Prøvekjørt: Mercedes GLS

Gigant-SUV fra øverste hylle

Kanskje kan du også få den som varebil.

Sist oppdatert

En ny grill, frontlys og GL pluss en S på bakluken. Legg deretter til det siste innen kommunikasjonsmuligheter, kjørehjelp, en smartere kupé og en mer effektiv V6 turbodiesel, så har du ”nye” GLS – en høyreist S-klasse med sju seter og bakluke som en stasjonsvogn.

Den er gigantisk og egentlig den eneste fullverdige sjuseteren i det europeiske premium SUV-segmentet. Den frakter lett sju voksne person som får sitte komfortabelt. Likevel er appellen begrenset i Europa, men amerikanske småbarnsmødre elsker den. Det finnes også en engere krets av nordmenn som har råd til GLS, og som elsker den.

Foreløpig ser det ikke ut til at GLS blir å få med grønne skilter. Skulle det vise seg at det blir mulig å få GLS som varebil, vil salgsvolumet antagelig bli det dobbelte av de rundt 20 bilene som Mercedes i Norge regner med å selge på hvite skilter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HØYERE: Med luftfjæringen kan 5,1 meter lange GLS heises opp til en bakkeklaring på maks 30,6 centimeter. Vadedybden skal være på 60 centimeter.
HØYERE: Med luftfjæringen kan 5,1 meter lange GLS heises opp til en bakkeklaring på maks 30,6 centimeter. Vadedybden skal være på 60 centimeter.

Vanvittig AMG-versjon

Rimeligste versjon i Norge blir 350d 4Matic som vil koste fra 1 141 900 kroner. Da får du en 258-hesters V6 turbodiesel med 9G-tronic automatgir. Det kommer også en vanvittig AMG-versjon til 2,2 millioner kroner med 585 hk og et dreiemoment på 760 Nm. I motsetning til de andre GLS-versjonene kommer AMG-med syvtrinns AMG Speed Shift-gir.

Den mer fornuftige 350d-versjonen er naturligvis en bra bil. Den har fått Airmatic-luft­fjæring med Adaptive Damping System (ADS Plus) som øker kjøre­komforten ytterligere. ADS Plus regulerer kraften i demperne kontinuerlig og trinnløst for hvert enkelt hjul, alt etter kjøreforholdene.

Motoren er stille, men sprek. Den nitrinns automaten dunker til noen ganger, men luftfjæringen gjør en god jobb med kjøreegenskapene samtidig som den leverer sprek respons fra noe som er stort nok til å ha egen tyngdekraft. Du får en skarpere bil om du velger Active Curve-systemet, noe som bortimot eliminerer all krenging i svinger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RÅSKINN: Toppmodell AMG GLS 63 4Matic med enorme 585 hk.
RÅSKINN: Toppmodell AMG GLS 63 4Matic med enorme 585 hk.

Ekstra for offroad-pakke

I tillegg til standardutstyret fra GL vil GLS komme med blant annet kollisjonsvarsler, opp­varmende bakseter, nytt multi­funksjonsratt, start/stopp-funksjon og Dynamic Select-program der du kan velge mellom forskjellige kjøre­innstillinger. Du kan velge mellom Comfort, Slippery, Sport eller Individual. I Individual kan du justere gassrespons, styring og demping individuelt.

I tillegg har GLS et offroad-kjøreprogram for hytteveien. Skal du bruke bilen i mer krevende terreng, bør du muligens punge ut ekstra for offroad-pakken som gir kjøre­programmet Offroad+. Da får du også lavserie og senterdiff-sperre.

Nye GLS lanseres i mars 2016 i Norge.

DOMMEN:

Et overflødighetshorn av en SUV som har det meste du kan drømme om.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MB ME: GLS kommer også med Remote Online klargjort for Mercedes-Me (et digitalt bilholdsprogram med eget kundesenter)
i 2016 som standard.
MB ME: GLS kommer også med Remote Online klargjort for Mercedes-Me (et digitalt bilholdsprogram med eget kundesenter) i 2016 som standard.

Tekniske data:

Pris: Fra 1 141 900

Motor: 2987 ccm V6, 4Matic

Hk: 258

Dreiemoment: 620 Nm

0–100 km/t: 7,8 sek,

Toppfart: 222 km/t

Forbruk: 0,76 l/mil

CO₂-utslipp: 199 g/km

Vekt: 2455 kg

Denne saken ble første gang publisert 03/02 2016, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også