Mercedes S-klasse

Mercedes’ nye luksus-kabriolet 

Henter frem 70-tallsbil for å friste rikingene.

Sist oppdatert

Mercedes har lange tradisjoner for å levere luksusbiler uten tak. Frem til begynnelsen av 70-tallet kunne du gå inn til Mercedes-forhandleren og bestille en fireseters luksuskabriolet av ypperste klasse. Nå har Mercedes relansert konseptet, og den nye bilen har fått navnet det oppsiktsvekkende navnet S-klasse kabriolet. I likhet med på 60- og 70-tallet blir ikke den nye stor-kabrioleten noe for folk flest. 

S-klasse kabriolet deler veldig mye med coupé-utgaven av S-klasse - som kom på markedet i fjor. Det er likevel en del forskjeller i byggemåte for å sikre at kabrioleten ikke skal bli for tung. Blant annet sørger utstrakt bruk av aluminium for at den takløse versjonen veier omtrent det samme som coupé-versjonen, og ifølge Mercedes skal heller ikke stivheten i karosseriet ha lidd av friseringen. 

Innvendig er det mye likt - det betyr mye luksus og ny teknologi kombinert med nok skinn til å kle på en gjennomsnittlig norsk kuflokk.

Luftskjærf

Ifølge Mercedes har luksuskabrioleten flere løsninger som skal sørge for at selv de som ikke liker vind i håret kan kjøre med taket av.

Aircap og Airscarf kaller de teknologiene som sørger for henholdsvis lite turbulens i kupeen og varme rundt nakken.

Førstnevnte fungerer ved at en spoiler dukker opp over frontruta og leder luften over bilen. Dette ble først lansert på E-klasse kabriolet, og fungerer erfaringsmessig bra.

I tillegg til disse systemene er S-klasse blant annet utstyrt med et ekstra smart klimaanlegg som skal sørge for en behagelig temperatur uavhengig av takets posisjon. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRIS: Vår kvalifiserte gjetning vil være at kabrioleten vil ha en startpris på rett i underkant av to millioner kroner. FOTO: Daimler AG
PRIS: Vår kvalifiserte gjetning vil være at kabrioleten vil ha en startpris på rett i underkant av to millioner kroner. FOTO: Daimler AG

Innstegsversjon med 455 hester 

På motorfronten er det to utgaver å velge mellom, og ingen av dem kan sies å være noen avgiftsvinnere her til lands. Innstegsmodellen er, i likhet med coupé-utgaven, 500-motoren. Dette er en 4,7-liters V8 som yter 455 hester og 700 Nm som er koblet til Mercedes’ 9-trinns automatkasse.

Hvis det ikke skulle være nok, finnes det også en verstingmodell i porteføljen. S63 AMG kabriolet har den samme 5,5-liters turbomotoren du finner i de fleste andre AMG-modellene, og leverer intet mindre enn 585 hester og 900 Nm.

AMG-versjonen kan også leveres med firehjulsdrift, og da skal den klare sprinten til hundre på 3,9 sekunder. Som så ofte med tyske luksusbiler, er toppfarten begrenset til 250 km/t.  

Rundt to millioner kroner

Den takløse S-klassen får sin offisielle debut på Frankfurt-utstillingen, og den kommer for salg på vårparten neste år.

Prisene er naturlig nok ikke klare enda, men det er rimelig å anta at den vil koste litt mer enn coupé-varianten. Den starter på rett over 1,8 millioner kroner i 500-utgave, så vår kvalifiserte gjetning vil være at kabrioleten vil ha en startpris på rett i underkant av to millioner kroner. I tillegg må du regne med å bruke mange tusenlapper hvis du har lyst på litt ekstrautstyr. AMG-varianten vil sannsynligvis få en startpris på over 2,5 millioner kroner.

Som sagt: Ikke en bil for hvermannsen.

Denne saken ble første gang publisert 04/09 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også