MINI Cooper SE
Tidenes første elektriske MINI
Feirer 60-årsjubileum med å lage en helektrisk versjon
I år er det 60 år siden den første MINI-en så dagens lys. Jubileet markeres med lanseringen av merkets først helelektriske versjon, MINI Cooper SE.
Elbilen vil lanseres under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september.
– Genuin MINI
Produsenten selv mener lanseringen av en elektrisk variant passer godt inn i bilmodellens historie.
– MINI ble født i en tid med stor etterspørsel etter små og effektive biler på grunn av den globale drivstoffrasjoneringen. Nå er bilverden igjen i endring, og MINI tar utfordringen på nytt, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for MINI i de nordiske landene i en pressemelding.
– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin MINI, sier Brocknäs videre i pressemeldingen.
LES OGSÅ: Helelektrisk BMW med 720 hestekrefter
Høyere enn forgjengeren
MINI Cooper SE er en videreføring av 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer.
Dimensjonene er så godt som identiske, den eneste virkelige forskjellen ligger i høyden. MINI Cooper SE er 18 mm. høyere. Dette er for å sikre bakkeklaringen til batteriene, som er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene.
Plaseringen av batteriene gir bilen et lavt tyngdepunkt, samtidig som de ikke skal spise av den innvendige plassen i bilen eller bagasjerommet. MINI Cooper SE har samme bagasjeromsvolum som 3-dørsvarianten med bensinmotor, nemlig 211 liter - eventuelt 731 liter med bakseteryggene lagt ned.
LES OGSÅ: Med ledning kan denne bilen bli svært populær
Fortsatt go-kart
Det er selvfølgelig under panseret man finner den største forskjellen fra tidligere modeller. Den elektriske motoren i MINI Cooper SE har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Dette gjør at 0-60 km/t gjøres unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. En nyutviklet diffensial og stabilitetskontroll skal sørge for at «go-kart-kjørefølelsen» beholdes.
Også vektmessig er det noe forskjell. Mini Cooper SE har en egenvekt på 1365 kg. noe som er omtrent 145 kg mer enn en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir.
Opptil 270 kilometer
Rekkevidden oppgis å være mellom 235 og 270 kilometer, og batteriet skal kunne lades til 80 % på 2,5 time gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet.
Hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet skal få batteriet til 80 % på 35 minutter. Å lade et helt flatt batteriet 100 % fullt skal det ta 3,5 time.
Andre ting vi biter oss merke i, er varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE, og som i følge produsenten bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.
LES OGSÅ: Mener 20 millioner er altfor billig for denne bilen
Lansering i september
MINI Cooper SE får som sagt sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstilingen i Frankfurt i september. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april.
Denne saken ble første gang publisert 09/07 2019, og sist oppdatert 12/07 2019.