Mercedes GLS
Den nye SUV-kongen på haugen
Syv seter, 680-liters bagasjerom og 585 hk
Mercedes' største SUV har i tråd selskapets nye navnestruktur endret modellbetegnelse fra GL til GLS, noe som forteller at den er SUV-versjonen av S-klasse. Den gigantiske SUV-en har også fått et lite ansiktsløft og mer utstyr.
Ved salgsstart vil GLS være tilgjengelig i tre motoralternativer, fra GLS 350 diesel med 258 hk til toppmodellen AMG GLS 63 4Matic med enorme 585 hk. En syvseter med så mange hestekrefter og 680-liters bagasjerom er ikke dagligdags. Maks bagasjeplass er på enorme 2300 liter.
350 og 500 (455 hk) leveres med nitrinns 9G TRONIC automatgir som standard, mens toppmodellen Mercedes-AMG GLS 63 S 4MATIC kommer med 7G TRONIC Speedshift-automatgir.
GLS har fått Airmatic-luftfjæring med Adaptive Damping System (ADS Plus) som skal øke kjørekomforten ytterligere. ADS Plus regulerer kraften i demperne kontinuerlig og trinnløst for hvert enkelt hjul, alt etter kjøreforholdene.
(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Nye Mercedes GLS vises frem på bilutstillingen i Los Angeles som pågår nå. Se bildegalleri her
Debut på Los Angeles Auto Show
Med Dymanic Select-systemet kan GLS ha opptil seks forskjellige kjøreprogrammer som du velger med en bryter i midtkonsollen. Du kan velge mellom Comfort, Slippery, Sport eller Individual. I Individual kan du justere gassrespons, styring og demping individuelt. I tillegg har GLS et offroad-kjøreprogram for hytteveien.
Skal du bruke bilen i mer krevende terreng, bør du muligens punge ut ekstra for offroadpakken som gir kjøreprogrammet Offroad+. Da får du også lavserie og senterdiff-sperre.
Med luftfjæringen kan GLS heises opp til en bakkeklaring på maks 30,6 centimeter. Vadedybden skal være på 60 centimeter.
Denne saken ble første gang publisert 22/11 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.