SRT Viper
Nå er det helt slutt for Viper
Det siste eksemplaret har rullet av samlebåndet.
Sportsbiler blir ikke mye tøffere enn SRT Viper, tidligere kjent som Dodge Viper. I 2012 kom den som helt ny modell.
8,5-liters V10-motor, 649 hestekrefter, 0–100 km/t på 3,5 sekunder og toppfart på 332 km/t er data som underbygger det heftige utseendet.
Kjøreegenskapene har også fått mye skryt. Dette er rå villskap på fire hjul – og burde slik sett være en bil som appellerer til en relativt stor målgruppe.
Spesialmodeller
Men selv om det helt sikkert er mange som drømmer om en Viper, har salget vært svakt. Så svakt at Fiat/Chrysler-konsernet har måttet stoppe produksjonen flere ganger, fordi bilene har hopet seg opp på lager.
Nå er det helt slutt. Denne uken rullet siste Viper av samlebåndet. Dermed er et stolt stykke amerikansk bilhistorie over, på en litt annen måte enn entusiastene nok hadde håpet på.
Det er ikke så ofte bilmodeller bare forsvinner, uten å bli erstattet. Særlig ikke når vi snakker om et ikon som dette.
Derfor var denne bilen en revolusjon
Solgt i en fei
Chrysler har satset tungt på spesialmodeller mot slutten av levetiden, og hatt relativ sukess med det. Her handler det om små volumer, og biler som er samlerobjekter i det øyeblikket de forlater fabrikken.
Først ut var 1:28 Edition ACR som blir laget i 28 eksemplarer. Alle 28 ble solgt på 40 minutter. Så kom VoooDoo II Edition ACR (nå med tre o'er etter V'en, for å markere forskjellen til spesialmodellen Voodoo fra 2010) hvor alle 31 bilene ble solgt på to timer.
GTS-R Commemorative Edition ACR (i hvitt og blått), og 1:28 Edition ACR (navnet henspeiler på rundetidsrekorden på Laguna Seca).
25 eksemplarer av Snakeskin GTC og 100 eksemplarer av GTS-R Commemorative Edition ACR solgte unna på to dager. Til slutt kom 22 eksemplarer av Dodge Dealer Edition ACR som ble solgt på fem dager. Det betyr 206 biler på 5 dager.
Røkke har kjøpt den, nå kommer Ford med ny spesialversjon
Ble en snakkis
Da Viper første gang dukket opp som troll av eske i 1992, ble den beskrevet som så røff og barsk at selv voksne menn nesten kvidde seg for å gå ut etter mørkets frembrudd, i frykt for å møte på den...
Oppskriften var like amerikansk og enkel, som genial. Det hadde funket før – og det funket igjen. Potent motor, svære eksosrør, racinginspirert interiør – for ikke å snakke om motorlyden ...
Alt pent innpakket i et ekstremt tøft karosseri. Det gikk akkurat som Dodge hadde regnet med. Bilen ble en "snakkis" – og en suksess, den gangen.
Mye morobil for pengene
Nå er det altså slutt, men bilen lever naturligvis videre i bruktmarkedet, også i Norge.
I skrivende stund er det seks eksemplarer til salgs her hjemme. Den rimeligste er en 1995-modell som har 34.000 kilometer på telleverket, den blir din for 479.000 kroner.
I andre enden av skalaen: En 1997-modell som har gått 67.000 kilometer, her er prisforlangende 699.000 kroner. Eller du kan gå for en 2001-modell cab som har gått 38.000 kilometer, den blir din for 675.000 kroner. Da snakker vi mye morobil for pengene!
Saken er først publisert på broom.no. Les også:
Denne har mange nordmenn på ønskelista
Akkurat ute: Aldri har BMW-en vært råere!
Et av verdens mest kjente bilmerker kan bli kinesisk
Koster over to millioner – men det er den sannelig verdt!
Denne saken ble første gang publisert 22/08 2017.