Kongen av Titania
Norges største firehjuling
Oskar Løtoft (38) styrer verdens største mekaniske hjullaster, Caterpillar 994K. Vi fikk bli med i cockpiten og kjenne på 1800 hestekrefter i fri dressur.
Dersom drømmen er enorme maskiner, så har Oskar Løtoft (38) den absolutte drømmejobben: Han styrer verdens største mekaniske hjullaster, en Caterpillar 994K.
Med en egenvekt på 240 tonn og lastekapasitet på 20 kubikk, eller over 40 tonn i skuffen, er dette det heftigste som finnes av anleggsmaskiner på norsk jord. Lang som et vogntog og høy som et hus, gjør den jobben i Titania gruver sør i Rogaland. Kjell Gunnar Stormo har vært prosjektleder og fulgt oppbyggingen som var ferdig ved nyttår, helt i henhold til avtalen.
– Den erstatter jo den som til nå har vært Norges største anleggsmaskin, en Komatsu WA 1200. At vi nå går over til Caterpillar, er basert på en totalvurdering. Komatsuen hadde kommet til slutten av sin levetid, på 40 000 timer, forklarer Stormo.
Cat 994K er 25 tonn tyngre og både lengre og høyere enn forgjengeren.
LES OGSÅ: Verdens mest voldelige supportere
Levert i deler
På vei ned i bruddet, møter vi flere Caterpillar 789 tipptrucker, seks meter brede og med 2000 hestekrefter. Man føler seg liten i passasjersetet på en pickup, en følelse som tiltar bare sekunder senere, når verdens største mekaniske hjullaster står foran oss.
Det finnes hjullastere som er noe større, som Komatsu P&H L-2350 – tidligere kjent som LeTourneau L-2350 – men den har diesel-elektrisk drivlinje.
Dette beistet av en maskin ble fraktet hit i 39 kolli og satt sammen i løpet av noen uker i november og desember i fjor. Først med båt til Oslo og deretter via landeveien som spesialtransport til Hauge i Dalane. PON sto for monteringen, en jobb de beregnet 500 timer på. Til slutt ble de enorme kjettingene montert: 18,9 tonn jern fordelt på fire hjul.
I teorien skal alle operatørene på anlegget kunne manøvrere denne maskinen. Førerhuset ligner veldig på den mindre Cat 988K, som også benyttes i bruddet.
– Vi har to operatører per skift med dokumentert opplæring på denne. Vi rullerer en del på utstyret her hos oss. Mange kjører fire timer lasting og fire timer dumper i løpet av ett skift, sier Stormo.
LES OGSÅ: Fem vanvittige bryllupsritualer
2000 liter per minutt
Oskar Løtoft kommer ut på brua og lårer landgangen, så vi får tatt en tur om bord. Han rigger til passasjersetet så vi får overvære et par opplastinger. Diameteren på sylindrene foran frontruten vitner om kreftene som er i sving. De forsynes med over 2000 liter olje per minutt, og det trengs.
På topp er skuffen 11 meter over bakken med over 40 tonn stein. Det slår oss hvor smidig den opererer og hvor kjapt hydraulikken lystrer.
Det er prosedyrer på lastingen. Dumperne bør ligge på mellom 180 og 185 tonn nyttelast på hver tur. Det gir minst slitasje på komponentene.
En annen risiko med disse kreftene, er å rive i stykker dekkene innvendig. Hvis det løsner mellom lagene, er det fare på ferde.
– Hvis vi ser at de blåser seg opp mellom gummilagene, må vi evakuere. Da forlater vi maskinen til situasjonen er under kontroll igjen og temperatur og trykk har roet seg. Enten måler vi varmen på avstand, eller så kan vi i verste fall skyte hull i dekket. Det er borti 90 bar i disse hjulene, et voldsomt trykk, sier Løtoft.
LES OGSÅ: (+) Flytter byen tre kilometer
Ikke noe fartsmonster
Noen racer er Cat 994K definitivt ikke. Den har en topphastighet rundt 20 km/t i tredje gir. Men Løtoft har ikke testet toppfarten av hensyn til mulig varmegang og påfølgende eksplosjonsfare i hjulene.
– Vi ligger på maks 12 km/t, sier Løtoft.
LES OGSÅ: Han er mer brutal enn El Chapo
Norgesrekord i blindsoner
På displayet til høyre for seg har han et beskjedent kamera som viser omgivelsene bak maskinen. Når det er sagt, så snakker vi nok om norgesrekord i blindsoner på dette fartøyet.
– Tipptruckene snur ikke før de ser at jeg er klar og har sett dem. Det er så fort gjort å bakke på dem. Det har skjedd, og det blir fort veldig dyrt, bekrefter han.
Dette er en redigert utgave av artikkelen som står på trykk i ukens Vi Menn.
Denne saken ble første gang publisert 29/07 2019, og sist oppdatert 29/07 2019.