Motor: Yamaha F425 XTO
Den sterkeste båtmotoren noensinne
Monstermotoren er gigantisk på utsiden. Og har delikate detaljløsninger på innsiden.
Riktignok lager Seven Marine utenbordsmotorer med over 600 hester, men holder vi oss til motorer du kan kjøpe over disk i Norge, er Yamahas 5,6-liters V8 med 425 hester det kraftigste du kan få på plass i en motorbrønn.
Motoren ble lansert i 2018, men det har tatt sin tid å få den hit til Norge. Til slutt lykkes vi med å få til en test av den nye motoren på en Axopar 37 AC (se egen sak her). Av flere årsaker vil det ikke bugne av båter i den norske skjærgården med F425 XTO på hekken sommeren 2019. Først og fremst fordi motoren er utviklet for USA, og Yamaha vil mette behovet der i startfasen. Dernest fordi den er konstruert for å sitte på hekken i et antall av mellom to til fire motorer på gigantiske USA-modeller. Og dermed ikke passer til all verdens av båtmodeller på det norske markedet.
Etterlater et tomrom
Utfordringen for Yamaha her i Norge og resten av Skandinavia er at man de siste årene har kommet opp med et brukbart utvalg båtmodeller godt tilpasset den gamle V8-modellen F350. Men den nye 425-hesteren er rundt regnet 100 kilo tyngre, har mer krefter og moment, samt en masse nye finesser. Det gjør den uegnet og for dyr til flere av båttypene den gamle og nå utgåtte 350-hesteren passet til.
Men noen modeller takler den nye monstermotoren, og Axopar 37 C er en av dem. I tillegg har motoren også blitt testet ut på Ibiza 811. Så blir det spennende å se hvilke båtmodeller Yamaha klarer å få tilpasset F425 og den nedtrimmede tvillingen F375 til før 2020-sesongen.
Det er i alle fall ingen tvil om at motoren gjør jobben sin godt på akterspeilet av Axopar 37 C. Det er en båt som normalt sett går med 2x300 hester og F425 XTO er sannsynligvis det eneste brukbare alternativet for den som vil ha en enkeltinstallasjon. Med cirka 40 prosent drivstoff og to voksne om bord går båten i jevnt og behagelig plan. Ikke bare-bare, for båtens vekt alene er på rundt 3,8 tonn.
Lavt forbruk
Tabellen og grafen for testdata finner du sammen med testen av Axopar 37. Sammenlignet med testdataene vi har sett for Axopar 37 med twininstallasjon, kan det virke som om båten går mer drivstofføkonomisk i det litt vanskelige fartsområdet mellom 10–20 knop. Selv om F425 er tung, er den ikke tyngre enn to 300-hestere. Oppover i fart er det marginale forskjeller i forbrukstallene. F425 XTO topper ut på snaut 41 knop, 8–9 knop lavere toppfart enn med 600 hk.
I en stor, lukket kabinbåt som Axopar 37 C er det vanskelig å bedømme hvordan en helt ny motor oppfører seg. Vi er godt skjermet og sitter langt unna motoren. Derfor er det bare å begi seg ut på akterdekket, mens skipperen kjører i ulike turtallsområder. Akkurat som sin forgjenger F350 er den nye F425 XTO en «snill» V8. Ingen brumlebass-tendenser her, bare en jevn, elegant mekanisk klang som stiger og synker med turtallet.
Tekniske data:
Motortype: V8, 4 ventiler per sylinder
Volum: 5,6 liter
Boring x slag: 96 x 96 mm
Effekt: 425 hk ved 5500 o/m
Maks turtall: 5000–6000 o/m
Kompresjon: 12,2:1
Vekt: Fra 432 kg
Soliditet og finesse
Yamaha har rykte på seg for å lage solide og seiglivede motorer. Det er ingen ting i spesifikasjonene som tyder på at det blir annerledes med denne. Yamaha understreker at driftssikkerhet i kombinasjon med de voldsomme kreftene som skal overføres til vannet har stått helt sentralt i utviklingen. Da er det kanskje ikke så rart at vekten starter rundt 430 kilo.
I tillegg er det mange fine tekniske detaljer: Direkte bensininnsprøytning er en av de viktigste og fører til mer effektiv forbrenning og lavere forbruk. Det samme gjør et svært høyt kompresjonsnivå på 12,2:1. Motoren har innebygget elektrisk styring uten behov for hydraulikk eller mekaniske overføringer.S
Denne saken ble første gang publisert 26/05 2019, og sist oppdatert 23/05 2019.