748 solgte og nåværende versjon av Leaf med 2911 solgte.

Når det gjelder forhåndssalg så er Opel Ampera-e etter alt å dømme Norges mest solgte elbil. Allerede for mange måneder siden passerte Opel 4000 signerte kjøpskontrakter. Men det kommer på ingen måte nok biler til Norge fra fabrikken i USA. Til og med september var 923 eksemplarer av Ampera-e levert til kundene.

Skille seg ut

Leaf ble lansert på det norske markedet allerede i 2010, og har siden den gang vært en betydelig aktør på det norske markedet etter avgiftsomleggingen. Den var Norges tredje mest solgte bil i 2013 og 2014, og den mest solgte elbilen så sent som i fjor. Leaf er da også verdens mest solgte elbil med mer enn 280 000 solgte eksemplarer på verdensbasis

Første generasjon Leaf var designet med en tydelig idé om at elbilen skulle skille seg klart fra de andre modellene. Av bildene går det frem at nye Leaf har lagt den litt premature designen bak seg. Designen er nå mer i tråd med de nye Nissan-modellene for øvrig, som Micra og Qashqai.

FØRSTE KUNDE: Jens Kristian Kirkebø var den aller første til å eie Leaf i Norge. Seks år senere har han fortsatt sin første Leaf, og er en av de første i Norge som har sittet i nye Nissan Leaf: Bildet er fra Europa-lanseringen i Oslo. Foto: Nissan Norge, Facebook-side
FØRSTE KUNDE: Jens Kristian Kirkebø var den aller første til å eie Leaf i Norge. Seks år senere har han fortsatt sin første Leaf, og er en av de første i Norge som har sittet i nye Nissan Leaf: Bildet er fra Europa-lanseringen i Oslo. Foto: Nissan Norge, Facebook-side

Ny teknologi

Regenerering av bremsekraft er en kjent sak ved elbiler, men Nissan videreutvikler dette i Leaf som kommer med såkalt e-Pedal. Ved å trykke på en knapp i senterkonsollen, endrer teknologien gasspedalen i bilen om til en e-Pedal. Det vil si at den ikke bare lenger benyttes for å få bilen til å akselerere, men også til å bremse og stoppe bilen kun med denne ene pedalen. e-Pedal-teknologien er verdens første én-pedals-teknologi,ifølge Nissan. Den gjør det mulig for føreren å stoppe bilen fullstendig, også i en bakketopp, samt holde den posisjonen i opp- eller nedoverbakker før den kan gjenoppta kjøringen momentant. Sjåførene vil med dette være i stand til å gjøre unna 90 prosent av all kjøring ved bruk av kun én pedal. Det bidrar til å gjøre bilkjøring langt mer spennende og mindre krevende, hevder Nissan. Ved rushtrafikk og i køkjøring vil førerne ikke lenger trenge å bytte fra pedal til pedal, og på den måten forenkles selve kjøringen samtidig som den blir mer engasjerende.

Parkeringshjelp

Nye Leaf blir også Nissans første globale modell tilgjengelig med ProPILOT Park. Teknologien bistår føreren med å parkere bilen. ProPILOT Park hjelper sjåførene med en av de kjedeligste og utfordrende oppgaver relatert til bilkjøring. Med hjelp av sonarer og kameraer sørger teknologien for at bilen parkeres inn på parallelle p-plasser eller inn på en p-plass med fronten eller hekken først. Systemet aktiveres med en knapp på midtkonsollen, og systemet håndterer selv gass, brems og styring. Føreren kan selv overvåke operasjonen og bryte inn ved å tråkke på bremsen hvis det er nødvending. Systemet skal tilpasse seg selv de trangeste bygater.