Prøvekjørt: Mercedes GLS
Gigant-SUV fra øverste hylle
Kanskje kan du også få den som varebil.
En ny grill, frontlys og GL pluss en S på bakluken. Legg deretter til det siste innen kommunikasjonsmuligheter, kjørehjelp, en smartere kupé og en mer effektiv V6 turbodiesel, så har du ”nye” GLS – en høyreist S-klasse med sju seter og bakluke som en stasjonsvogn.
Den er gigantisk og egentlig den eneste fullverdige sjuseteren i det europeiske premium SUV-segmentet. Den frakter lett sju voksne person som får sitte komfortabelt. Likevel er appellen begrenset i Europa, men amerikanske småbarnsmødre elsker den. Det finnes også en engere krets av nordmenn som har råd til GLS, og som elsker den.
Foreløpig ser det ikke ut til at GLS blir å få med grønne skilter. Skulle det vise seg at det blir mulig å få GLS som varebil, vil salgsvolumet antagelig bli det dobbelte av de rundt 20 bilene som Mercedes i Norge regner med å selge på hvite skilter.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vanvittig AMG-versjon
Rimeligste versjon i Norge blir 350d 4Matic som vil koste fra 1 141 900 kroner. Da får du en 258-hesters V6 turbodiesel med 9G-tronic automatgir. Det kommer også en vanvittig AMG-versjon til 2,2 millioner kroner med 585 hk og et dreiemoment på 760 Nm. I motsetning til de andre GLS-versjonene kommer AMG-med syvtrinns AMG Speed Shift-gir.
Den mer fornuftige 350d-versjonen er naturligvis en bra bil. Den har fått Airmatic-luftfjæring med Adaptive Damping System (ADS Plus) som øker kjørekomforten ytterligere. ADS Plus regulerer kraften i demperne kontinuerlig og trinnløst for hvert enkelt hjul, alt etter kjøreforholdene.
Motoren er stille, men sprek. Den nitrinns automaten dunker til noen ganger, men luftfjæringen gjør en god jobb med kjøreegenskapene samtidig som den leverer sprek respons fra noe som er stort nok til å ha egen tyngdekraft. Du får en skarpere bil om du velger Active Curve-systemet, noe som bortimot eliminerer all krenging i svinger.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ekstra for offroad-pakke
I tillegg til standardutstyret fra GL vil GLS komme med blant annet kollisjonsvarsler, oppvarmende bakseter, nytt multifunksjonsratt, start/stopp-funksjon og Dynamic Select-program der du kan velge mellom forskjellige kjøreinnstillinger. Du kan velge mellom Comfort, Slippery, Sport eller Individual. I Individual kan du justere gassrespons, styring og demping individuelt.
I tillegg har GLS et offroad-kjøreprogram for hytteveien. Skal du bruke bilen i mer krevende terreng, bør du muligens punge ut ekstra for offroad-pakken som gir kjøreprogrammet Offroad+. Da får du også lavserie og senterdiff-sperre.
Nye GLS lanseres i mars 2016 i Norge.
DOMMEN:
Et overflødighetshorn av en SUV som har det meste du kan drømme om.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data:
Pris: Fra 1 141 900
Motor: 2987 ccm V6, 4Matic
Hk: 258
Dreiemoment: 620 Nm
0–100 km/t: 7,8 sek,
Toppfart: 222 km/t
Forbruk: 0,76 l/mil
CO₂-utslipp: 199 g/km
Vekt: 2455 kg
Denne saken ble første gang publisert 03/02 2016, og sist oppdatert 28/06 2017.