Audi A4 Allroad

Høyere hevet over bakken

I juni kommer Birken-versjonen av Audi A4.

Først publisert Sist oppdatert

De første nye Audi A4-modellene har nettopp begynt å rulle på norske veier. I juni får de selskap av nye Audi A4 Allroad - "laftet hytte på fjellet"-versjonen av A4, noe som innebærer quattro firehjulsdrift, skliplater i aluminium foran og bak, kraftige beskyttelseslister og høyere bakkeklaring. Sammenlignet med A4 Avant er bakkeklaringen økt med 34 mm. 23 mm kommer fra bilens hjuloppheng og de siste 11 mm fra den større hjuldimensjonen. 17-tommers felger er standard.

Nye A4 allroad er 4,75 meter lang og 1,84 meter bred. Det betyr at den er noen centimeter lengre enn dagens versjon, men like bred. Som med de andre A4 Avant-modellene skal bagasjeromsplassen være på 505 liter - 15 liter med enn før. Med bakseteryggene felt ned øker plassen til 1510 liter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Q7: Interiøret i nye A4 Allroad henter mye fra Audi Q7. Det nye MMI-operativsystemet er i stor grad også hentet fra Q7. Betjeningen av de ulike infotainment-menyene kan styres både fra betjeningselementet i midtkonsollen og multifunksjonsrattet. Allroad kan også fås med Virtual Cockpit, et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus. FOTO: Audi
Q7: Interiøret i nye A4 Allroad henter mye fra Audi Q7. Det nye MMI-operativsystemet er i stor grad også hentet fra Q7. Betjeningen av de ulike infotainment-menyene kan styres både fra betjeningselementet i midtkonsollen og multifunksjonsrattet. Allroad kan også fås med Virtual Cockpit, et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus. FOTO: Audi

Offroad-program

Quattro firehjulsdrift er standard på A4 Allroad, men for første gang kan den fås med understell med demperregulering. Et eget offroad-kjøremodus som justerer ESP, girutveksling og momentkurve er også tilgjengelig. Både den variable demperreguleringen og offroad-innstillingen er utvidelser av "Audi drive select"-systemet som innebærer et antall forskjellige kjøreprogrammer, som "Eco", "Comfort" og "Dynamic". I tillegg har du "Individual", hvor du i større grad kan sette opp bilen slik du ønsker. Luftfjæring er fortsatt forbeholdt storebror A6 Allroad.

Nye A4 Allroad tilbys først med en TFSI-bensinmotor på 252 hk og fem TDI-dieselmotorer med effekt fra 150 hk til 272 hk. Sammenlignet med forrige generasjon er effekten økt med opptil 27 hk samtidig som det oppgitte forbruket og CO2-utsllppet er noe redusert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SOMMERKLAR: De første versjonene av Audi A4 Allroad er ventet til Norge i juni. FOTO: Audi
SOMMERKLAR: De første versjonene av Audi A4 Allroad er ventet til Norge i juni. FOTO: Audi

Hentet fra Audi Q7

Som i de andre A4-modellene er en rekke nye førerassistansesystemer tilgjengelige, hentet fra nye Audi Q7, som for eksempel den nye adaptive cruisekontrollen med egen køkjøring-assistent. I hastigheter opp til 65 km/t vil systemene i bilen selv sørge for styringen når veioppmerkingen og trafikken tillater det. Head-up display med integrering av en rekke funksjoner er også tilgjengelig.

Blant standardutstyret finner vi blant annet xenon hovedlys med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, syv tommers MMI-skjerm (Multi Media Interface), DAB+, mulitfunksjonssportsratt, 17-tommers aluminiumsfelger og nødbremsassistent. På modellene med 190 hk eller mer er også "Audi drive select" standard. Du kan også få hytte-Audien med Virtual Cockpit, et heldigitalt instrumentpanel med ulike visningsmodus, som ble lansert første gang med Audi TT.

Priser?

Prisene på nye A4 Allroad er ikke klare, men etter det Vi Menn Bil Top Gear kjenner til må du regne med et påslag på rundt 30 000 kroner sammenlignet med en vanlig A4 Avant. Det skulle bety rundt 480 000 kroner for en A4 Allroad med 2.0 TDI 190 hk S tronic.