MERCURY 450R
Ny konge på haugen blant utenbordsmotorene
For å hente ut ekstra effekt og dreiemoment er Mercury 450R kompressormatet.
Det er en ny konge på effekttronen blant de store utenbordsmotorene: Mercury 450R har skjøvet unna Yamahas 425-hester med sin nye 450-hester.
Nå mister japanerne neppe nattesøvnen av den grunn. De to motorene har for ulike egenskaper til at de kan sees på som direkte konkurrenter.
LES OGSÅ: Lekker turbåt for norske forhold
R-en modellbetegnelsen sladrer nemlig om at Mercury Racing står bak den nye 450R. Som ventet bruker den nye motoren samme 4,6-liters V8-blokk som den vanlige 300-hesteren. Men for å hente ut ekstra effekt og dreiemoment er 450R kompressormatet.
En vannavkjølt kompressor sitter i forkant av motoren og sørger for 450 hk mellom 5800–6400 o/m og et maksimalt dreiemoment på snaut 600 Nm. Mest imponerende er hvordan vekten er holdt nede. Motoren veier drøyt 310 kilo og er bare noen kilo tyngre enn den sekssylindrede, kompressormatede 400R selv om dreiemomentet er rundt 40 % høyere.
Både 400R og 450R vil være i produksjon fordi de passer til forskjellige båter. Foreløpig er 450R forbeholdt produsenter av ulike performance-båter. Prisen ligger mellom 54–64 000 dollar.
TEKNISKE DATA: Mercury 450R
Motortype: V8, kompressormatet
Volum: 4,6 liter
Vekt: 312 kg
Denne saken ble første gang publisert 12/08 2019, og sist oppdatert 12/08 2019.