Nissan Navara

Nå kan den trekke og laste mer

Nye Nissan Navara får en rekke forbedringer.

Først publisert Sist oppdatert

En ny Nissan Navara vises frem i Europa for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i midten av september. Priser og lanseringstidspunkt i Norge er ennå ikke klart.

Men det som er klart er at blant annet laste- og slepekapasitet er forbedret sammenlignet med dagens versjon. Nyttelasten øker fra 835 kilo til over ett tonn og slepekapasiteten øker med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo - akkurat som Isuzu D-Max, Ford Ranger og nye Toyota Hilux.

Lasteplanet på den nye Double Cab-versjonen er 67 mm lengre enn forrige generasjon med en lasteplanlengde på totalt 1578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1788 mm langt.

Gjerrigere turbo-motor

NP300 Navaras nye 2,3 liters dCi-motor er ifølge Nissan 24 prosent mer effektiv enn forrige generasjon. Du kan velge mellom to alternativer, enten 160 eller 190 hk - begge med twinturbo-teknologi. CO2-utslippet er redusert

Den nye pickupen kan fås med enten 2WD eller 4WD. Firehjulsdriften bygger på forrige generasjon. Når det gjelder overføringen kan du velge mellom 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automatgirkasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PICKUP: Nyttelasten øker fra 835 til over ett tonn og slepekapasiteten øker med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo. FOTO: Nissan
PICKUP: Nyttelasten øker fra 835 til over ett tonn og slepekapasiteten øker med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo. FOTO: Nissan

Nytt hjuloppheng og bedre komfort

Nissan hevder at nye Navara vil ha en kjøreopplevelse som ligger nærmere Qashqai og X-Trail enn tidligere, uten at det skal gå på bekostning av offroad-egenskapene. Navara kommer blant annet med et helt nytt 5-link hjuloppheng bak for Double Cab-modellen, noe som skal medføre bedre komfort og kjøreegenskaper, og som også er 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen.

Den nye King Cab-modellen kommer med en oppdatert versjon av bladfjærversjonen som er benyttet på dagens Nissan Navara. De nye langsgående bladfjærene veier syv kg mindre enn forrige versjon.

Endelig i pickup-segmentet

I et segment som tradisjonelt sett har kommet sent på banen når det gjelder komfort- og sikkerhetsfunksjonene, kan nye Navara skryte av standardteknologi som Around View Monitor og nødbremssystem (Forward Emergency Braking). Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruise kontroll, hill descent-kontroll og bakkestartassistanse, i tillegg til nøkkelfri adgang, ryggekamera og parkeringssensorer. 

Innvendig skal Navara også ha fått et solid komfortløft med blant annet forseter med bedre ergonomi og tosone klima.