Mini E kan bli en av de morsomste elbilene
Snart får vi se den i virkeligheten.

Mini viste fram en elektrisk konseptbil allerede i 2009, men den gangen ble det ikke mer enn et konsept.
I mellomtiden har det kommet en rekke nye elbiler på markedet, samtidig som verdens bilprodusenter gjør seg klare til en stor elektrisk offensiv. Den vil også Mini være med på, derfor er det nå klart at det kommer en elektrisk Mini, nøyaktig ti år etter det første konseptet.
2019 blir nemlig lanseringsåret for merkets første elbil, den skal baseres på den klassiske, tredørsutgaven av Mini.
Morsom å kjøre
Den får vi en forsmak på om bare noen uker. Mini skal nemlig vise sin nye elbil i konseptversjon på bilutstillingen i Frankfurt. Det er ventet at den designmessig vil være svært nært produksjonsklar bil.
Her ligger det også an til en svært kjøreglad elbil. Mini har fått mye (velfortjent) skryt for kjøreegenskapene sine. Her er det høy gocart-faktor. Og selv om det nødvendigvis blir flere kilo å dra på i en elektrisk utgave, er det grunn til å vente morsomme og involverende kjøreegenskaper.

Mer praktisk – men fortsatt veldig morsom
Drivlinje fra Tyskland
Det har en tid blitt spekulert i hvor bilen skal bygges. Mini-fabrikken i Oxfordshire i England går på tilnærmet full kapasitet, derfor ble det ikke utelukket at Mini-eier BMW kunne bestemme seg for å legge produksjonen til Tyskland.
Akkurat det har voldt mange briter stor bekymring. Mini er et ikon og legger stor vekt på de britiske røttene sine. En Mini produsert i Tyskland vil derfor være et solid brudd med tradisjonene. Men det kommer ikke til å skje. Det blir Oxfordshire også for den elektriske utgaven.
Selve drivlinjen skal imidlertid bygges i Tyskland, før den transporteres over til England og fabrikken der.

Visste du at Mini også har stasjonsvogn? Her er den!
400 kilometer rekkevidde
En utfordring underveis i utviklingen av bilen er plassen. Tredørs Mini har svært kompakte mål. Når man i tillegg skal inn med en stor batteripakke, betyr det at designerne og ingeniørene til Mini får en solid utfordring. Den nye drivlinjen bør ikke spise mye av plassen, da blir bilen fort temmelig ukurant for mange kjøpere.
Apropos batteripakke. BMW sier selv at bilen skal nyte godt av det de karakteriserer som "neste steg i batteriutviklingen". Her jobbes det nå intenst med å gjøre batteriene mindre, lettere og samtidig mer effektive.
Det blir antatt at den elektriske Minien vil ha en rekkevidde på minst 250 miles, det tilsvarer rundt 400 kilometer. Dermed vil den også være på linje med svært mange av konkurrentene på dette området.
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Ladbar hybrid fra Mini, les mer om den her
Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?
Her får vi første glimt av BMWs nye råtass