Bompenger

Nå får Oslo lov til å tredoble takstene i bomringen på dager med høy luftforurensning

Regjeringen gir motvillig grønt lys for å bekjempe dårlig luftkvalitet.

Nå kan prisen i bomringen i Oslo tredobles på dager med dårlig luftkvalitet. Det betyr opp til 177 kroner for privatbilister, 579 kroner for tungtransport.
Nå kan prisen i bomringen i Oslo tredobles på dager med dårlig luftkvalitet. Det betyr opp til 177 kroner for privatbilister, 579 kroner for tungtransport. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)
Publisert

Samferdselsdepartementet bekreftet onsdag ettermiddag at de har godkjent søknaden fra Oslo og Akershus som gjør at de får lov til å tredoble prisen i bomringen på dager med ekstra dårlig luftkvalitet - såkalte «beredskapstakster».

Les også: Eksplosiv økning i negative holdninger til bompenger i Oslo

Tiltaket har lenge vært omtalt, og er ment som et alternativ til forbud mot dieselbiler, men man har ventet på at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) skulle godkjenne nye forskrifter.

Tredobler bomtakstene

Opprinnelig skulle beredskapstakstene settes fem ganger så høyt som vanlige bomtakster, men etter økningen i bompengene i oktober, er økningen bli redusert til 3-gangeren.

Det betyr opp til 177 kroner for vanlige biler og 579 kroner for lastebil.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir grønt lys for økte takster i bomringen - men ber Oslo om å tenke seg om før de benytter muligheten.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir grønt lys for økte takster i bomringen - men ber Oslo om å tenke seg om før de benytter muligheten. Foto: Magnus Blaker (Side3)

- Dette er en forskrift de selv har bedt om. Vi jobber alle for bedre luftkvalitet, men politikerne i Oslo og Akershus bør tenke seg nøye om før de griper til dette nye verktøyet, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

- Det finnes et mangfold av virkemidler som bidrar til bedre luftkvalitet og som ikke straffer innbyggerne økonomisk for å reise på jobb, hente barn i barnehagen og handle, understreker Solvik-Olsen.

Elbiler: Dette er bilene som gir deg mest rekkevidde for pengene

Skiller ikke på motorteknologi

Ifølge den nye forskriften er hensikten med de nye forskriftene å forbedre luftkvaliteten, og det er dieselbiler som er den klare verstingen en ønsker å bekjempe. Oslo og Akershus har derimot ikke søkt om å skille mellom motorteknologi.

Dermed blir økningen like stor for alle typer kjøretøy

Takstane etter forskrifta skal omfatte alle trafikantgrupper med unntak av trafikantar som er gitt fritak frå betaling av bompengar.
Forskrift

- Har ikke fulgt opp bystyrets vedtak

Dette får Frps gruppeleder i Oslo bystyre, Carl I. Hagen, til å reagere.

- Det er vanvittig at det røde byrådet farer frem med den dypt usosiale tredoblingen av bompengetakstene. Vi vet at svært mange er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå, og i tillegg vet vi at nyere dieselbiler og bensinbiler knapt nok slipper ut NOx, sier Hagen til Side3.

Han viser til at bystyrets vedtak der de ba om nye beredskapstakster, ba om at bensinbiler og tungtransport som tilfredsstiller Euro 6-kravene ikke skulle inkluderes av økte takster.

Byrådet bes komme tilbake med nytt forslag til forskrift som ikke inkluderer bensinbiler og tungtransport som tilfredsstiller Euro VI-kravene så snart muligheten for å innføre miljødifferensierte takster i bomringen foreligger.
Bystyrets vedtak

- Dette har byrådet valgt å ikke følge opp. Det tyder på at disse beredskapstakstene har mer med fiendskap til bilen å gjøre enn med miljøhensyn, sier Hagen.

Miljøbyråden: - Uakseptabelt

Samferdsels- og miljøbyråd Lan Marie Berg (MdG) mener tiltaket som nå er satt i gang er et viktig første steg.

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.
Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

- 200.000 av Oslos innbyggere bor i dag i områder med farlig høy luftforurensing. Det er i stor grad biltrafikken som tvinger skolebarn, eldre og folk med luftveislidelser til å holde seg innendørs. Det er helt uakseptabelt, og slik kan vi ikke ha det lengre. Dessverre fantes det ikke gode planer for å få redusert luftforurensningen da vi tok over. De borgerlige partiene hadde styrt Oslo i 18 år uten å ta tilstrekkelig ansvar for helsa til innbyggerne, skriver Berg i en e-post til Nettavisen.

- Jeg er helt enig med Solvik-Olsen i at vi må ta grep for å fikse lufta. Forskjellen er at vi faktisk gjør noe med det. Byrådet har fått gjennomslag for endringer i bomringen som vil gi opp til 180.000 innbyggere en bedre hverdag med renere luft, og som også finansierer 50 milliarder mer til store og viktige kollektivprosjekter. Vi har fått på plass over tusen nye kollektivavganger, en mangedobling av utbyggingstakten av sykkelveier og en tredobling av antall ladestasjoner som bygges. Og vi har innført miljøfartsgrense, trappet opp vasking av veier, gir støtte til utskiftning av gamle vedovner og oljefyrer, og mye mer.

- Lufta blir ikke ren over natten

Hun mener derimot at dette ikke er tilstrekkelig:

- Lufta blir ikke ren over natten. Derfor er det nødvendig at vi de neste årene også har mulighet til å innføre dieselforbud eller beredskapstakster og gratis kollektivtransport på dager hvor lufta er så dårlig at folk må holde seg innendørs. Vårt mål er at disse akutt-tiltakene ikke skal være nødvendig, og vi kommer ikke til å gi oss før alle i Oslo kan puste inn ren luft.

- Vi er glade over at vi nå kan ta i bruk såkalte beredskapstakster, som kun skal brukes på dager med vedvarende høy luftforurensing. Vi ønsker beredskapstakster med miljødifferensiering, som ikke straffer kjøretøy med lavt utslipp, og vil ha det på plass så raskt som mulig. Vi er forundret over å høre påstanden om at statens datasystem for bomtakster ikke klarer å håndtere differensierte priser. I 2018 burde det ikke være et problem å tilpasse et datasystem til å kunne operere med forskjellige takster for forskjellige kjøretøy.

Få også med deg: Marcussen: - Noen ganger må det estetiske vike

Denne saken ble første gang publisert 13/12 2017.

Les også