Undersøkelse

Motorsjefer flest tror hydrogen vil være framtidens bilteknologi

En internasjonal undersøkelse blant sjefer i motorindustrien viser at mer enn halvparten tror at batteridrevne biler vil mislykkes.

Pluss ikon
UTFORDRINGER: Sjefer i bilindustrien tror at utfordringer med ladeinfrastruktur og lang ladetid vil føre til at batterdrevne elbiler ikke vil være framtidens fremkomstmiddel. Tesla er den eneste produsenten som i dag tilbyr et omfattende nettverk av hurtigladere til sine kunder.
UTFORDRINGER: Sjefer i bilindustrien tror at utfordringer med ladeinfrastruktur og lang ladetid vil føre til at batterdrevne elbiler ikke vil være framtidens fremkomstmiddel. Tesla er den eneste produsenten som i dag tilbyr et omfattende nettverk av hurtigladere til sine kunder. Foto: Magnus Blaker (Side3)
Først publisert

KPMG, et av verdens største rådgivningsselskaper, publiserer årlig resultatet fra en undersøkelse blant 1000 sjefer i motorindustrien over hele verden.

Her i Norge har elbilen en særposisjon, mens årets undersøkelse viser at over halvparten av lederne internasjonalt tror at batteridrevne elbiler vil mislykkes kommersielt.

54 prosent tror batteribiler vil feile på grunn av utfordringer med ladeinfrastruktur. 60 prosent tror lange ladetider vil være hovedsynderen.

Over tre fjerdedeler av sjefene i bilindustrien tror heller at hydrogenbiler vil være framtidens fremkomstmiddel, og det virkelige gjennombruddet for elbiler.

Tror BMW vil lede elbilutviklingen utenfor USA

Gary Silberg er leder for motorseksjonen hos KPMG. Han antyder at motorgigantenes investeringer i batteridrevne elbiler i dag først og fremst er for å tilfredsstille stadig strengere krav til mindre forbruk.

21 prosent av sjefene utenfor USA tror BMW vil være ledende innen elbil i 2025, mens 14 prosent tror Tesla vil være ledende.

I USA var bildet nesten nøyaktig motsatt. Tesla tok førsteplassen med 20 prosent og BMW på andreplass med 14 prosent.

Teslasjef Elon Musk har ingen tro på hydrogenbiler og har satset på batteridrevne elbiler.
Teslasjef Elon Musk har ingen tro på hydrogenbiler og har satset på batteridrevne elbiler. Foto: Brendan Smialowski (AFP)

To av tre forbrukere gir blaffen

KPMG har også gjennomført en tilsvarende undersøkelse blant 2100 forbrukere fra 42 land.

Forventingene fra forbrukerne ser ut til å gå hånd i hånd med motorsjefenes.

Kun 13 prosent av bilkjøpere utenfor USA sa at de ville kjøpe en batteridrevet elbil i løpet av de neste fem årene. I USA var tallet enda lavere: Fem prosent.

Halvparten av forbrukerne sa de heller ville kjøpe en hybrid. 18 prosent ville valgt en bil med forbrenningsmotor.

Ganske nøyaktig to tredeler av forbrukerne sa at de strengt tatt ga blaffen i hva slags motor som satt i bilen. Det viktigste var den mest pålitelige og kostnadseffektive løsningen som tok dem fra A til B.

Teslasjef Elon Musk: - Hydrogen er utrolig dumt

Elbilprodusenten Tesla har satset fullt ut på batteridrevne elbiler. På en bilmesse i Detroit i 2015 uttalte han at hydrogenteknologi er «utrolig dumt».

Under et besøk i Norge i 2016 utdypet han sitt ståsted:

Om det fantes en enkel tilgjengelig kilde til hydrogen som ikke var bundet i vann eller hydrokarboner, hadde det vært mulighet for en brenselcellebil. Den eneste måten å få hydrogen på er å splitte vann ved hjelp av elektrolyse, som er en veldig energiintensiv og ineffektiv prosess. Så du komprimere gassen og lagre den flytende, som også tar store mengder energi. Selv når den er i bilen må den gjennom en brenselcelle for å gjøres om til energi. Først da kan den gjøres om til bevegelse. I beste fall er teknologien halvparten så effektiv som solenergi, som du lader batteriet med.
Elon Musk via Teknisk Ukeblad

Elbilbloggen Electrek kommenterer resultatet i undersøkelsen til KPMG, og skriver at de frykter at hovedgrunnen til at ledere i motorindustrien tror på hydrogen er at det «opprettholder dagens infrastruktur med svært lønnsomme fyllestasjoner».