- Nei nei! Det var ikke min skyld!

Ny trend kan avsløre hvem som egentlig var skyld i en ulykke.

Foto: (YouTube)
Publisert

Hvis du har fulgt litt med på YouTube de siste par årene, vil du nærmest garantert ha fått med deg at såkalte «dash cam»-videoer har blitt litt av en farsott. Spesielt i Russland og enkelte andre østblokkland har det nærmest blitt en forutsetning å ha et videokamera i frontruta som dokumenterer hendelsesforløpet om det skulle skje en ulykke.

I etterkant av en ulykke kan det ofte være vanskelig å dokumentere hva som egentlig skjedde, og hvis forklaringene spriker blant de involverte kan det være vanskelig å få utbetalt forsikringspenger. I enkelte land er det heller ikke uvanlig at mange arrangerer ulykker, for eksempel ved å kaste seg foran biler, for å få utbetalt forsikringspenger.

Ved å ha et kamera som alltid filmer i frontruta er det betydelig enklere å dokumentere hva som egentlig skjedde.

Mye å velge mellom

Denne utviklingen gjør også at stadig flere produsenter lager spesiallagede produkter for nettopp video i bil. Enkle varianter kan du nå plukke opp på nett for godt under 300 kroner, og mer avanserte modeller integreres i bakspeilet på bilen, og kan filme både forover og bakover samtidig.

De lave prisene gjør også at trenden også er på vei til Norge. I januar kunne vi melde om at kameraene nå er på vei inn i vogntog, som blir brukt som en forsikring for yrkessjåfører som frykter å miste førerkortet midlertidig mens ulykker undersøkes. Men også privatpersoner begynner å montere kamera i sine biler.

- Kan hjelpe godt

Ifølge informasjonsdirektør Jack Frostad er så god dokumentasjon om en ulykkessituasjon en klar fordel. Tradisjonelt sett handler det om å dokumentere hvordan det ser ut på ulykkesstedet.

Foto: (Foto: IF.no)

- Enkelte ganger er det så ulike forklaringer som kommer fra involverte i en ulykke at vi nesten ikke kan skjønne at de har vært på samme stedet. Så bilder kan hjelpe godt til i vanskelige situasjoner, sier Frostad til Nettavisen.

Statistikk fra If Skadeforsikring oppstår det en krangel om hvem som har ansvaret i 20-25 prosent av alle saker. Tvister om hendelsesforløpene oppstår som regel etter kollisjon på smale veier, i rundkjøringer og ved filbytte. I disse tilfellene vil det ofte kunne være vanskelig å dokumentere hva som egentlig skjedde.

- Videoopptak vil naturligvis være til nytte på samme måte som fotografier, men vil kunne gi en tilleggsdimensjon når det gjelder å klarlegge uforklarlige årsaker til ulykker. Det vil kunne være til nytte som supplement til den saksbehandlingen vi gjør i bilskadesaker - først og fremst knyttet til avklaring av ansvarsforhold, sier han.

Vet ikke alltid hvorfor

Han understreker samtidig at selv om kameraene kan avdekke hva som skjedde, trenger det ikke å si noe om hvorfor det skjedde.

Forsikringsselskapene legger derimot ikke opp til rabatter for bilister med kamera i bilene.

- Vi overlater til publikum selv å vurdere sin egen nytte av slikt videoutstyr, avslutter Frostad.

Hvis ulykken først er ute, er dette måten du bør gå frem på.

  1. Fyll ut skademeldingen sammen med den du kolliderte med.
  2. Det viktigste er fakta, ikke skyld.
  3. Ta mål og bilder på skadestedet.
  4. Begge parter må signere forsiden, eventuelt sende inn hver sin melding.
  5. Fortsett skadeinnmeldingen på forsikringsselskapets nettside.
  6. Ta vare på den signerte skademeldingen. Forsikringsselskapet gir beskjed hvis du skal sende den inn.
  7. Gi forsikringsselskapet beskjed hvis du har tatt bilder som kan forklare hendelsesforløpet.

Denne saken ble første gang publisert 17/10 2012.

Les også