Rossinavis Vellmarì
Moro med aluminium
Aluminium kan brukes til det meste, også yachter.
Av og til kan det lønne seg å ta turen innom fritidsbåtverdens svar på 1. divisjon, hvor de nesten-store utfolder seg. Italienerne kan nemlig se ut til å være i en helt egen liga når det gjelder spesielle yachter her, hvor ord som "grensprengende" og "utrolig" ofte er dekkende beskrivelser av fartøy som er tiltenkt alt annet en yrkesbruk.
Dette gjelder også for Rossinavi-verftet. En av de siste kreasjonen fra den kanten er ei skute som kommer spesielt nok utført i 100 prosent aluminium, med en lengde på vel 47,5 meter.
Her er det viktig å få med seg at dette verken er størst eller dyrest, men rett og slett en veltilpasset fritidsbåt for eieren, og sikkertet en god arbeidsplass for mannskapet også.
Det er fortsatt yachten Azzam (arabaisk for "bestem") som troner øverst på alle oversikter, når det er snakk om dyrest eller størst, med sine 180 meter eller 590 fot. Passende nok tilhører den presidenten for De forente arabiske emirater, Khalifa al Nahyan.
Siden vi først har sporet av litt, kan det også nevnes at Azzam er åpen for charter, uten at noen prisliste ser ut til å eksistere (et vanlig fenomen, siden charter-yachter slipper unna eiendomsskatt i mange europeiske land.).
Men tilbake til vår farkost Vellmari. Her er mottoet at størst ikke alltid er bedre, bare vesentlig dyrere.
Skal vi dømme ut fra bildene og verftets egen omtale er det mye eksklusive materialer å finne her også. Om noe skal trekkes fram her, må det blir spa-avdelingen på 2. dekk. Her er det sirkulere glass rundt, som naturlig nok tilpasset værforholdene ute.
På motorsiden finner vi et par MTU 16V 2000 M94-maskiner (på hver sine 2 600 hestekrefter), som kan ta båten til halvplan og en toppfart på rundt 20,5 knop og en marsjfart på rundt 15. I sparefart rundt 10 knop får du en rekkevidde på rundt 2 500 nautisk mil.
Tekniske data
- Lengde: 47,5 m
- Bredde: 8,8 m
- Vekt: 500 tonn
- Motor: 2 X MTU 16V 2000 M94
- www.rossinavi.it
LES OGSÅ:
Slik er Monte Carlo 4 fra Beneteau
Denne saken ble første gang publisert 30/10 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.