- Nei nei! Det var ikke min skyld!
Ny trend kan avsløre hvem som egentlig var skyld i en ulykke.
Hvis du har fulgt litt med på YouTube de siste par årene, vil du nærmest garantert ha fått med deg at såkalte «dash cam»-videoer har blitt litt av en farsott. Spesielt i Russland og enkelte andre østblokkland har det nærmest blitt en forutsetning å ha et videokamera i frontruta som dokumenterer hendelsesforløpet om det skulle skje en ulykke.
I etterkant av en ulykke kan det ofte være vanskelig å dokumentere hva som egentlig skjedde, og hvis forklaringene spriker blant de involverte kan det være vanskelig å få utbetalt forsikringspenger. I enkelte land er det heller ikke uvanlig at mange arrangerer ulykker, for eksempel ved å kaste seg foran biler, for å få utbetalt forsikringspenger.
Ved å ha et kamera som alltid filmer i frontruta er det betydelig enklere å dokumentere hva som egentlig skjedde.
Mye å velge mellom
Denne utviklingen gjør også at stadig flere produsenter lager spesiallagede produkter for nettopp video i bil. Enkle varianter kan du nå plukke opp på nett for godt under 300 kroner, og mer avanserte modeller integreres i bakspeilet på bilen, og kan filme både forover og bakover samtidig.
De lave prisene gjør også at trenden også er på vei til Norge. I januar kunne vi melde om at kameraene nå er på vei inn i vogntog, som blir brukt som en forsikring for yrkessjåfører som frykter å miste førerkortet midlertidig mens ulykker undersøkes. Men også privatpersoner begynner å montere kamera i sine biler.
- Kan hjelpe godt
Ifølge informasjonsdirektør Jack Frostad er så god dokumentasjon om en ulykkessituasjon en klar fordel. Tradisjonelt sett handler det om å dokumentere hvordan det ser ut på ulykkesstedet.
- Enkelte ganger er det så ulike forklaringer som kommer fra involverte i en ulykke at vi nesten ikke kan skjønne at de har vært på samme stedet. Så bilder kan hjelpe godt til i vanskelige situasjoner, sier Frostad til Nettavisen.
Statistikk fra If Skadeforsikring oppstår det en krangel om hvem som har ansvaret i 20-25 prosent av alle saker. Tvister om hendelsesforløpene oppstår som regel etter kollisjon på smale veier, i rundkjøringer og ved filbytte. I disse tilfellene vil det ofte kunne være vanskelig å dokumentere hva som egentlig skjedde.
- Videoopptak vil naturligvis være til nytte på samme måte som fotografier, men vil kunne gi en tilleggsdimensjon når det gjelder å klarlegge uforklarlige årsaker til ulykker. Det vil kunne være til nytte som supplement til den saksbehandlingen vi gjør i bilskadesaker - først og fremst knyttet til avklaring av ansvarsforhold, sier han.
Vet ikke alltid hvorfor
Han understreker samtidig at selv om kameraene kan avdekke hva som skjedde, trenger det ikke å si noe om hvorfor det skjedde.
Forsikringsselskapene legger derimot ikke opp til rabatter for bilister med kamera i bilene.
- Vi overlater til publikum selv å vurdere sin egen nytte av slikt videoutstyr, avslutter Frostad.
Hvis ulykken først er ute, er dette måten du bør gå frem på.
- Fyll ut skademeldingen sammen med den du kolliderte med.
- Det viktigste er fakta, ikke skyld.
- Ta mål og bilder på skadestedet.
- Begge parter må signere forsiden, eventuelt sende inn hver sin melding.
- Fortsett skadeinnmeldingen på forsikringsselskapets nettside.
- Ta vare på den signerte skademeldingen. Forsikringsselskapet gir beskjed hvis du skal sende den inn.
- Gi forsikringsselskapet beskjed hvis du har tatt bilder som kan forklare hendelsesforløpet.
Denne saken ble første gang publisert 17/10 2012.