Dette er en prisbombe
Avgiftspolitikken gjør denne 320-hesters SUV-en til et knallkjøp.


Den nye Mercedes-SUV-en GLC har akkurat kommet på det norske markedet, men den virkelige godbiten kommer først litt senere i form av den ladbare versjonen 350e. En liten sjekk hos forhandlere forteller oss at den vil koste fra rundt 556 000 kroner. For en premium-SUV med hele 320 hk er prisen å betrakte som en bombe.
Ladbare SUV-er som kombinerer forbrenningsmotor og elmotor er den nye vinen, og GLC 350e rykker frem som et av de gunstigste kjøpene - klassen og kraftene tatt i betraktning.
Som med Mercedes-modeller for øvrig blir den raskt en del dyrere straks du begynner å plukke fra listen over ekstrautstyr, men tatt i betraktning at det her er snakk om en meget sterk SUV i luksuskategorien er prisen fortsatt gunstig selv om du legger på ekstrautstyr for 100 000 kroner. Dersom vi forholder oss til grunnprisen, så er den 320-hester sterke plug in-versjonen rimeligere enn 220d-modellen med 170 hk.
Forbruket til GLC 350e er oppgitt til 0,26 l/mil med et CO2-utslipp på 60 g/km. Den skal i teorien ha en rekkevidde på 30 kilometer i ren eldrift. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er oppgitt til 5,9 sekunder. Det er litt raskere enn C-klasse 350e som vi har testet tidligere.
