Populær varebil forsvinner

Nå er det slutt for den legendariske SUV-en i Norge

Avgiftene  sørger for at en skikkelig arbeidshest forsvinner fra Norge. Den legendariske SUV-en er allerede sluttprodusert for Europa.

Pluss ikon
SLUTT: MMC i Japan har produsert sin siste Mitsubishi Pajero for Europa. Det betyr at en populær varebil forsvinner fra utvalget i Norge. 
SLUTT: MMC i Japan har produsert sin siste Mitsubishi Pajero for Europa. Det betyr at en populær varebil forsvinner fra utvalget i Norge.  Foto: Foto: Martin Jansen
Først publisert

Den siste Mitsubishi Pajero for Europa ble produsert i mars. Dermed nærmer det seg slutten for et legendarisk arbeidsjern. Årsaken til at Mitsubishi nå kutter produksjonen av Pajero for Europa er de stadig strengere kravene til utslipp. For MMC i Japan er Europa-produksjonen av Pajero ikke lenger bærekraftig, og nå prioriterer selskapet elektrifisering av fremtidige nye modeller fremfor å tilby dieselmotorer (ASX og Outlander med diesel er også sluttprodusert). Kravet til utslipp fra en samlet produksjon av modeller må ned, ellers vanker det bøter.

Avgiftssystemet i Norge gjør at en Pajero med fem seter koster rundt 990 000 kroner. Og siden den fremstår som temmelig grovkornet og noe umoderne sammenlignet med andre store SUV-er, er den tilnærmet eliminert som personbil. 

Men som varebil på grønne skilter med en prislapp som starter rundt 480 000 kroner har den vært populær, mye på grunn av stor lasteplass, 3,5 tonns tilhengervekt, en bakkeklaring på 22 centimeter og et solid firehjulstrekk.

I fjor ble det solgt 229 Pajero som varebil i Norge, og dersom vi kun fokuserer varebiler basert på de store SUV-ene, var det bare Toyota Land Cruiser som solgte mer. Land Cruiser solgte 613 biler.

Mitsubishi skal ha mottatt 300 bestillinger på siste runde Pajero som kommer i mai. I tillegg har de rundt 100 på lager, men så er det over og ut for Pajero i Norge.