BMW i3 Plug-in hybrid

Nå kommer BMW i3 Plug-in hybrid til Norge

BMW i3 får dobbelt så lang rekkevidde.

BMW i3 har lenge vært tilgjengelig i el-versjon i Norge. Nå kommer den som oppladbar hybrid.
BMW i3 har lenge vært tilgjengelig i el-versjon i Norge. Nå kommer den som oppladbar hybrid.
Først publisert

Siden BMW lanserte sin elbil i3, har bilen rukket å bli selskapets bestselger her til lands.

Men helt fra lanseringen av bilen har den i utlandet vært tilgjengelig med det BMW kaller en rekkeviddeforlenger. Dette har har vært et ekstrautstyr som du ikke har fått mulighet til å kjøpe i Norge.

Denne rekkeviddeforlengeren skulle på papiret øke rekkevidden på bilen til rundt 300 kilometer - nær det dobbelte av hva den har i vanlige utgave.

En bitteliten motor

En rekkeviddeforlenger er et annet ord for en 2-sylindret 0,6-liters hjelpemotor, som får drivstoffet sitt fra en 9-liters bensintank. Motoren benyttes utelukkende til å lade batteriene hvis det er behov.

Ifølge BMW er denne motoren "nesten lydløs".

Med en liten hjelpemotor med 2 sylindre dobles rekkevidden på i3.
Med en liten hjelpemotor med 2 sylindre dobles rekkevidden på i3.

Dette er på sett og vis den samme ideen bak Opel Ampera, som i starten ble markedsført som en elbil med rekkeviddeforlenger, selv om BMWs løsning teknisk sett er langt mer fornuftig siden motoren kun brukes til å lade batteriene, og dermed kan gå på sitt optimale turtall hele tiden.

Les også: Forgjengeren var en kjempefiasko - nå prøver de igjen

Angripes av norske avgifter

Under lanseringen av bilen gjorde BMW det klart at denne motoren ble meningsløs i Norge fordi den sørget for at bilen mistet alle sine elbilfordeler, inkludert momsfritaket. Dermed ble et relativt billig ekstrautstyr på ca 25.000 kroner, et uoverkommelig tillegg fordi en samtidig også måtte betale moms og engangsavgift for resten av bilen.

Men nå har BMW Norge ombestemt seg, og starter nå salget av bilen under paraplyen "plug-in hybrid".

- BMW i3 plug-in hybrid er en god nyhet for neste generasjon bilkunder. Med vesentlig lengre rekkevidde blir nye BMW i3 plug-in hybrid et enda mer fleksibelt alternativ, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

I utgangspunktet går bilen som en ren elbil frem til batteriet nærmer seg tomt. Da starter elmotoren, som sørger for at du har rundt 15 mil ekstra på deg til å finne en bensinstasjon eller ladestasjon.

- Hjelpemotoren kan dessuten aktiveres manuelt slik at du kan kjøre på bensinmotoren frem til du ankommer bykjernen, og dermed velge å kjøre helelektrisk der, sier Christian Gottschalk.

Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket
Pluss ikon
Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket

Stiv pris

Fordi hjelpemotoren sørger for at bilen endrer klasse fra elbil til oppladbar hybrid, stiger prisen ganske betydelig.

En vanlig BMW i3 starter på 249.900 kroner, mens den med hjelpemotor blir nesten 80.000 kroner dyrere - med en startpris på 328.400 kroner.

For sammenligningens skyld: Hjelpemotoren er i utgangspunktet et ekstrautstyr til 25-30.000 kroner, mens resten av prisøkningen skyldes avgifter.

Les også: Dette er de 8 morsomste bilene vi har testet i år