Nissan Leaf

Øker rekkevidden med over 25 prosent

Nytt batteri gir Nissan Leaf betydelig bedre rekkevidde.

ELBIL: Med 30 kWh batteripakke skal Nissan Leaf ha en rekkevidde på 25 mil. FOTO: Nissan
ELBIL: Med 30 kWh batteripakke skal Nissan Leaf ha en rekkevidde på 25 mil. FOTO: Nissan
Først publisert Sist oppdatert

Nissan Leaf har vært Norges tredje mest solgte bil de to siste årene. 4781 Leaf ble registrert solgt i 2014 og 4604 året før. (Nesten 3000 i 2012). Så langt i år er det registrert 2188 Leaf, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Den er dermed Norges klart med solgte elbil gjennom de siste årene, og nå er det duket for en oppgradering som kan sørge for at populariteten holder seg.

For fra tidlig neste år blir Leaf å få med større batteripakke som øker den oppgitte rekkevidden til 250 kilometer.

Pris for 30 kWh-modellen vil være 16 800 kroner høyere enn for 24 kWh-modellen, som i dag koster fra 200 900 kroner  til 250 900 kroner, avhengig av utstyrsnivå. Batteripakken blir ikke tilgjengelig i kombinasjon med laveste utstyrsnivå Visia, men med utstyrsversjonene Acenta og Tekna.

30 kWh-Leaf vil ha nøyaktig de samme utvendige dimensjonene som 24 kWh-modellen, men veier 21 kilo mer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MER UTSTYR: Alle Acenta og Tekna 2016-modeller av Nissan Leaf er utstyrt med den nyeste versjonen av NissanConnect-systemet. Det nye systemet har en kapasitiv 7-tommers berøringsskjerm der du kan zoome inn og ut av kart og sveipe mellom menyene på skjermen. FOTO: Nissan
MER UTSTYR: Alle Acenta og Tekna 2016-modeller av Nissan Leaf er utstyrt med den nyeste versjonen av NissanConnect-systemet. Det nye systemet har en kapasitiv 7-tommers berøringsskjerm der du kan zoome inn og ut av kart og sveipe mellom menyene på skjermen. FOTO: Nissan

Bedre batteriytelse

Nøkkelen til den økte ytelsen på det nye batteriet er ifølge Nissan oppdatert innvendig design og batterikjemi. Bruken av karbon, nitrogen og magnesium med elektrodene gir bedre ytelse samtidig som endringen av cellesammensetningen også bidrar til forbedringen.

Akkurat som med den nåværende Leaf-modellen kan kunder lade bilen hjemmefra, med offentlige ladere eller fra hurtigladenettverket (3-faset, 400 V) som er i rask utvikling i Norge og Europa.