Ny BMW skal knuse M3
10 sekunder raskere rundt Nürburgring, hevder BMW.
BMWs M3 har nærmest egenhendig definert, og ikke minst dominert, klassen for høyytelses personbiler helt siden de puttet i en ekstra heftig motor i sin 3-serie på midten av 80-tallet.
Siden den gang har bilen vokst i alle tenkelige retninger, og verden er på mange måter delt i synet på om dagens utgave med en V8-motor - som egentlig ikke har plass under panseret - er den beste noen gang, eller om den bare har blitt for myk.
Men det som er sikker er at da M3 ble lansert på 80-tallet så var det en stor motor i den minste bilen til selskapet. I dag har 1-serien vært på markedet i mange år allerede.
1-serie som M
Og nå har tyskerne begynt å lekke stadig mer informasjon om den kommende M-utgaven av 1-serien.
Alle detaljer vil bli avslørt like før jul, og de første bilene skal havne hos kunder før sommeren.
Blir ikke en M1
Ifølge BMW vil derimot ikke navnet blir M1 - som var en bil BMW laget i samarbeid med Lamborghini på slutten av70- og 80, primært for å være en racingbil. I stedet vil BMW følge sin navnepolitikk fra M-bilene i blant annet X-serien der en har lagt på en M etter modellnavnet. «BMW 1 Series M Coupé» blir dermed det offisielle navnet. At noen faktisk vil bruke det navnet anser vi derimot som lite sannsynlig.
- Etter min mening følger BMW 1 Series M Coupé i tradisjonen til BMW M3. Den er kompakt, fokuserer på det essensielle - og leverer en fremragende kjøredynamikk. I tillegg vil den gjøre at M-serien vil bli tilgjengelig for flere, spesielt i forhold til pris, sier BMW Ms utviklingssjef Albert Biermann.
Prisen er så langt ikke avduket, men den vil ifølge Segler være nærmere 135i enn M3. I Norge har 135i en veiledende pris på 833.100 kroner før ekstrautstyr - mens M3 med sin V8-er passerer 1,5 millioner. Noen billig sak blir det med andre ord ikke.
340 hestekrefter
Den nye bilen vil bli utstyrt med en 6-sylindret 3-liters twinturbo med rundt 340 hestekrefter. Dagens M3 har derimot en V8-er på 420 hestekrefter. Bilen vil ikke bli gjort tilgjengelig med 6-trinns manuellgir.
Ifølge Biermann vil 1-serien ha mange likhetstrekk med forrige generasjons M3, både når det gjeller chassis, bremser og ikke minst bakasklingen. Noen vesentlige forskjeller blir det likevel.
Mye raskere på nordsløyfa
- Vi antar at 1-serien vil bli rundt ti sekunder raskere enn M3 på Nordschleife.
Med denne typen spesifikasjoner later det til at bilen i stor grad vil skape sin egen klasse. Audi S3 har for eksempel «bare» 265 hestekrefter - men en RS3 med 335 hestekrefter skal være på vei, og da vil det i så fall bli full kamp.
Det ligger en del bilder av tidlige versjoner av bilen på nett allerede, men det endelige designet er fortsatt ikke avslørt. Det som erderimot er kjent er at den vil bli rundt 8 cm bredere enn dagens 135i - og vekten vil bli rundt 1500 kilo. Til sammenligning er M3 på rundt 1700 kilo.