Polestar

Norge får verdens første butikk for nytt bilmerke

Lokalet er allerede på plass.

Slik ser det ut i det Polestars utstillingslokale. Første halvår neste år åpner de dørene midt i Oslo sentrum.
Slik ser det ut i det Polestars utstillingslokale. Første halvår neste år åpner de dørene midt i Oslo sentrum. Foto: Polestar
Publisert

Det er ikke ofte det kommer et helt nytt bilmerke til Norge. Men det skjer når Polestar kommer til landet, neste år.

Dette er en historisk etablering på flere måter. Norge er nemlig det første landet i verden som åpner utstillingslokale for Polestar, det de selv kaller Polestar Space.

Stedet har de allerede funnet. Polestar skal etablere seg i Øvre Slottsgate midt i Oslo sentrum – og midt blant en rekke eksklusive merkevarebutikker. Det siste er naturligvis ikke tilfeldig.

Slik forklarer Polestar hvorfor Norge er første ute:

Norge markerer starten

– Valget av sted faller naturlig da Norge er et av de mest utviklede markedene for elbiler. Polestar Space i Oslo blir først ute med å vise Polestars innovative og moderne varemerke, og detaljhandelskonsept. Butikken markerer starten på et globalt nettverk som kommer til å omfatte cirka 60 slike showrooms fram til midten av 2020.

– Polestar skal omdefinere opplevelsen av det å eie bil og den relasjonen som kundene har til sin bilprodusent. Polestar Spaces er en viktig del av vår kundeopplevelse og det stedet vi skal møte våre kunder fysisk, sier Thomas Ingenlath som er sjef for Polestar.

01 er første modell ut fra Polestar, Volvos helelektriske undermerke.
01 er første modell ut fra Polestar, Volvos helelektriske undermerke. Foto: Polestar

Dette er Kinas dyreste bil

Vi så den i Kina

Polestar har i mange år vært en samarbeidspartner til Volvo og utviklet spesialmodeller for svenskene.

I fjor ble de skilt ut som eget merke og det skal satses stort. De neste årene kommer Polestar med flere nye modeller. Først ut er en bil som så langt bare heter 01. Vi i Broom var i fjor invitert til Shanghai i Kina, der Polestar hadde premiere på denne modellen.

Hva så med selve bilen? Jo, Polestar 1 blir betegnet som en høyteknologisk hybrid sportsbil. Den har blant annet klassens overlegent lengste elektriske rekkevidde, på hele 150 kilometer.

Noen sier oss at Polestars utstillingslokaler har et ganske minimalistisk preg...
Noen sier oss at Polestars utstillingslokaler har et ganske minimalistisk preg...

Dette bilmerket har du neppe hørt om

Elektrisk drivlinje

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen sa dette fra premieren i Kina:

– Det er ikke så lett å si hvem som er rivalene her. Den har jo en unik elektrisk rekkevidde på opptil 150 kilometer på ren elkjøring. Ingen andre ladbare hybrider er i nærheten av det. Men jeg tenker at kanskje BMW i8 er en av konkurrentene. Helt forskjellig design, men begge er i alle fall det vi kan kalle ladbare superhybrider, selv om forskjellene er store.

Alle de fremtidige bilene fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 1 blir etter det vi erfarer den eneste hybriden. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første rene elbil. Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en direkte konkurrent til blant andre Tesla Model 3.

Likhetene med Volvos øvrige modeller er store, i alle fall i starten.
Likhetene med Volvos øvrige modeller er store, i alle fall i starten.

Abonnere på bilen

Da Polestar ble lansert i oktober i fjor, registrerte de interesse fra en ny kunde hvert minutt. Bestillingene skal gjøres via nettet. Rent konkret skal kundene abonnere på bilen.

En fast sum hver måned skal dekke det meste av kostnader, det er heller ikke noen innskudd i starten, slik det er på tradisjonell leasing. Målet er en mest mulig forutsigbar og oversiktlig modell, som skal gjøre det enkelt og ukomplisert for kundene.

Polestar kommer også med SUV, les mer om den her:

Se video under: Her er tidenes raskeste Volvoer

Artikkelen er først publisert på broom.no.

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2018.

Les også