Mercedes S-klasse
Mercedes’ nye luksus-kabriolet
Henter frem 70-tallsbil for å friste rikingene.
Mercedes har lange tradisjoner for å levere luksusbiler uten tak. Frem til begynnelsen av 70-tallet kunne du gå inn til Mercedes-forhandleren og bestille en fireseters luksuskabriolet av ypperste klasse. Nå har Mercedes relansert konseptet, og den nye bilen har fått navnet det oppsiktsvekkende navnet S-klasse kabriolet. I likhet med på 60- og 70-tallet blir ikke den nye stor-kabrioleten noe for folk flest.
S-klasse kabriolet deler veldig mye med coupé-utgaven av S-klasse - som kom på markedet i fjor. Det er likevel en del forskjeller i byggemåte for å sikre at kabrioleten ikke skal bli for tung. Blant annet sørger utstrakt bruk av aluminium for at den takløse versjonen veier omtrent det samme som coupé-versjonen, og ifølge Mercedes skal heller ikke stivheten i karosseriet ha lidd av friseringen.
Innvendig er det mye likt - det betyr mye luksus og ny teknologi kombinert med nok skinn til å kle på en gjennomsnittlig norsk kuflokk.
Luftskjærf
Ifølge Mercedes har luksuskabrioleten flere løsninger som skal sørge for at selv de som ikke liker vind i håret kan kjøre med taket av.
Aircap og Airscarf kaller de teknologiene som sørger for henholdsvis lite turbulens i kupeen og varme rundt nakken.
Førstnevnte fungerer ved at en spoiler dukker opp over frontruta og leder luften over bilen. Dette ble først lansert på E-klasse kabriolet, og fungerer erfaringsmessig bra.
I tillegg til disse systemene er S-klasse blant annet utstyrt med et ekstra smart klimaanlegg som skal sørge for en behagelig temperatur uavhengig av takets posisjon.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Innstegsversjon med 455 hester
På motorfronten er det to utgaver å velge mellom, og ingen av dem kan sies å være noen avgiftsvinnere her til lands. Innstegsmodellen er, i likhet med coupé-utgaven, 500-motoren. Dette er en 4,7-liters V8 som yter 455 hester og 700 Nm som er koblet til Mercedes’ 9-trinns automatkasse.
Hvis det ikke skulle være nok, finnes det også en verstingmodell i porteføljen. S63 AMG kabriolet har den samme 5,5-liters turbomotoren du finner i de fleste andre AMG-modellene, og leverer intet mindre enn 585 hester og 900 Nm.
AMG-versjonen kan også leveres med firehjulsdrift, og da skal den klare sprinten til hundre på 3,9 sekunder. Som så ofte med tyske luksusbiler, er toppfarten begrenset til 250 km/t.
Rundt to millioner kroner
Den takløse S-klassen får sin offisielle debut på Frankfurt-utstillingen, og den kommer for salg på vårparten neste år.
Prisene er naturlig nok ikke klare enda, men det er rimelig å anta at den vil koste litt mer enn coupé-varianten. Den starter på rett over 1,8 millioner kroner i 500-utgave, så vår kvalifiserte gjetning vil være at kabrioleten vil ha en startpris på rett i underkant av to millioner kroner. I tillegg må du regne med å bruke mange tusenlapper hvis du har lyst på litt ekstrautstyr. AMG-varianten vil sannsynligvis få en startpris på over 2,5 millioner kroner.
Som sagt: Ikke en bil for hvermannsen.
Denne saken ble første gang publisert 04/09 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.