MERCURY 450R

Ny konge på haugen blant utenbordsmotorene

For å hente ut ekstra effekt og dreiemoment er Mercury 450R kompressormatet.

Pluss ikon
<b>STORE: </b>Sportsbåter med plass til fire-fem motorer er hjemmebane for 450R.
STORE: Sportsbåter med plass til fire-fem motorer er hjemmebane for 450R. Foto: Mercury
Først publisert Sist oppdatert

Det er en ny konge på effekttronen blant de store utenbordsmotorene: Mercury 450R har skjøvet unna Yamahas 425-hester med sin nye 450-hester.

Nå mister japanerne neppe nattesøvnen av den grunn. De to motorene har for ulike egenskaper til at de kan sees på som direkte konkurrenter.

LES OGSÅ: Lekker turbåt for norske forhold

<b>VI MENN BÅT:</b> Nytt Vi Menn Båt er straks hos abonnentene.
VI MENN BÅT: Nytt Vi Menn Båt er straks hos abonnentene.

R-en modellbetegnelsen sladrer nemlig om at Mercury Racing står bak den nye 450R. Som ventet bruker den nye motoren samme 4,6-liters V8-blokk som den vanlige 300-hesteren. Men for å hente ut ekstra effekt og dreiemoment er 450R kompressormatet.

En vannavkjølt kompressor sitter i forkant av motoren og sørger for 450 hk mellom 5800–6400 o/m og et maksimalt dreiemoment på snaut 600 Nm. Mest imponerende er hvordan vekten er holdt nede. Motoren veier drøyt 310 kilo og er bare noen kilo tyngre enn den seks­sylindrede, kompressormatede 400R selv om dreiemomentet er rundt 40 % høyere.

TETTPAKKET: Effektiv plassutnyttelse i den kompressor­matede V8-motoren.
TETTPAKKET: Effektiv plassutnyttelse i den kompressor­matede V8-motoren. Foto: Mercury

Både 400R og 450R vil være i produksjon fordi de passer til forskjellige båter. Foreløpig er 450R forbeholdt produsenter av ulike perform­ance-båter. Prisen ligger mellom 54–64 000 dollar.

TEKNISKE DATA: Mercury 450R

Motortype: V8, kompressormatet
Volum: 4,6 liter
Vekt: 312 kg