MINI Cooper SE

Tidenes første elektriske MINI

Feirer 60-årsjubileum med å lage en helektrisk versjon

<b>KLASSISK STIL: </b>Det er kanskje den første utgaven med elektrisk motor, men stilmessig er den lett gjenkjennelig.
KLASSISK STIL: Det er kanskje den første utgaven med elektrisk motor, men stilmessig er den lett gjenkjennelig. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

I år er det 60 år siden den første MINI-en så dagens lys. Jubileet markeres med lanseringen av merkets først helelektriske versjon, MINI Cooper SE.

Elbilen vil lanseres under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september.

– Genuin MINI

Produsenten selv mener lanseringen av en elektrisk variant passer godt inn i bilmodellens historie.

<b>HØYERE BAKKEKLARING:</b> ...men likevel med lavt tyngdepunkt grunnet plasseringen av batteriene.
HØYERE BAKKEKLARING: ...men likevel med lavt tyngdepunkt grunnet plasseringen av batteriene. Foto: Produsent

– MINI ble født i en tid med stor etterspørsel etter små og effektive biler på grunn av den globale drivstoffrasjoneringen. Nå er bilverden igjen i endring, og MINI tar utfordringen på nytt, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for MINI i de nordiske landene i en pressemelding.

– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin MINI, sier Brocknäs videre i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Helelektrisk BMW med 720 hestekrefter

Høyere enn forgjengeren

MINI Cooper SE er en videreføring av 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer.

Dimensjonene er så godt som identiske, den eneste virkelige forskjellen ligger i høyden. MINI Cooper SE er 18 mm. høyere. Dette er for å sikre bakkeklaringen til batteriene, som er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene.

<b>LIKT SOM BENSINVERSJONEN:</b> Bagasjeromsvolumet skal være 211 liter - det samme som hos 3-dørsvarianten med bensinmotor.
LIKT SOM BENSINVERSJONEN: Bagasjeromsvolumet skal være 211 liter - det samme som hos 3-dørsvarianten med bensinmotor. Foto: Produsent

Plaseringen av batteriene gir bilen et lavt tyngdepunkt, samtidig som de ikke skal spise av den innvendige plassen i bilen eller bagasjerommet. MINI Cooper SE har samme bagasjeromsvolum som 3-dørsvarianten med bensinmotor, nemlig 211 liter - eventuelt 731 liter med bakseteryggene lagt ned.

LES OGSÅ: Med ledning kan denne bilen bli svært populær

Fortsatt go-kart

Det er selvfølgelig under panseret man finner den største forskjellen fra tidligere modeller. Den elektriske motoren i MINI Cooper SE har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Dette gjør at 0-60 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. En nyutviklet diffensial og stabilitetskontroll skal sørge for at «go-kart-kjørefølelsen» beholdes.

Også vektmessig er det noe forskjell. Mini Cooper SE har en egenvekt på 1365 kg. noe som er omtrent 145 kg mer enn en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir.

Opptil 270 kilometer

Rekkevidden oppgis å være mellom 235 og 270 kilometer, og batteriet skal kunne lades til 80 % på 2,5 time gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet.

<b>DETALJER:</b> Union Jack i baklyktene, mens den nye logoen minner om en stikkontakt.
DETALJER: Union Jack i baklyktene, mens den nye logoen minner om en stikkontakt. Foto: Produsent

Hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet skal få batteriet til 80 % på 35 minutter. Å lade et helt flatt batteriet 100 % fullt skal det ta 3,5 time.

Andre ting vi biter oss merke i, er varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE, og som i følge produsenten bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.

LES OGSÅ: Mener 20 millioner er altfor billig for denne bilen

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Lansering i september

MINI Cooper SE får som sagt sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstilingen i Frankfurt i september. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april.