Porsche 911 R
Én nordmann greide å sikre seg denne perlen
Mange må bare se langt etter denne bilen.
Går man inn på hjemmesiden til Porsche i Norge, ser man raskt at det finnes hele 15 varianter av 911 til salgs. Men nå har kommet en 16. variant, som kanskje er den gjeveste 911-en i nyere tid. Her snakker vi om en Porsche for puristene.
Porsche 911 R (type 991) er en rendyrket og strippet sportsbil med bøtteseter i karbon og stropper som dørhåndtak. Hverken klimaanlegg eller lydanlegg er standard. For her er komforten ofret til fordel for pur kjøreopplevelse.
Bakakslingen med styring er spesielt avstemt for 911 R, noe som skal sikre at den sitter klistret i svingene med svært direkte og stabil styring. Den har mekanisk differensialsperre bak, og er utstyrt med 410 mm bremseskiver av keramisk kompositt foran og 390 mm bak. De 20-tommer store felgene er kledd med 245-dekk foran og 305 mm bak.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vinduer i plast
Motoren er en 4,0-liters bokser på 500 hk uten pustehjelp med et maks dreiemoment på 460 Nm. Giringen må du foreta selv med en sekstrinns manuell sportsgirkasse. 911 R skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 323 km/t.
R-en veier 1370 kilo og er den letteste av 911-ene. Den er 50 kilo lettere enn superversjonen 911 GT3 RS. Ingen bakseter, panser og spoilere i karbon, tak i magnesium, samt bakvindu og sidevinduer i plast, er blant grepene som er foretatt for å skrelle vekk vekt.
Kjøpe? Glem det
2 798 000 kroner koster 911 R i Norge. Det er det flere som er villige til å betale, men de kan likevel bare se langt etter bilen. Den er nemlig utsolgt. Kun én nordmann har lykkes med å skaffe seg et eksemplar bilen som det kun skal produseres 991 stykker av.
-Vi får en levert, men kunne solgt mange flere dersom produksjonen tillot det, opplyser Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.