Nybilgaranti

Nei, nybilgarantien ryker ikke

Konkurransetilsynet har satt ned foten og bestemt du kan velge verksted uavhengig av merketilknytning, uten at rustgarantien ryker.

BLIR LURT: 20 prosent av de spurte tror verkstedet lurer på dem dyre og unødvendige reparasjoner.
BLIR LURT: 20 prosent av de spurte tror verkstedet lurer på dem dyre og unødvendige reparasjoner. Foto: Illustrasjonsfoto: Crestock
Sist oppdatert

Konkurransetilsynet har etter påtrykk fra NAF slått fast at vi som bileiere fritt kan velge verksted, også for rustkontroll, uten at det forringer garantien på bilen din.

- Dette er viktig for våre medlemmer og norske forbrukere, uttaler Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Det var i 2010 at NAF sa ifra til Konkurransetilsynet om uklare garantivilkår fra bilprodusenter- og importører. Bakgrunnen var at det var en rekke saker fra NAF-medlemmer som viste at her var det behov for en avklaring.

I starten av september kom rapporten fra Konkurransetilsynet, hvor konklusjonene er helt i tråd med det NAF hele tiden har ment: At arbeid som bileier selv har betalt for og som er utført i henhold til bilprodusentens retningslinjer, ikke skal gå ut over garantien.

Opprettholdes

- For oss er den viktigste avklaringen at også rustgarantien opprettholdes selv om bileieren har valgt et uavhengig verksted til å utføre rutinemessig rustkontroll. Her har uklarhetene vært størst, opplyser Stig Skjøstad.

Konkurransetilsynet er klare på at så lenge det brukes reservedeler som er av tilsvarende kvalitet som bilprodusentens varemerke, skal garantien opprettholdes. I tillegg må bileier følge bilprodusentens vedlikeholdsprogram, dokumentere alt arbeid som er utført, passe på at vedlikehold og reparasjoner blir fagmessig utført og at det verkstedet man bruker er offentlig godkjent. Både de uavhengige verkstedene og merkeverkstedene kan oppfylle disse kravene.

- Det er ikke nødvendig å velge merkeverksted bare for å være på den sikre siden. Dette gjelder både i forhold til de utvidede rustgarantiene og nybilgarantien, sier Skjøstad

Han forteller videre at den viktigste presiseringen i rapporten fra Konkurransetilsynet er at det blir slått fast at forbrukeren har en valgrett.

NAF anbefaler forbrukere om å sjekke priser med flere verksteder, både merkeverksteder og uavhengige. Det er kun utbedringer av eventuelle feil og skader som dekkes av garantien, som skal utføres på et merkeverksted.

UVITENDE: Ifølge en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL) er halvparten av norske bileiere ikke klar over at de kan bruke et frittstående verksted uten å miste fabrikkgarantien. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
UVITENDE: Ifølge en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL) er halvparten av norske bileiere ikke klar over at de kan bruke et frittstående verksted uten å miste fabrikkgarantien. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Lite kjent

Ifølge en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL) er halvparten av norske bileiere ikke klar over at de kan bruke et frittstående verksted uten å miste fabrikkgarantien.

18 prosent tror nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksted. 33 prosent har ikke tenkt over spørsmålet eller svarer vet ikke, viser målingene,

En tredjedel av de spurte er heller ikke klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte.

- EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny. Det er mye å spare på å sammenligne tilbud, så det er synd ikke flere kjenner til denne valgmuligheten, slår daglig leder i ABL, Arild Hansen fast.

Andelen som er kjent med reglene om fritt verkstedvalg har ikke økt nevneverdig siden 2010, da ABL fikk utført en tilsvarende måling. Hansen mener den merkebundne delen av bilbransjen må ta et betydelig ansvar for at forbrukernes kunnskap er såvidt svak.

Gamle myter

- I markedsføringen ser vi en del uheldige eksempler på at merkeverksteder nører opp under usikkerheten og skaper inntrykk av at bare de selv kan ta hånd om vedlikeholdet. Å holde liv i gamle myter er å undergrave den valgfriheten EU har gitt bileierne.

ABL mener enkelte av de merkebundne verkstedene har lagt seg på et bevisst tvetydig annonsespråk.

- Uten å si det i klartekst sår de tvil om frittstående verksteders kvalitet, merkekunnskap, reservedeler og diagnoseverktøy. Men Vegdirektoratet stiller strenge krav til godkjente verksteder, så forbrukernes trygghet er godt ivaretatt, sier Hansen.

Han håper at langt flere bileiere tar i bruk den valgfriheten de har fått. Undersøkelsen tyder ellers på at de som bryter med gamle verkstedvaner er godt fornøyd. Fire av ti mener at det ikke er noen forskjell når det gjelder hva slags type verksted som er best og sikrest å bruke. Bare en tredjedel holder en knapp på merkeverkstedet.

Pris viktigst

Pris er den viktigste faktoren når folk skal velge verksted, ifølge undersøkelsen. Service kommer på andre plass. Først på tredjeplass kommer hensynet til om verkstedet er et merkeverksted.

- Hvis flere forbrukere virkelig begynner å velge i tråd med disse kriteriene vil vi nok se en større bevegelse blant verkstedkundene i årene fremover, avslutter Hansen.

LES OGSÅ:

Slik holder du kostbare bremsereparasjoner unna

Stor test av ti vindusspylervæsker

Dette er ikke skadelig for motoren

11 viktige familiebiler som kommer

Denne saken ble første gang publisert 25/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også